Juho Hänninen førte Monte Carlo rallyet markant. Og
et par timer senere så billedet meget sort ud for
den regerende mester i Intercontinental Rallye
Challenge. Eller rettere helt hvidt. For det, der
først på dagen var pæne og næsten tørre asfaltveje,
blev i eftermiddagens løb forvandlet til snebelagte
bjergveje. Hér gjorde dækvalget udslaget og på én
gang levede Rallye Monte Carlo 100 procent op til
sit ry som totalt uforudsigeligt.
Da 2. dagen i verdens ældste og mest berømte rally
var forbi, var Hanninen sendt ned på 6. pladsen, men
værre var, at afstanden til den nu førende Bryan
Bouffier er på ikke mindre end 2 minutter og 35
sekunder. Det er ved normale kørselsforhold umuligt
at indhente. På den anden side kan tingene udvikle
sig på samme måde under fredagens hastighedsprøver,
netop fordi Rallye Monte Carlo ER uforudsigeligt. Så
først ved 1-tiden natten mellem fredag og lørdag ved
man, hvem der har vundet årets første store
rallyudfordring.
Pigdæk var valget
Dagens to hastighedsprøver blev kørt to gange. Efter
den første gennemkørsel, som favoriserede
mønsterløse tørvejrsdæk – de såkaldte sliks – var
der megen tvivl om, hvad der ville være rigtigt til
den anden gennemkørsel. Der ville undervejs ikke
være mulighed for at skifte dæk til andet end hvad
man havde med i bagagerummet. Derfor var de, der
havde forventet moderat ændrede vejrforhold,
prisgivet. For sneen væltede ned over tre fjerdedele
af den samlede strækning. Og selvom nogle af kørerne
mellem de to hastighedsprøver kunne udskifte det ene
sæt dæk med nogle, der var mere passende, var det
problematisk for så godt som alle.
Helt efter skemaet er det, at hvis man vil satse
sikkert, er det bedre at vælge dæk til det
vanskelige vejr frem for til det gode. Det gjorde
den franske rallymester Bryan Bouffier og 1994
Monte-vinderen, landsmanden Francois Delecour. De
valgte pigdæk og resultatet taler sit klare sprog:
Bouffier fører nu Rallye Monte Carlo med et halvt
minuts forspring til Delecour, mens den bedste af
resten – belgieren Freddy Loix – er godt et minut
efter den lokalkendte franskmand.
Sådan er ”Monte”
Den generelle stemning på servicepladsen var præget
af, at mange havde ”glemt” hvad et Monte Carlo rally
kan være, fordi onsdagens hastighedsprøver og
torsdagens første to var pæne og tørre asfaltveje.
Det blev man mindet om og reaktionen: ”Ja, men hvad
kan jeg gøre,” prægede stort set alle, der ikke
længere vil have det nemt ved at komme til tops.
2003 verdensmesteren Petter Solberg – som ellers på
siges at have en del erfaring med Monte Carlo
rallyet og som inde i sit hjerte helt givet havde
sat sig op til at score en sejr – blev bombet ned på
7. pladsen små fire minutter efter Bouffier. Det
skete præcis som han var begyndt at føle sig hjemme
i Peugeot 207’eren. En ringe trøst var det, at
afstanden imellem Solberg og Hänninens Skoda Fabia
stort set var den samme først som sidst på dagen…
To Peugeot’er i spidsen
Endnu værre gik det for Skoda’s Jan Kopecky som ikke
engang havde sikret sig at tage snedæk med i
bagagerummet. Han var små 8 minutter efter den
førende bil.
”Nu er Monte Carlo rallyet som vi kan lide det,”
smilede Peugeots teamchef Marc van Dalen, da dagen
var omme. Men han havde også to biler på de første
to placeringer.
|