Mange skal være glade for at
der snart kommer en ny Suzuki Swift på markedet. For
antallet af småbiler svinder ind i disse år. Stadig
flere bilfabrikker fravælger at udvikle de små
biler, for omkostningerne stiger og de prisbillige
køretøjer spækker ikke meget i regnskabet. Og til
sommer presser EU bilfabrikkerne endnu mere ved at
indføre krav om nye sikkerhedssystemer, som er
kostbare, og hvor effekten mildest talt er er
beskeden.
Men Suzuki, som er specialist
i småbiler, har taget tyren ved hornene og satser
på, at med færre konkurrenter kan lanceringen af en
ny lille bil blive en OK forretning. De baserer det
på, at fabrikken i fjor solgte 3 millioner biler på
verdensplan (verdens største bilfabrik, Toyota,
solgte til sammenligning 11 mio.), så selvom Suzuki
ikke i sammenligningen er gigantisk, er 3 millioner
biler dog stadig en sjat.
Beskedent salg af små
elbiler
Og så satser Suzuki ikke
fuldt elektrisk, hvilket kan synes at være en god
disposition på et marked, hvor elbilsalget er
vigende. I årets første kvartal faldt salget af
elbiler i Tyskland med 15 procent, og tilsvarende
viser erfaringerne fra det danske marked, at selvom
dele af de danske bilkøbere er gået el-amok, udgør
benzindrevne biler fortsat 97 procent af salget i
det såkaldte B-segment, altså den kategori af biler,
som Suzuki Swift tilhører. Lad det derfor allerede
nu være sagt, at en Suzuki Swift fortsat er en
benzinbil, selvom tilnavnet “Hybrid” indikerer en
mindre assistance fra en beskeden, men dog
momentstærk elmotor.
En aktuel sammenligning med
de andre spillere på markedet ender op i, at når 7.
juli indtræder, hvilket er skæringsdatoen for
indførelsen af de nye EU-regler, vil kun ganske få
og indtil videre alene den nye Toyota Yaris Hybrid
og søstermodellen, Mazda 2 Hybrid, samt den nye
Suzuki Swift være de eneste biler, som lever op til
de nye regler (læs om de nye regler hér >>>).
Nye regler kræver nyt
design
Det bemærkelsesværdige er, at
ingen af de nye regler er synlige. Det handler først
og fremmest om en effektiv computerteknologi, der
vil kunne styre og samordne de mange funktioner, så
bilisterne får gavn af dem. Alligevel kan de ses,
fordi deres eksistens har indgået i det
designarbejde, som ligger bag Suzuki Swift.
Hvis ikke en bil er forberedt
på, at kunne indeholde det store antal sensorer og
andre nødvendige elementer, kameraer og radarer
osv., får de en stor udfordring, for de skal jo også
virke som tilsigtet. Swift’en er skabt med tanke
også på de mange funktioner, og derfor går Suzuki
med sindsro markedet i møde. Også vel vidende at
mærket har en stor kundeskare, som vælger bil ud fra
devisen: En gang Suzuki altid Suzuki.
Så Suzuki kan småbiler…
Og ingen Suzuki-kender vil
blive skuffet over den nye Swift. Og formentlig
heller ikke mange andre, der måtte vælge en Suzuki
for første gang. For Suzuki kan det dér med at bygge
småbiler.
Den nye og nu fjerde
generation Swift er i teknisk forstand baseret på en
undervogn, der grundliggende ikke er meget
forskellig fra forgængeren. Den kører dog
anderledes, styrer mere præcist og håndterer bilens
naturlige bevægelser bedre end den hidtidige. Det
var i hvert fald erfaringerne fra de første
internationale testkørsler af den nye Swift på plane
og ofte ujævne landeveje vest for den franske
vin-by, Bordeaux.
Spændstig affjedring
De prøvekørte biler var alle
topudgaven med 16” alufælge, men Swift findes også
med 15” fælge, og det kan måske gøre en forskel, for
vores umiddelbare tilbagemelding var, at den måske
var lidt vel rigelig spændstig. Og tilbagemelding
var der tale om, for Suzuki havde et par håndfulde
japanske teknikere med i Bordeaux, som spurgte meget
ind til køreoplevelsen med henblik på fx at foretage
nogle sidste øjebliksjusteringer inden lanceringen,
som i Danmark finder sted først i juni måned. Så
måske bliver det slet ikke nødvendigt at vælge 15” i
stedet for 16…
185/55-16 dæk på alufælge er
standard på topversionen.
Suzuki Swift har foruden de
lovgivnings dikterede fornyelser en lang række
stærke egenskaber. Bl.a. er den meget let, under
1000 kg, den er kort, blot 3,86 meter (stort set det
samme som forgængeren) og meget væver. Den er sjov
og underholdende at køre, og så gør det mindre, at
motoren ikke er stærkere end den, man fandt i
forgængeren.
22,7 km/l
Der er tale om en 1,2 liters
3-cylindret benzinmotor, der yder op til 82
hestekræfter. Men fordi bilen er så let, kan den
alligevel nå de 100 km/t på blot 12,5 sekunder. Den
er for nærværende udrustet med et 5-trins manuelt
gear, men kommer sidenhen også med automatgear af
CVT typen som faktisk gør bilen hurtigere, for da
vil de magiske 100 km/t kunne nås på 11,9 sekunder.
Motoren er som nævnt
assisteret af en lille 4-hestes momentstærk elmotor,
som dels understøtter benzinmotoren, dels medvirker
til at holde benzinøkonomien nede på 22,7 km/l. Men
nok så vigtigt: Fordi den er så enkel, forventer
Suzuki at kunne markedsføre den nye Swift til priser
fra omkring 170.000 kroner. Det er ret billigt,
fordi man får ret meget udstyr med i prisen…
|