Det er tankevækkende, hvor
hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor
forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er
der al mulig grund til, at have respekt for den
japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki,
som stille og roligt har holdt sig til at bygge
biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store,
kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige
mennesker, som også er til at betale.
Det sidste har så lige været
lidt af en udfordring. Især i EU, hvor nye regler
for, hvad biler skal være udrustet med, trådte i
kraft 7. juli. Det er kostbart, at indbygge dem i
bilerne. Den nye Suzuki Swift, som disse linjer
tager udgangspunkt i efter en tid på dansk asfalt,
har fået det hele med fra starten af, men det
koster. Også derfor er det bemærkelsesværdigt, at
den nye bil kun er marginalt dyrere end den
hidtidige. Respekt for det, STORT respekt.
Omfattende erfaringer
Vi har tidligere prøvekørt
den nye Swift på ujævne veje i området vest for
Bordeaux i Frankrig (læs artiklen fra de første
internationale prøvekørsler hér >>>) og nogle få
kilometer i Danmark blev det også til, da den blev
lanceret herhjemme (læs mere hér >>>). Nu var tiden
så inde til at gå lidt dybere i den fine lille bil –
for så egentlig mest at konstatere, at vi ikke kunne
grave meget dybere, for Suzuki har fuld åbenhed om
deres nyskabelse, det er en ærlig virksomhed og
sådan er bilen også blevet.
Den kan stadig ikke med
sikkerhed finde ud, af hvilken hastighed, der er
gældende dér, hvor man kører. Men det er ikke
Suzukis skyld. De har blot fulgt reglerne og
indbygget en skiltegenkendelse, herunder også en
registrering af gældende hastighed, præcis som EU
kræver. Og EU-systemet er ikke i nærheden af at være
fuldt udbygget. Alle andre lider under det samme
problem.
Læs om de nye EU-regler hér >>>.
Den fælles EU-udfordring
Det går så nogenlunde i
Danmark, men dernede i Bordeaux-området viste det
med al ønskelig tydelighed den store forskel på
Danmark og Sydeuropa: Derned sydpå angiver man
typisk en hastighedsgrænse fx inden indgangen til en
snæver kurve – og siden bliver den aldrig ophævet
igen, så man ved aldrig med sikkerhed hvor hurtigt,
man på køre, hvad der så heller ikke rigtigt er
nogen, der tager sig af. Det er ikke Suzukis skyld,
og de er som alle andre også tvunget til, at lade
bile sende et lydsignal, når man kører ”for
hurtigt”. Og det er godt nok irriterende, når det
ikke er tilfældet.
Det samme kan siges om det
ambitiøse, men vist ikke helt gennemtænkte EU mål,
fra 2035 alene at tillade salg af elbiler. Helt uden
tanke for, hvor fra batterierne skal komme og
hvorfra man skal få råstofferne. Nu er man begyndt
at indse, at der var lidt overilet. Elbiler er
kommet til, og vil nok også være en del af
fremtidens mobilitet, men i den store sammenhæng
udgør EU en stadig mindre del af den internationale
økonomi, og hvem lader sig styre deraf.
Lille elbil fra Suzuki
Senere på året viser Suzuki
deres første lille elbil – den vender vi tilbage til
i begyndelsen af november – for naturligvis skal
Suzuki også kunne tilbyde en sådan til dem, for hvem
en lille elbil er løsningen. Set i relation til
danske forhold, hvor senest Københavns bystyre har
vedtaget, at gøre det endnu mere kostbart at
parkerer i hovedstaden, kan det måske give mening
med en lille elbil, men kun for byboerne. For mon
ikke resultatet bliver, at danskerne blot fravælger
by-besøget, og i stedet kører andre steder hen. Det
vil tiden vise.
Men dér kommer Swift så
effektivt ind i billedet. For den allerbilligste
version koster 170.000 kroner. Den prøvekørte udgave
med en masse udstyr koster 200.000 kroner. Bilen
kører 22,7 km/l og længere ved rolig
landevejskørsel.
Kør den anden vej
Bare rolig, I Københavnere
og beboere i udkanten af andre storbyer, der ikke
bor i dyre lejligheder i bymidten og derfor kan få
gratis parkeringslicens til jeres elbil: med en
Swift er det ikke dyrt, og klimamæssigt bestemt ikke
ringere at besøge oplandet. Måske endda en anledning
til at se noget andet end de mondæne bycentre.
De dur en Swift nemlig til.
Detaljerne om bilen har vi tidligere beskrevet, læs
ikke kun denne artikel, hvis det er kendskab til
bilen, det handler om. Hér skal vi blot fastslå, at
den lille Swift ikke er så lille endda, trods sine
3,86 meter i længden. Der er rent faktisk plads i
bilen til i hvert fald fire voksne personer, og vil
man bruge den til at hente møbler i IKEA, kan
bagagekapaciteten øges til 1 kubikmeter.
Omfattende udstyr
Den kører godt, det vidner
videoen her på siden om, og udstyret inkluderer
allerede i basisversionen 9” skærm med bl.a.
navigation, nøglefri betjening, el-sideruder i alle
fire døre, el-sidespejle med varme og måske nok så
vigtigt: 3 års garanti. For de 30.000 kroner ekstra
for topmodellen ”Desire” får man bl.a. sorttonede
sideruder bag, ekstra USB C og A udgange, højtalere
også i bagdørene, 16” alufælge, automatisk
klimaanlæg med ventilationskanaler også til
bagsædet, sædevarme og foldbare sidespejle.
Motoren er præcis som i den,
vi tidligere har kørt: 3 cylindret 1,2 liters
benzinmotor uden turbolader, 82 hestekræfter (0-100
km/t på 12,5 sekunder), 22,7 realiserbare kilometer
pr. liter benzin, fossil eller E-fuel, når det snart
måtte komme på markeder. Og årsagen til, at det kan
lade sig gøre er, at Swiften vejer under 1 ton,
altså noget nær halvdelen af en typisk elbil. Så kan
det godt være, at en elmotor isoleret betragtet er
mere energi effektiv end en konventionel
forbrændingsmotor, som dog i Suzuki tilfældet har
fået lidt hjælp af en lille starter/generator. Men
hvad nytter det, når energien i vid udstrækning skal
bruges til at drive den tunge elbil fremad.
PS! Vi venter spændt på
Suzukis nye elbil…
|