Hvor mange andre følger
strømmen (også den elektriske), tænker man hos Mazda
som regel ud af boksen. Skyactiv teknologien
inkluderer velkendt teknik, men den optimeres, så
bilisterne får mest mulig glæde af den anderledes
tænkning. Det gælder også den nye MX-30 R-EV, som
blev præsenteret for nylig og forventes på markedet
til sommer.
MX-30 R-EV er grundliggende
en hybrid med en elektrisk drivline. Men i
modsætning til hvordan de japanske landsmand, Honda
og Nissan har gjort det med flere selvopladende
hybrid-modeller, er Mazda’en ikke en selvopladende
elbil men en selvopladende plug-in hybrid.
Den producerer som sådan selv
strøm ved hjælp af en benzinmotor, hvilket især med
udsigten til syntetisk benzin giver rigtig god
mening, men man kan også lade dens 17,8 kWh store
litium-ion batteri fra en stikkontakt, og derved kan
MX-30 R-EV store dele af tiden køre på elektricitet
alene, som plug-in hybrider nu kan gøre det.
Wankel-motor
Forskellen på Mazda’s løsning
og kollegernes er ikke så meget princippet om delvis
elektrisk drift, men derimod hvordan strømmen
produceres, altså den, bilen selv leverer, når den
fra elnettet er brugt op. Og det er ikke
generatoren, der fremstiller elektriciteten ved
hjælp fra benzinmotoren, men benzinmotoren selv det
handler om. Mazda’s benzinmotor i MX-30 er nemlig en
rotationsmotor, også kendt som en Wankel-motor.
MX-30 betegner R-EV som en
seriel plug-in hybrid, hvilket altså vil sige, at
den altid drives frem af en elmotor, og at
benzinmotoren i form af en yderst kompakt
rotationsmotor udelukkende bruges til at generere
strøm til batteriet og elmotoren.
Hurtig opladning
Batteriet giver fuldt opladet
MX-30 R-EV en rent elektrisk rækkevidde på 85 km ved
blandet kørsel iht. WLTP. Batteriet kan herefter
oplades med 11 kW via den indbyggede, 3-fasede
AC-lader. Det tager cirka 50 minutter at lade fra
20-80 procent. Men man kan også hurtiglade med 36
kW, og det er der ikke mange plug-in hybrider der
kan. Benytter man en sådan jævnstrømslader kan man
oplade batteriet fra de 20 til 80 procent på blot 25
minutter.
Rotationsmotoren, der er
placeret side om side med elmotoren og en generator
i motorrummet, starter, når batteriet når under et
vist niveau og forsyner det derpå med strøm til den
videre kørsel. Det vil den gøre, så længe der er
benzin i den 50 liter store tank.
Kompakt løsning
For Mazda var valget af netop
rotationsmotoren som strømgenerator til MX-30 RE-V
oplagt på grund af dens kompakte størrelse, der gør,
at den ikke fylder meget i motorrummet. Hjulpet,
naturligvis, af det faktum, at Mazda har mange års
erfaring med udvikling og produktion af netop
rotationsmotoren.
Mazda MX-30 R-EV skal sælges
side om side med den rent elektriske variant af
MX-30. Kunderne kan vælge mellem de samme fire
udstyrsniveauer, Prime-Line, Exclusive-Line,
Advantage og Makoto med samme udstyrsomfang.
Eneste forskel er, at MX-30
R-EV i en periode vil blive solgt som specialmodel
med navnet Edition R. Den er baseret på højeste
udstyrsniveau, Makoto, og har en unik totonet
lakering i farverne Jet Black og Maroon Rouge og et
interiør med en række unikke detaljer.
Det forventes, at de danske Mazda-forhandlere kan
levere de første MX-30 R-EV i sommeren 2023 til
priser fra 279.980 kr. Link til
importøren |