- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Mazda MX-30 R-EV

Masser af udstyr i ny Mazda plug-in


Af Søren Clauding – 15. oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den nye Mazda MX-30 R-EV kommer til Danmark sidst på året, til levering i begyndelsen af 2024, er det til en bemærkelsesværdig pris på blot 242.000 kroner for den billigste version. En pris der også gælder næste år, selvom afgiften på PHEV’er stiger til nytår. Men selv den allerbilligste udgave er veludstyret, om end man hos Mazda forventer, at det især er den blot 13.000 kroner dyrere udgave, der vil blive købt. Drivlinen er ens i samtlige plug-in hybrid versionerne.

 

Basisudstyret i den såkaldte ”Prime-line” version til førnævnte 242.000 kroner inkluderer fx adaptiv fartpilot og en avanceret udvidet vejbaneassistent, der funger udmærket, hvad de første internationale prøvekørsler af den nye Mazda gav indblik i. Den har også en Auto Hold funktion, så man ikke behøver fastholde bilen på bremsen, når man fx holder stille ved rødt lys.

 

Mere basisudstyr…

Den har autobremse ved krydsende trafik, blind spot assist, automatisk fjernlyskontrol af LED lygterne og head-up display med spejling i forruden – noget som mange producenter har fravalgt i den prisklasse. Kabinen varmes op med varmepumpe, som kan startes via en smartphone-app, automatisk aircondition er standard og elektrisk p-bremse ligeså. Bakkamera følger også med og hvad det ikke kan se, kan p-sensorerne for og bag mærke.

 

18” alufælge er også en del af basisudstyret, det samme er Mazda Connect og den såkaldte HMI Commander, hvor skærmmenuen på 8,8” skærmen styres fra midterkonsollen. Navigation følger med og det samme gør et Type 2 ladekabel samt kabel til nødladning.



18" fælge er standard på alle varianter, men i forskellig udførsel.


Beskeden merpris – bedre udstyr

For 254.500 kroner får man desuden forlygtevaskere, el-foldbare sidespejle med varme, 150 W strømudtag fortil, midterarmlæn ved bagsæderne, nøglefri adgang, sæde- og ratvarme, og opvarmet forrude i viskernes hvileposition.

 

For 268.000 kroner er forlygterne blev matrix-baserede Fuld LED, førersædet er elektrisk justerbart, og interiøret er anderledes, bl.a. baseret på kunstlæder.

 

Topudstyret

”Makoto” er lig med topudstyret og den udgave er prissat til 275.000 kroner. Udstyret indbefatter automatisk nedblændeligt bakspejl samt en række kosmetik løsninger. Mere interessant bliver det med den såkaldte Premium Pack oven i. Den koster godt nok 32.500 kroner, men i prisen er bl.a. inkluderet 360 grader kamera, front cross traffic alert, Bose audioanlæg med 12 højtalere og rear cross traffic brake.

 

Sidst men for mange måske ikke mindst: I introduktionsperioden er Edition R også en option: To-tonet lakering og soltag samt generelt et mere sporty look er da standard, men prisen: 340.000 kroner…

De elegante og avancerede interiør inkluderer som en reminisens fra Mazdas oprindelse kork elementer i midterkonsollen. ´Der er naturligvis tale om genbrugs-kork.

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda nytænker og giver Wankel-motoren nyt liv >>>

Banebrydende plug-in til banebrydende pris >>>

Unikke muligheder for dem, der vil >>>
Første on-board video: Mazda MX-30 R-EV
Mazda har skabt en plug-in hybrid med Wankelmotor. Den er ganske usædvanlig, men resultatet er flot. Det samme er indstigningsprisen på 242.000 kroner. Fuld HD.

Dan bag-hængslede bageste sidedør kendes også fra den fuldt elektriske BEV-udgave af Mazda MX-30. Det giver unikke indstigningsforhold.


Hurtige fakta om helt ny Mazda MX-30 R-EV


Introduktion i Danmark: Ultimo 2023

 

Drivline: Forhjulstræk, elmotor (170 hk, 260 Nm), Wankel-motor (0,830 liter, 75 hk, 116 Mn), Automatgear.

 

Batteri/litium-ion: 17,8 kWh, 355 V. 188 kg.

Forbrug WLTP: 17,5 kWh/100 km.

EV rækkevidde WLTP: 85 km (110 i by).

Benzintank: 50 liter.

Samlet rækkevidde WLTP: 680 km.

 

Længde: 4,395 meter.

Bagagekapacitet: 350-1155 liter

 

Vægt: 1778 kg.

Anhænger: 0 kg.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt