| 
							 I marts måned kunne 
							vi første gang berette indgående om den helt nye Suzuki Swift 
							i forbindelse med de første internationale 
							prøvekørsler i Bordeaux og omegn. Nu er den nye 
							kompaktbil så småt på vej ud til de danske 
							forhandlere, og en kortere prøvetur på dansk asfalt 
							viser endnu bedre takter – og oven i købet er prisen 
							bare så skarp. 
							  
							170.000 kroner for den 
							billigste version er virkelig skarpt, for prisen 
							skal ses i lyset af et godt start udstyr, men især 
							de kommende nye EU-regler, der træder i kraft 7. 
							juli, som en række af de andre spillere i 
							B-segmentet får vanskeligt ved at leve op til (læs 
							om de nye regler hér >>>). Reglerne kræver 
							væsentlige tilretninger, også af bilernes 
							grundkonstruktion, det er fordyrende. Men i Suzukis 
							tilfælde har den japanske fabrik spillet med, og 
							derfor kan den nye Swift købes for blot 2000 kroner 
							mere end den hidtidige (inden bilerne blev sendt på 
							det fortsat pågående lagersalg). 
							  
							Bedre på dansk asfalt 
							Den nye Swift kører godt, men 
							affjedringen føltes forholdsvis spændstig, da vi 
							prøvekørte bilen mellem vinstokke og på sydfransk 
							asfalt, der havde kendt bedre tider. På plane veje 
							omkring København var Swift’en i sit es. Ikke 
							ultrakomfortabel, men parat til frisk kørsel, som 
							tilfældet altid har været for den ikoniske 
							kompaktbil. Og det er altid herligt at køre en bil, 
							der ikke vejer flere tons – faktisk kommer Swiften 
							lige under de 1000 kg. 
							  
							For de 170.000 kroner får man 
							bl.a. automatisk nødbremse med kamera og 
							radarsensor, der nu også genkender cyklister, 
							motorcykler og fodgængere. Og som desuden har en 
							bredere synsvinkel og derved også er virksom i fx et 
							lyskryds med tværgående trafik, samt en mere 
							avanceret adaptiv fartpilot, der reagerer bløder ved 
							deceleration og som har flere individuelle 
							indstillingsmuligheder. 
							  
							Justerer selv hastigheden 
							Fx kan afstanden nu stilles i 
							4 niveauer, den kan automatisk nedsætte bilens 
							hastighed ved indgangen til et sving, ved en ændring 
							af hastighedsgrænsen er det hurtigt at ændre farten 
							op/ned. Og desuden kan man vælge, hvor hurtigt bilen 
							skal accelerere, når blinklyset aktiveres eller der 
							er fri bane igen. Endelig er det også muligt, at få 
							fartpiloten til at advare mod en overhaling indenom. 
							  
							Standard er desuden 
							slingreadvarsel og aktiv vognbaneassistent, som, når 
							den adaptive fartpilot er indkoblet, fastholder 
							bilen i midten af vejbanen på en ”tilgivende” måde. 
							Blind-vinkel advarsel inkl. advarsel mod krydsende 
							trafik bag bilen er også med på udstyrslisten 
							ligesom vejskiltegenkendelse inkl. genkendelse af 
							byskilte. 
							  
							Det er ikke Suzukis skyld 
							Hastighedsassistance med 
							visuel eller buzzer-advarsel ved overskridelse af 
							fartgrænsen (via GPS eller skiltegenkendelsen) er 
							standard, men systemet har samme svaghed, som hele 
							bilbranchen oplever: Deres systemer fejler ikke 
							noget, men EU-reglerne sikrer ikke, at det 
							offentlige netværk, som bilernes systemer læner sig 
							op ad, fungerer rigtigt. 
							
							  
							Førerovervågning for advarsel 
							mod uopmærksomhed er også med i den billigste 
							version ligesom LED forlygter med automatisk op-og 
							nedblænding.  Parkeringssensor 
							bag og bakkamera sætter kronen på værket. 
							  
							Dertil kommer funktionsudstyr 
							som 9” infotainment skærm, trådløs Apple Carplay og 
							Android Auto, 3 års gratis Suzuki Connect, 
							navigation, nøglefri betjening, elruder for og bag. 
							Og ikke mindst kører den 22,7 km/l… 
							  
							Mere koster ikke meget 
							mere 
							Spendere man mere på Swiften 
							får man tilsvarende mere udstyr, fortrinsvis af den 
							mere luksuøse slags som fx klimaanlæg, 16” alufælge, 
							sædevarme foran, ekstra USB-C/A stik, 2 farver og 
							ventilationskanal til bagsædet. 
							  
							Suzuki, som i Danmark 
							importeres af den velrenommerede og veldrevne 
							Andersen Motor familievirksomhed giver 3 års 
							fabriksgaranti – og som et kuriosum kan man (bortset 
							fra tilkøb af ekstraudstyr) ikke komme til at betale 
							mere end højst 225.000 kroner for den nye bil. 
							 
							Læs mere om den nye Swift hér >>> 
							  |