Selvom Seat Leon ligner sig selv – og i øvrigt
stadig byder på det fancy design, som var med til at
gøre den til en succes ved introduktionen i sin tid
– har den undergået en række forbedringer, som
indebærer, at den fortsat er konkurrencedygtig og
tidssvarende.
Grundliggende deler Seat Leon teknik med VW Golf, og
det er jo ikke det værste i denne verden. Men ikke
mindst designet gør den meget anderledes. Kort sagt
er Seat designerne blevet udstyret med en Golf og
skabt en visuelt spændende bil ud af den. En bil som
er iøjefaldende, dynamisk og anderledes.
Miljø-optimeret
Og så har teknikkerne
sidenhen forbedret på bilen, men de grundliggende
konklusioner er fortsat de samme (læs de tidligere
tests hér:
Seat Leon
Ecomotive 2008,
Seat Leon TDI
2006,
Seat Leon FR 170
TD 2008,
Seat Leon 1,4
TSI 2010). Anderledes ved den prøvekørte
version var, at Leon’en nu desuden er
miljø-optimeret, hvilket også ejerens bankkonto
nyder godt af. Og så var den påhægtet det såkaldte
Copa-udstyr, oven i det medfødte Style udstyr, som
giver bilen et gevaldigt løft.
I motorrummet befandt
der sig en ny 105-hestes 1,6 liters dieselmotor, som
officielt gør det muligt at køre 26,3 km/l. I
praksis lidt mindre, men med forsigtig speederfod er
man ikke så langt fra det officielle tal, hvilket
antageligt hænger sammen med, at bilen er udstyret
med 5-trins manuel gearkasse og altså ikke
”kunstigt” opnår gode landevejspræstationer gennem
et 6. gear, som sjældent benyttes i praksis.
Kræfter nok
Man kunne frygte, at den
dynamiske bil med de gode køreegenskaber ville lide
under en relativt svag maskine. Men takket være en
eminent motor-maping, som strækker det maksimale
drejningsmoment på 250 Nm over 1000 omdrejninger,
allerede fra 1500 og dermed helt op til 2500 omdr./min.
oplever man langt mere power i praksis end på
papiret.
Det er da også muligt at
nå de 100 km/t på blot 11,5 sekunder og mon ikke 190
km/t på toppen rækker for de fleste. Selv ved dansk
motorvejsfart er der god trækkraft til overhalinger.
Og fornøjelsen ved at vide, at den officielle
udledning af CO2 er begrænset til 99 g/km, trods
bilens størrelse og formåen, er nu dejligt
tilfredsstillende.
Luksusbil til 280.000 kroner
Maskineriet brummer
naturligt nok, men ikke meget, og det nye stop/start
system virker fortræffeligt. Dermed underbygger
motoren den luksus-oplevelse, der følger med en
udstyrsmodel. Den billigste variant med samme
motorstørrelse koster 245.000 kroner.
Style-varianten koster 270.000 og så får man
Copa-udstyret oveni for blot 10.000 kroner, hvilket
er næsten 18.000 kroner under normalpris.
Får 280.000 kroner får
man altså en bil, der kan køre 26,3 km/l, koster
1320 kroner i årlig ejerafgift, og indeholder en
bred vifte af udstyr, der inkluderer 16” alufælge,
BiXenon lygter med kurvelys (tågelygten i højre side
lyser, når man svinger til højre og tilsvarende i
venstre side ved venstresving), 2-zone klimaanlæg,
sædevarme, lys- og regn-sensorer,
parkeringssensorer, nedblændeligt bakspejl,
BlueTooth, mediesystem med DAB-radio og ikke mindst
indbygget touch-screen navigation. Det er en bil,
der tilgodeser både pris, design, funktion og sund
fornuft!
|