Når den nye Suzuki Swift
lander på det danske marked i begyndelsen af juni,
kan danskerne glæde sig over, at dermed bliver
udbuddet af småbiler til rimelige priser noget
større. D. 7. juli indfører EU nemlig nye
minimumskrav for, hvad nye biler skal indeholde af
sikkerhedsudstyr, som formentlig vil gøre den del af
bilmarkedet uinteressant for mange af de
producenter, der trods alt forsat fremstiller
minibiler i de såkaldte A og B segmenter.
I skrivende stund mener vi at
måtte vide, at alene Toyota Yaris og den tilsvarende
Mazda2 opfylder EU-kravene, og den billigste Yaris
koster aktuelt 200.000 kroner mod de cirka 170.000
kroner, som forventeligt bliver prisen på den nye
Swift. Det skal ikke udelukkes, at andre kommer til,
men udfordringen er, at EU kræver udstyr, som kun
vanskeligt om overhovedet kan bygges ind i de
eksisterende småbiler og derfor fordrer nye
konstruktioner. Udstyret er i sig selv heller ikke
helt billigt.
Krav og forventninger
koster penge
Dertil kommer, at moderne
udstyr i det hele taget optager plads, og bilkøbere
har meget større forventninger til, hvad deres bil
skal kunne, end tilfældet var for blot få år siden.
Derfor mødes Suzuki-køberne også af velbestykkede
modelvarianter, hvor selv den billigste er ganske
godt klædt på, hvilket vi fik et klart billede af i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye bil, som fandt sted på
vejene tæt ved Bordeaux i Sydfrankrig.
Hvad det
lovgivningsmæssige udstyr angår, skal alle nye
bilmodeller indregistreret efter 7. juli 2024 have:
- Nødbremse med fodgænger og
cyklistgenkendelse.
- Aktiv vognbaneassistent,
der kan fastholde bilen i kørebanen.
- Førerovervågning med
træthedsregistrering.
- Skiltegenkendelse med
visning i instrumentpanelet.
- Hastigheds-assistance
(advarsel).
- Navigation eller anden
løsning på hastigheds-assistancen.
- Advarsel fra bagfra
kommende trafik og/eller bakkamera.
- Automatisk katastrofeblink
ved kraftig opbremsning.
- Sort boks (en såkaldt Event
Data Recorder) i stil med det, der kendes fra
flyvemaskiner.
- Forberedt for alkohol-lås.
Desuden er der nye og
skærpede krav til en bils såkaldte kollisions-zoner
og bilens evner til, ved påkørsel af fodgængere og
cyklister at beskadige dem mindst muligt.
Branche-protester
Det er en ordentlig mundfuld,
og flere af kravene virker så absurde, at
bilbranchen som helhed har protesteret imod dem.
Eksempelvis kunne vi ved selvsyn i Bordeaux og omegn
konstatere at hastighedsassistancen langt fra
virkede som den skulle. Det skyldes ikke bilen, men
det input, som det offentlige trafiksystem skal
fodre bilens systemer med.
I Sydeuropa er man fx gode
til at sætte fartskilte op før snævre og skarpe
kurver. Og siden ophæver man ikke fartbegrænsningen
ved hjælp af skilte. Også i Danmark ophæves en
fartbegrænsning ofte alene ved passage af et
vejkryds. Det indebærer, at det blinkende vejskilt
symbol på instrumentbordet og den tilhørende
advarselstone vedbliver med at sende signaler indtil
et nyt fartgrænse-skilt observeres. Det oplever vi
næsten hver eneste gang, vi prøvekører nye og større
biler, hvor indbygningen af udstyret ikke er så
kompliceret og derfor formentlig også noget
billigere.
Sikkerhed bliver til
usikkerhed
I Bordeaux området skete det
imidlertid så ofte, at man stille og roligt vænnede
sig til at se bort fra advarslen, for den passede
kun i sjældne tilfælde og distraherede mere end den
gavnede. Så det, der skulle være en sikkerhed, er
blevet til det modsatte. Heldigvis kan man som regel
i bilerne, og også i Swift’en, ved nogle få klik
deaktivere funktionen. Men det skal gentages hver
gang, tændingen har været afbrudt.
På udstyrssiden – bortset fra
de på ingen måde alle særligt virksomme nye regler –
kan man glæde sig over, at selv i basisudgaven af
den nye Swift har man en del udstyr, som omvendt
giver ret god mening.
Godt funktionsudstyr
Den adaptive fartpilot er
blevet bedre og mere præcis, bilen har også
p-sensorer bag, en ny og meget klar 9”
berøringsskærm (samt en række fysiske knapper til fx
sædevarme og klimaregulering), nøglefri betjening,
el-ruder også ved bagsæderne, automatisk nedblænding
af fjernlyset, LED lygter for og bag, varme i
sidespejlene, aircondition og multijusterbart rat.
Top-versionen er så udstyret
med 16” alufælge, automatisk klimaanlæg, foldbare
sidespejle, mørktonede ruder bag, sædevarme, ekstra
USB-C stik, rat i kunstlæder, højdejusterbart
førersæde, 2-farvet sædeindtræk, spejl i begge
solskærme, luftkanal til bagsæde og højdejusterbare
sikkerhedsseler foran.
Støjdæmning og
fjernbetjening
Oven i det skal tilføjes, at
Suzuki har støjdæmpet den nye Swift. Ikke ved at
hænge en masse tungt isoleringsmateriale på bilen,
men ved at tildække bilen under bunden og derved
sikre en glat overflade, så vindstøjen nedefra er
markant dæmpet. Bilens frihøjde er blot 11,5 cm,
hvilket også generelt reducerer mængden af luft
under bilen. Det har en mærkbar/hørebar effekt – en
Swift er ret lydløs. Og samtidig forbedrer det
aerodynamikken og dermed benzinøkonomien.
Sidst, men ikke mindst skal
det også nævnes, at den nye Suzuki Swift også er
connected, sådan at man ved hjælp en app får adgang
til at se kørselshistorikken, men nok så vigtigt
bilens placering, diverse statusmeddelelser samt
alarmer. Og så kan man også låse bilen op og i på
distancen.
|