Han er kendt som ekspert i kørsel på løst underlagt.
Men på førstedagen af årets Rallye Monte Carlo
dokumenterede den finske regerende IRC-mester, Juhu
Hänninen, at han er blevet en helstøbt rallykører.
Han var placeret i top på alle fire
hastighedsprøver, vandt to af dem og havde ved
dagens afslutning en føring på ikke mindre end 45
sekunder til asfalteksperten, belgiske Freddy Loix.
Og 1. dagen i årets ”Monte” var en ren asfalt-dag
uden sne og is eller udfordrende kørselsforhold, som
ellers ofte præger det berømte rally.
Både Hänninen og Loix kører Skoda Fabia S2000 og
dermed kan ingen af deres præstationer alene
tilskrives bilmærket, selvom det er et faktum at
Skoda lægger ud i 2011 sæson’en, endnu stærkere end
de sluttede 2010.
Dækvalget svært
Dækvalget spillede måske en lille rolle, ikke mindst
på dagens anden hastighedsprøve, hvor finnen valgte
lidt hårdere dæk end resten af feltet. På de meget
hurtige strækninger med temperaturer måske en anelse
højere end man havde forudset og med mindre fugt på
vejene, styrede de lidt hårdere dæk ganske enkelt
bedre.
Hvor Hänninens hurtighed var ventet, er det måske en
smule overraskende, at de øvrige konkurrenter ikke
kunne hamle op med ham. Loix er normalt hurtig på
asfalt og han begik ingen fejl på de sydfranske
bjergveje. Men 45 sekunder mellem ham og finnen er
meget. Det siger måske mere om Hänninens talent end
Loix’s. Forskellen er da også, at finnen med sine 29
år fortsat er tidligt i sin karriere, hvorimod Loix
med sine 40 nærmer sig karrierens efterår.
Verdensmesterens ambitioner
På 3. pladsen ligger så Petter Solberg.
Verdensmester i 2003 og med ambitioner om at kunne
skrive ”Monte Carlo rally vinder” på sit CV. Det
opnåede han aldrig i sin karriere hos Subaru og
efter at han har taget rally-VM deltagelsen i sin
egen hånd, har Monte Carlo rallyet ikke været en del
af VM. Så beslutningen om at deltage i verdens
første bil-rally, der i år har 100 års jubilæum,
havde givet vis sejr som et overordnet tema.
Men det bliver svært for Solberg. Hans Peugeot 207
S2000 synes at mangle en anelse effekt, sammenlignet
med Skoda’erne. Til trods for, at bilen er en
udviklingsbil fra Peugeot Sport og består af alle de
nyeste dele, får det franske bilmærke det svært i
2011. Og da nordmanden ikke har testet mere end en
dags tid forud for rallyet, mangler han ganske
enkelt at få 207’en helt ind under huden. Om han da
ville kunne hamle op med Hänninen får vi næppe
svaret på i dette rally. Sammenlagt er Solberg 55
sekunder efter finnen, men med ni hastighedsprøver
og over 200 kilometers rallykørsel tilbage i årets
”Monte” er intet afgjort endnu. Uheld for de førende
og så er Solberg måske i spidsen…, men kun måske.
Tæt kamp
For den franske all-round kører Stephane Sarrazin
lagde stærkt ud og vandt den første hastighedsprøve.
Han faldt siden stille og roligt bagud af
forskellige grunde og sluttede dagen som nr. 4 – men
kun 2/10 sekund adskilte ham fra den tidligere
verdensmester. Hér er heller intet afgjort endnu.
1994 vinderen, Francois Delecour (FRA), har ikke
holdt sit niveau fra dengang, men taget i
betragtning, at han ikke har meget aktuel
køretræning, er en 8. plads efter dag 1 egentlig
udmærket. Det samme gælder landsmanden Nicolas
Vouilloz, som ikke har siddet i en rallybil siden
han blev nr. 3 i sidste års Monte Carlo rally. Han
ville have været bedre placeret, men en punktering
på første hastoghedsprøve satte ham så langt
tilbage, at han sammenlagt er nr. 11.
4
sving til Mikkelsen
Vinderen af sidste IRC-afdeling (Rally Cypern –
sidste løb i 2010), Andreas Mikkelsen fra Norge,
oversatsede på de første meter og tilskrev kolde
dæk, at han kørte af vejen efter 4. sving. Hans
Skoda blev så beskadiget, at selvom han haltede
igennem den 37 kilometer lange hastighedsprøve, var
rallyet slut for hans vedkommende. Men han kommer
igen og planlægger at køre resten af 2011 IRC, siger
han.
Svenske PG Andersson og australske Chris Atkinson i
Proton udgik tidligt. Atkinson udgik
700 meter
inde på prøve 1 med elektriske problemer og Anderson
7 kilometer inde på prøve 2, da han kørte af sporet. |