Seat Leon er mange danskeres drømmebil. Den er en af
de smukkeste biler på markedet og den er blevet
utrolig populær, ikke mindst i udgaverne på gule
nummerplader.
Seat er Volkswagen koncernens Folke-racer. I
motorsportsmæssig sammenhæng har man satset på Seat
mærket i WTCC, dvs. verdensmesterskabet for
standardvogne, og sidste år debuterede Seat med
historiens første diesel-racerbil.
Drømmemotor
VW er nemlig god til det der med dieselmotorer. Det
går også igen i Leon 2,0 TDI, for her er der
regulært tale om en drømmebil med drømmemotor. Så
god er maskineriet.
Måske er en del af grunden, at VW – og dermed også
Seat – gennem en årrække har sværget til den
såkaldte pumpe-dyse teknik. I stedet for et fælles
spor (common-rail) har hver cylinder sin egen lille
pumpe, der sprøjter dieselolie igennem hver sin
lille dyse. Det er en kostbar og ret avanceret
teknik, men den er med til at give meget stor
præcision i forbrændingen, fordi trykket er langt
større end i de motorer, der anvender common-rail
teknikken.
I
praksis kan det måles ikke bare gennem 170 smidige
hestekræfter, men også i form af et drejningsmoment
på 350 Nm allerede ved 1800 motoromdrejninger pr.
minut. Derved har man masser af kræfter i samme
øjeblik højre foden bevæger sig nedad og det er
bestemt også noget, Seat entusiasterne falder for.
Formula Racing
Den prøvekørte udgave var endvidere den såkaldte FR
version. FR betyder Formula Racing og det indebærer
bl.a., at Leon’en har fået strammet undervognen op,
den har fået påmonteret store alufælge med
lavprofildæk og ligner en rigtig racer.
Samtidig er den en ret praktisk bil. Et stort og
regulært bagagerum, god plads på bagsædet, både til
benene og i højden. Det sidste er overraskende,
fordi Leon designet er temmelig kileformet. Det
oplever man anderledes ved forsæderne eller rettere
lige inden man stiger indenfor. Pga. af kileformen
skal man på det nærmeste dukke sig for at krybe ind
i kabinen – det giver også en fornemmelse af
sportsvogn eller racerbil, biltyper der som regel
også udmærker sig ved at være vanskelige at komme
ind og ud af.
Klar til god køreoplevelse
Fortil er der sportssæder med en god sidestøtte både
oppe omkring kroppen og nede omkring lårene, så det
er fornuftigt, at prøvesidde en Leon FR en ekstra
gang, inden man investerer, så man er sikker på at
sidde optimalt. I øvrigt kan læderrattet justeres
både i højden og i længderetningen. |