- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Danmarkspremiere og kort test: Suzuki Swift


Skarp pris sætter ny Swift på Danmarkskortet


Af Søren Clauding – maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I marts måned kunne vi første gang berette indgående om den helt nye Suzuki Swift i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Bordeaux og omegn. Nu er den nye kompaktbil så småt på vej ud til de danske forhandlere, og en kortere prøvetur på dansk asfalt viser endnu bedre takter – og oven i købet er prisen bare så skarp.

 

170.000 kroner for den billigste version er virkelig skarpt, for prisen skal ses i lyset af et godt start udstyr, men især de kommende nye EU-regler, der træder i kraft 7. juli, som en række af de andre spillere i B-segmentet får vanskeligt ved at leve op til (læs om de nye regler hér >>>). Reglerne kræver væsentlige tilretninger, også af bilernes grundkonstruktion, det er fordyrende. Men i Suzukis tilfælde har den japanske fabrik spillet med, og derfor kan den nye Swift købes for blot 2000 kroner mere end den hidtidige (inden bilerne blev sendt på det fortsat pågående lagersalg).

 

Bedre på dansk asfalt

Den nye Swift kører godt, men affjedringen føltes forholdsvis spændstig, da vi prøvekørte bilen mellem vinstokke og på sydfransk asfalt, der havde kendt bedre tider. På plane veje omkring København var Swift’en i sit es. Ikke ultrakomfortabel, men parat til frisk kørsel, som tilfældet altid har været for den ikoniske kompaktbil. Og det er altid herligt at køre en bil, der ikke vejer flere tons – faktisk kommer Swiften lige under de 1000 kg.

 

For de 170.000 kroner får man bl.a. automatisk nødbremse med kamera og radarsensor, der nu også genkender cyklister, motorcykler og fodgængere. Og som desuden har en bredere synsvinkel og derved også er virksom i fx et lyskryds med tværgående trafik, samt en mere avanceret adaptiv fartpilot, der reagerer bløder ved deceleration og som har flere individuelle indstillingsmuligheder.

 

Justerer selv hastigheden

Fx kan afstanden nu stilles i 4 niveauer, den kan automatisk nedsætte bilens hastighed ved indgangen til et sving, ved en ændring af hastighedsgrænsen er det hurtigt at ændre farten op/ned. Og desuden kan man vælge, hvor hurtigt bilen skal accelerere, når blinklyset aktiveres eller der er fri bane igen. Endelig er det også muligt, at få fartpiloten til at advare mod en overhaling indenom.

 

Standard er desuden slingreadvarsel og aktiv vognbaneassistent, som, når den adaptive fartpilot er indkoblet, fastholder bilen i midten af vejbanen på en ”tilgivende” måde. Blind-vinkel advarsel inkl. advarsel mod krydsende trafik bag bilen er også med på udstyrslisten ligesom vejskiltegenkendelse inkl. genkendelse af byskilte.

 

Det er ikke Suzukis skyld

Hastighedsassistance med visuel eller buzzer-advarsel ved overskridelse af fartgrænsen (via GPS eller skiltegenkendelsen) er standard, men systemet har samme svaghed, som hele bilbranchen oplever: Deres systemer fejler ikke noget, men EU-reglerne sikrer ikke, at det offentlige netværk, som bilernes systemer læner sig op ad, fungerer rigtigt.

 

Førerovervågning for advarsel mod uopmærksomhed er også med i den billigste version ligesom LED forlygter med automatisk op-og nedblænding.  Parkeringssensor bag og bakkamera sætter kronen på værket.

 

Dertil kommer funktionsudstyr som 9” infotainment skærm, trådløs Apple Carplay og Android Auto, 3 års gratis Suzuki Connect, navigation, nøglefri betjening, elruder for og bag. Og ikke mindst kører den 22,7 km/l…

 

Mere koster ikke meget mere

Spendere man mere på Swiften får man tilsvarende mere udstyr, fortrinsvis af den mere luksuøse slags som fx klimaanlæg, 16” alufælge, sædevarme foran, ekstra USB-C/A stik, 2 farver og ventilationskanal til bagsædet.

 

Suzuki, som i Danmark importeres af den velrenommerede og veldrevne Andersen Motor familievirksomhed giver 3 års fabriksgaranti – og som et kuriosum kan man (bortset fra tilkøb af ekstraudstyr) ikke komme til at betale mere end højst 225.000 kroner for den nye bil.


Læs mere om den nye Swift hér >>>

Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Suzuki Swift bedst på udstyr >>>

Suzuki satser sikkert med ny Swift >>>

Verdenspremiere: Ny og moderne Suzuki Swift >>>
First on-board test video: Suzuki Swift Hybrid
Vi prøvede den helt nye 4. generation af Suzuki Swift på sydfranske landeveje i marts måned. Vejene var iblandt meget ujævne. Se hvordan den nye lille "super-mini" håndterede den udfordring. Fuld HD.

Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt