- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mazda MX-30 R-EV Edition R

 

 


Usædvanlig plug-in hybrid til usædvanlig pris


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden. Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter påvirker prissætningen, som derefter omgående bliver udfordret af uens forhold på tværs af landegrænserne. Ikke desto mindre er det lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og landet en ligeså usædvanlig listepris.

 

Det mest synlige eksempel er basisversionen, som er prissat til 230.000 kroner. Det er vel at mærke for en 4,40 meter lang bil, en plug-in hybrid med 85 kilometers rækkevidde, 170 hestekræfter og en benzinøkonomi uden brug af strømmen fra 17,8 kWh hybridbatteriet på i praksis 21-23 km/l.

 

Mellemversionerne dur også

Den prøvekørte Edition R variant, som er den absolutte topversion, koster 328.000 kroner. Men mindre ville kunne gøre det, hvis ikke det sportslige design får afgørende indflydelse på valget. For 263.500 kroner får man nemlig udstyrsversionen lige under Edition R kaldet Makoto. Og tilvælger man soltag til 11.500 kroner og den såkaldte Premium Pack til 32.500 kroner, så har man stort set det samme funktionelle udstyr som i topmodellen, men slipper godt 20.000 kroner billigere.

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye MX-30 R-EV for knap et år tid siden leverede vi en indgående teknisk beskrivelse, som ikke skal gentages hér (læs om teknikken i MX-30 R-EV hér >>>, og hér >>>), men nu blot fastslå, at det samlede koncept er endnu mere tydeligt en fordel, når man kører den på danske landeveje og i dansk biltrafik.

 

Ultraøkonomisk

I Danmark fik vi lejlighed til at få en præcis oplevelse ikke bare af teknikkens funktion – for det er sandt at sige ikke meget, man hører til Wankelmotoren, og i bytrafik hører man den kun svagt på grund af støj andre steder fra. Og så kunne vi konstatere, at på landevejen kørte vi omkring 21 km/l, når batteriniveauet var fastholdt, og 22-23 km/l ved bykørsel. Temperaturerne var dog i testperioden ret optimale på omkring 20 km/l.



Det må forventes, at det kun har mindre indflydelse på benzinforbruget, når det bliver koldere i vejret, men den elektriske rækkevidde bliver naturligvis kortere. I sommervejret var den 82 kilometer, hvilket er meget tæt på de 85 kilometer, WLTP målingerne oplyser.

 

Hurtig opladning

Under danske kørselsforhold er topfarten på 140 km/t ikke et tema. Det bliver det kun, hvis man gerne vil syd for grænsen og give ekstra gas, for det får man så ikke meget ud af. Til gengæld opleves E-EV’en som både agil og kvik på danske landeveje og i byerne ikke mindst.



Og så er det interessant, at man kan AC-oplade med 11 kW på en almindelig offentlig ladestander, og også, at man også kan DC hurtigoplade med 36 kW. Det er ikke bare usædvanlig godt af en plugin hybrid at være, det sættes ekstra meget i perspektiv når listeprisen tages i betragtning.

 

Dørene kræver tilvænning

Man skal nok lige vænne sig til de baghængslede sidedøre, men fordelen viser sig hurtigt. Naturligvis, hvis der skal passagerer på bagsædet, da er indstigningsforholdene glimrende, men også hvis man som forsædepassager lige vil lægge mindre bagage fra sig på bagsæderne, da skal man ikke først åbne en bageste sidedør, som så skal lukkes inden man stiger ind i bilen. Men det er en anderledes proces end man er vant til. Det største minus ved denne dørløsning er formentlig de små sideruder bagtil.

 

Udstyret er næsten overvældende i Edition R. Listen omfatter bl.a. totonet lakering i rød og sort samt et sort interiør, som dog ikke har bortskaffet kork-indlægget i midterkonsollen. Men mere funktionelt inkluderer Edition R bl.a. et soltag, et Bose audiosystem med 12 højtalere, bremse ved bagudkørsel og noget kommer i vejen samt 360 grader kamera. Men allerede i Makoto versionen får man fx adaptive Fuld LED forlygter, 1500 W 225 V vekselstrøm-udtag og el-førersæde med hukommelse. Det har man naturligvis også i Edition R.



Masser af basisudstyr

I de basale versioner, hvis udstyr selvfølgelig også findes i de højere udgaver, oplever man fx forlygtevaskere, elektrisk foldbare sidespejle, nøglefri betjening, rat-varme, opvarmet forrude i viskernes hvileposition, adaptiv fartpilot, fjernlys automatik, p-sensorer for og bag samt head-up display.

 

Desuden har man klimaanlæg, sædevarme, 8,8” skærm med HMI Commander (betjening fra midterkonsollen), navigation, Apple CarPlay og Android Auto, el-sidespejle, varmepumpe, bakkamera, el-sideruder, og 18” alufælge samt Type 2 kabel til AC-opladning fra de offentlige standere og et ”mormor-kabel” til nødopladning.




PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:
Mazda nytænker og giver Wankel-motoren nyt liv >>>

Banebrydende plug-in til banebrydende pris >>>

Masser af udstyr i ny Mazda plug-in >>>

 

Unikke muligheder for dem, der vil >>>





Model:

Mazda MX-30 R-EV Edition-R

Listepris:

Kr. 328.000

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor, 170 hk, 260 Nm. 830 ccm Wankel rotations benzinmotor/ strøm generator. 75 hk/4700 omdr./min., 160 Nm/4000 omdr./min. 17,8 kWh 355 V litiom-ion batteri. AC: 11 kW, DC: 36 kW. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Elektrisk Rækkevidde (WLTP):

9,1 sek./ 140 km/t/  17,5 kWh/100 km/ 85 km.

Længde:

4,40 m

Bagagerum 332-1171 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge. 215-55/18 dæk. Nøglefri betjening. Fuld adaptiv LED. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. Adaptiv Fartpilot. Klimaanlæg. Varmepumpe. El-sideruder. 8.8” skærm. Vognbaneassistent. Soltag. Bose audiosystem med 12 højtalere. 360 grader kamera. 1500 W vekselstrøm-udtag.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt