Der kører mange Seat Leon rundt på de danske
landeveje. De fleste af dem har gule nummerplader,
fordi Seat var hurtig til, indenfor rammerne af den
tidligere afgiftslovgivning at få bilerne ombygget,
så de var virkelig prismæssigt attraktive.
Det gjorde dem til topscorere, for hele sjælen i en
moderne Seat er udtrykt gennem moderne, ja næsten
banebrydende design og ikke mindst gode
køreegenskaber. Noget der utvivlsomt scorede højt
hos enlige eller par uden børn, hvor farven på
nummerpladen og de manglende bagsæder ikke havde
nogen betydning.
En anden bil
I
dag er afgiftsreglerne nogle andre og derfor er der
ingen prismæssig grund til at give afkald på
bagsæderne i en Leon. Som sådan er der tale om helt
andre biler, om end mekanikken er den samme.
Konklusionerne fra vores tidligere tests gælder som
sådan stadig (find
dem hér>>>), men nyt er det, at Seat Leon nu
også kan fås med en 1,4 liters TSI motor, der yder
125 hestekræfter og giver mulighed for at køre 16,1
kilometer på en liter benzin, det er faktisk ret
godt.
Powerfuld og lydløs
Motoren er smidig, powerfuld og giver også gode
fartpræstationer (0-100 km/t på 9,8 sekunder og 197
km/t på toppen), samtidig har den alle
benzinmotorens dyder: Den er støjsvag,
vibrationssvag og lettere at håndtere, fordi det
store moment, som mange sværger til ved en
dieselmotor, er erstattet af et mere moderat moment
på 200 Nm, som dog allerede indtræder ved 1500
motoromdrejninger og stort set er til rådighed i
hele arbejdsintervallet op til 4000 omdr./min.
I
den seneste årgang har Seat arbejdet målrettet med
støjdæmpningen og det er virkelig lykkedes at skabe
en yderst stilfærdig og samtidig både kvik og
spændende bil. Der lå stadig sne og var glatte veje,
da vi prøvede Leon’en og fik derigennem et klart
billede også af ESP-systemets funktion og det
understregede, hvad vi måske nok havde konstateret i
forvejen, men ikke i så udtalt en grad, at den
seneste generation af Volkswagens ESP er noget af
det bedste, der findes af den slags…
Plads og pris
En Seat Leon er 10 cm længere end søstermodellen,
Volkswagen Golf. Pladsen bruges fortrinsvis til at
skabe det kileformede karrosseri, lidt til
|