- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


MX-30 R-EV: Mazda nytænker igen og giver Wankel-motoren nyt liv


Af Søren Clauding – marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor mange andre følger strømmen (også den elektriske), tænker man hos Mazda som regel ud af boksen. Skyactiv teknologien inkluderer velkendt teknik, men den optimeres, så bilisterne får mest mulig glæde af den anderledes tænkning. Det gælder også den nye MX-30 R-EV, som blev præsenteret for nylig og forventes på markedet til sommer.

 

MX-30 R-EV er grundliggende en hybrid med en elektrisk drivline. Men i modsætning til hvordan de japanske landsmand, Honda og Nissan har gjort det med flere selvopladende hybrid-modeller, er Mazda’en ikke en selvopladende elbil men en selvopladende plug-in hybrid.

 

Den producerer som sådan selv strøm ved hjælp af en benzinmotor, hvilket især med udsigten til syntetisk benzin giver rigtig god mening, men man kan også lade dens 17,8 kWh store litium-ion batteri fra en stikkontakt, og derved kan MX-30 R-EV store dele af tiden køre på elektricitet alene, som plug-in hybrider nu kan gøre det.

 

Wankel-motor

Forskellen på Mazda’s løsning og kollegernes er ikke så meget princippet om delvis elektrisk drift, men derimod hvordan strømmen produceres, altså den, bilen selv leverer, når den fra elnettet er brugt op. Og det er ikke generatoren, der fremstiller elektriciteten ved hjælp fra benzinmotoren, men benzinmotoren selv det handler om. Mazda’s benzinmotor i MX-30 er nemlig en rotationsmotor, også kendt som en Wankel-motor.

 

MX-30 betegner R-EV som en seriel plug-in hybrid, hvilket altså vil sige, at den altid drives frem af en elmotor, og at benzinmotoren i form af en yderst kompakt rotationsmotor udelukkende bruges til at generere strøm til batteriet og elmotoren.

 

Hurtig opladning

Batteriet giver fuldt opladet MX-30 R-EV en rent elektrisk rækkevidde på 85 km ved blandet kørsel iht. WLTP. Batteriet kan herefter oplades med 11 kW via den indbyggede, 3-fasede AC-lader. Det tager cirka 50 minutter at lade fra 20-80 procent. Men man kan også hurtiglade med 36 kW, og det er der ikke mange plug-in hybrider der kan. Benytter man en sådan jævnstrømslader kan man oplade batteriet fra de 20 til 80 procent på blot 25 minutter.

 

Rotationsmotoren, der er placeret side om side med elmotoren og en generator i motorrummet, starter, når batteriet når under et vist niveau og forsyner det derpå med strøm til den videre kørsel. Det vil den gøre, så længe der er benzin i den 50 liter store tank.

 

Kompakt løsning

For Mazda var valget af netop rotationsmotoren som strømgenerator til MX-30 RE-V oplagt på grund af dens kompakte størrelse, der gør, at den ikke fylder meget i motorrummet. Hjulpet, naturligvis, af det faktum, at Mazda har mange års erfaring med udvikling og produktion af netop rotationsmotoren.

 

Mazda MX-30 R-EV skal sælges side om side med den rent elektriske variant af MX-30. Kunderne kan vælge mellem de samme fire udstyrsniveauer, Prime-Line, Exclusive-Line, Advantage og Makoto med samme udstyrsomfang.

 

Eneste forskel er, at MX-30 R-EV i en periode vil blive solgt som specialmodel med navnet Edition R. Den er baseret på højeste udstyrsniveau, Makoto, og har en unik totonet lakering i farverne Jet Black og Maroon Rouge og et interiør med en række unikke detaljer.

 

Det forventes, at de danske Mazda-forhandlere kan levere de første MX-30 R-EV i sommeren 2023 til priser fra 279.980 kr.
Link til importøren

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Banebrydende design og avanceret bæredygtighed

Mazda MX-30 - Meningsfuld SKYACTIV elbil >>>

Mazda MX-30 verdenspremiere >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt