Når Mazda om kort tid bringer
deres nye plug-in hybrid på markedet, er det ikke
bare med en banebrydende teknik, men det sker også
til en banebrydende pris, der oven i købet holder
ind i 2024. Vi har prøvekørt den nye bil, der vender
mange ting på hovedet.
Mazda har det med at gøre
tingene anderledes. De er ikke konforme og de gør
ikke bare som de andre, hvis de identificerer bedre
muligheder. De gør sig overvejelser om biler,
mennesker og teknik, og det samler de så i
løsninger, hvor man måske lige skal kløe sig i
nakken og selv tænke med: Og så er tingene jo
egentlig ret indlysende.
Et stykke tid undervejs
Allerede i foråret beskrev vi
den grundliggende idé bag den nye R-EV version af
Mazda MX-30, hvor dens største hurdle nok er
betegnelsen. Men betegnelsen til side og læs videre,
dog velvidende at ”R” står for Rotationsmotor
(R=Rotary).
Punkt 1: Mazda MX-30
er en rummelig kompakt til mellemstor crossover med
gode pladsforhold og glimrende køreegenskaber. Den
vil som plug-in hybrid kunne købes for blot 242.000
kroner og er dermed helt fremme i priskonkurrencen.
For prisen holder også i 2024, hvor afgifterne
sættes op på plug-in hybrider i Danmark, oplyste den
danske afdeling af Mazda i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der fandt sted i
Sydtyskland.
Punkt 2: Egentlig
behøver man ikke vide mere end ”Punkt 1”. Mazda har
nemlig med de seneste nye modeller bevæget sig ind i
premium-segmentet, og set også i det lys er prisen
ekstra bemærkelsesværdig. Hér lidt flere data:
Elektrisk rækkevidde: 85 kilometer (WLTP) på en fuld
opladning. Med 50 liter benzin i tanken kan man køre
680 kilometer, hvorved man så kan regne ud, at uden
elektricitet fra elnettet er benzinforbruget cirka
12 km/l, hvilket ikke er usædvanligt for en
mellemstor SUV, men dog ikke skelsættende.
Punkt 3: Men Mazda
MX-30 passer ikke ind i ”systemet”. Det behøver man
egentlig ikke at vide, for man kan bare træde på
speederen og køre. Men begynder man at bruge dens
muligheder aktivt, kan man skabe en samle
energi-forbrugsoplevelse, som hurtigt bringer bilen
på niveau med eller måske endda foran
konkurrenterne. For drivlinen er fuldt elektrisk og
det åbner for en computerstyring af energiforbruget,
der er yderst avanceret og giver store muligheder.
Forklaring:
Helt grundliggende drives
bilen af en elmotor. Den yder op til 170
hestekræfter og gør det med et drejningsmoment på op
til 260 Nm. Fordi motoren er elektrisk, kan dens
funktion styres elektronisk af bilens
motorstyringssystem med en præcision som er
forbilledlig.
Motoren får sin energi, sin
strøm, fra et 17,8 kWh litium-ion batteri, som kan
oplades med 11 kW fra fx en vægboks i carporten
eller en offentlig vekselstrøms ladestander. Der kan
også lades op fra en offentlig jævnstrømslader med
op til 36 kW, hvilket er usædvanligt for en plug-in
hybrid. Det indebærer, at man, forudsat man kan
tilrettelægge sin kørsel ud fra kendskabet til hvor
hurtigladerne findes, vil kunne oplade fra 20 til 80
procent på bare 25 minutter og derved i praksis have
meget lettere ved at køre meget på elektricitet
alene end i en konventionel PHEV.
Gennemsnitligt
energiforbrug
Ved blandet kørsel bruger man
17,5 kWh pr. kørte 100 kilometer. Det er et tal, der
på snoede og hurtige veje mellem München og Augsburg
i Sydtyskland viste sig at holde meget godt stik.
Hvorfra strømmen så kommer er en anden historie. Den
kan som nævnt komme fra elnettet, eller den kan
komme fra en generator drevet af den ”medbragte”
benzinmotor.
Det unikke i den forbindelse
er nemlig, at benzinmotoren er en rotationsmotor, en
såkaldt Wankel-motor, som Mazda har haft patent på
siden begyndelsen af 1960’erne. Wankel-motoren er
yderst kompakt, kun omkring 25 cm i længden og
derfor har man kunnet bygge maskineriet som en
samlet enhed. Når man kikker ned i motorrummet, ser
man elmotoren til venstre i ”motorblokken”,
generatoren i midten og Wankel-motoren til højre.
Kræfter nok
Overraskende er det, at
Wankel-motoren, som er på 830 kubikcentimeter blot
yder op til 75 hestekræfter og et drejningsmoment på
116 Nm. Men det er rigeligt til at føde batteriet,
når det er løbet tør for strøm, netop på grund af
den førnævnte motorstyring. En motor, og det gælder
også en elmotor, leverer kun ganske sjældent den
maksimale effekt.
Og da topfarten som i mange
elbiler er begrænset til 140 km/t (hvilket rækker
glimrende til danske kørselsforhold og på intet
tidspunkt blev oplevet som en begrænsning selv på de
tyske autobahns – simpelthen på grund af den anden
trafik), er det muligt at klare sig med
Wankel-motorens på papiret beskedne effekt.
Moderniseret teknik
I øvrigt er det første gang i
11 år, at Mazda bringer en bil med Wankel-motor på
markedet, og teknikken har gennemgået en omfattende
moderniseringsproces, som har gjort op med tidligere
tiders handikaps som fx et stort olieforbrug.
Batteriet er placeret i bunden af bilen, og fordi det
ikke er så stort, påvirker det ikke pladsforholdene
i kabinen, modsat mange plug-in’er, der har
batteriet placeret bagtil. Benzintanken er placeret
bagest under bagsædet, og medvirker derved også til
at holde tyngdepunktet nede. Samtidig har man opnået
et bagagerum på 350 liter, der kan øges til 1155
liter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Bagsæderyglænet er asymmetrisk deleligt på alle
model versioner. |