I marts måned kunne
vi første gang berette indgående om den helt nye Suzuki Swift
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i Bordeaux og omegn. Nu er den nye
kompaktbil så småt på vej ud til de danske
forhandlere, og en kortere prøvetur på dansk asfalt
viser endnu bedre takter – og oven i købet er prisen
bare så skarp.
170.000 kroner for den
billigste version er virkelig skarpt, for prisen
skal ses i lyset af et godt start udstyr, men især
de kommende nye EU-regler, der træder i kraft 7.
juli, som en række af de andre spillere i
B-segmentet får vanskeligt ved at leve op til (læs
om de nye regler hér >>>). Reglerne kræver
væsentlige tilretninger, også af bilernes
grundkonstruktion, det er fordyrende. Men i Suzukis
tilfælde har den japanske fabrik spillet med, og
derfor kan den nye Swift købes for blot 2000 kroner
mere end den hidtidige (inden bilerne blev sendt på
det fortsat pågående lagersalg).
Bedre på dansk asfalt
Den nye Swift kører godt, men
affjedringen føltes forholdsvis spændstig, da vi
prøvekørte bilen mellem vinstokke og på sydfransk
asfalt, der havde kendt bedre tider. På plane veje
omkring København var Swift’en i sit es. Ikke
ultrakomfortabel, men parat til frisk kørsel, som
tilfældet altid har været for den ikoniske
kompaktbil. Og det er altid herligt at køre en bil,
der ikke vejer flere tons – faktisk kommer Swiften
lige under de 1000 kg.
For de 170.000 kroner får man
bl.a. automatisk nødbremse med kamera og
radarsensor, der nu også genkender cyklister,
motorcykler og fodgængere. Og som desuden har en
bredere synsvinkel og derved også er virksom i fx et
lyskryds med tværgående trafik, samt en mere
avanceret adaptiv fartpilot, der reagerer bløder ved
deceleration og som har flere individuelle
indstillingsmuligheder.
Justerer selv hastigheden
Fx kan afstanden nu stilles i
4 niveauer, den kan automatisk nedsætte bilens
hastighed ved indgangen til et sving, ved en ændring
af hastighedsgrænsen er det hurtigt at ændre farten
op/ned. Og desuden kan man vælge, hvor hurtigt bilen
skal accelerere, når blinklyset aktiveres eller der
er fri bane igen. Endelig er det også muligt, at få
fartpiloten til at advare mod en overhaling indenom.
Standard er desuden
slingreadvarsel og aktiv vognbaneassistent, som, når
den adaptive fartpilot er indkoblet, fastholder
bilen i midten af vejbanen på en ”tilgivende” måde.
Blind-vinkel advarsel inkl. advarsel mod krydsende
trafik bag bilen er også med på udstyrslisten
ligesom vejskiltegenkendelse inkl. genkendelse af
byskilte.
Det er ikke Suzukis skyld
Hastighedsassistance med
visuel eller buzzer-advarsel ved overskridelse af
fartgrænsen (via GPS eller skiltegenkendelsen) er
standard, men systemet har samme svaghed, som hele
bilbranchen oplever: Deres systemer fejler ikke
noget, men EU-reglerne sikrer ikke, at det
offentlige netværk, som bilernes systemer læner sig
op ad, fungerer rigtigt.
Førerovervågning for advarsel
mod uopmærksomhed er også med i den billigste
version ligesom LED forlygter med automatisk op-og
nedblænding. Parkeringssensor
bag og bakkamera sætter kronen på værket.
Dertil kommer funktionsudstyr
som 9” infotainment skærm, trådløs Apple Carplay og
Android Auto, 3 års gratis Suzuki Connect,
navigation, nøglefri betjening, elruder for og bag.
Og ikke mindst kører den 22,7 km/l…
Mere koster ikke meget
mere
Spendere man mere på Swiften
får man tilsvarende mere udstyr, fortrinsvis af den
mere luksuøse slags som fx klimaanlæg, 16” alufælge,
sædevarme foran, ekstra USB-C/A stik, 2 farver og
ventilationskanal til bagsædet.
Suzuki, som i Danmark
importeres af den velrenommerede og veldrevne
Andersen Motor familievirksomhed giver 3 års
fabriksgaranti – og som et kuriosum kan man (bortset
fra tilkøb af ekstraudstyr) ikke komme til at betale
mere end højst 225.000 kroner for den nye bil.
Læs mere om den nye Swift hér >>>
|