- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Mazda MX-30

Meningsfuld ”SKYACTIV” elbil


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er cirka et år siden, Mazda løftede sløret for deres første elbil, MX-30, og siden da har forventningerne været store, for der er tradition for, at den japanske kvalitets-bilproducent skærer kagen anderledes. Vores første korte møde vidner om, at det har man også gjort – hvad kunderne helt sikkert vil have stor gavn af.

 

Mazda har lige fra begyndelsen satset på, at skabe en bil med fremragende køreegenskaber og skræddersyet til de områder, hvor behovet for elektriske biler giver mest mening, nemlig i byerne og især de største af dem. Man meldte fra begyndelsen ud, at man ikke satsede på en længere rækkevidde end 200 kilometer (265 km ved bykørsel). Det realiseres med et 35,5 kWh litium-ion batteri.

 

Fokus på bytransport

Derved undgik man at foranledige, at elbils-brugerne konstant ville slæbe rundt på en stor batterivægt, som de måske i praksis sjældent ville have behov for, og som angiveligt ville give dårligere køreegenskaber. Udgangspunktet var som sådan, med den nye bil at servicere de bilkøbere, der bor tæt ved de store byer, som måske dagligt pendler mellem bymidten og en bopæl i byernes omegn, hvor de i øvrigt via fordelagtige aftaler om køb af elektricitet ville holde udgiften til energi nede.

 

Så man skabte et køretøj med et smart design, forhjulstræk (mange nye elbiler har baghjulstræk), et fornuftigt energiforbrug og med meget fine køreegenskaber. En bil til langturen er Mazda MX-30 ikke – men hvilken elbil er det, før ny, mere effektiv og ikke mindst billigere batteriteknologi måtte se dagens lys? Til gengæld har man glæde af at opsamlingen af energi ved deceleration samt lavere energiforbrug ved lav fart omsættes direkte til længere rækkevidde (WLTP ved bykørsel: 265 kilometer). I modsætning til biler med forbrændingsmotorer kører elbiler som bekendt længere på energien ved bykørsel end ved høj fart.

 

Komfortabel og underholdende

Mazda MX30 er helt igennem lækkert indrettet. Den er iklædt det unikke Kodo-design. Og man har rigtige løsninger i form af fx energi-optimal varmepumpe til opvarmning af kabinen i stedet for en gammeldags el-ovn, som det ses hos visse andre ikke nødvendigvis billigere konkurrenter. Bilens vægt er holdt nede på 1645 kg, hvilket med et lavt placeret batteri og et teknisk udgangspunkt fra den kompakte SUV, CX-30, har muliggjort en affjedring, der på den ene side er yderst komfortabel, på den anden side medvirker til at bilen er underholdende at køre.

 

SKYACTIV filosofien påbyder et fornuftigt forhold mellem effekt, kørefærdigheder og forbrug. Den yder 145 hestekræfter, hvilket er fuldt til strækkeligt til smidig bykørsel, og 100 km/t vil da også kunne nås på 9,7 sekunder. Tophastigheden for den 4,4 meter lange bil er 140 km/t.

 

Og så har Mazda overført dørsystemet fra den ikoniske sportsvogn, RX-8, hvor dørene åbner som fløjdøre og den bageste er mindre end den forreste. Det giver glimrende adgang til de tre siddepladser, man disponerer over på bagsædet.

 

Vi vender snart tilbage med en mere regulær prøvekørsel af den nye MX-30, hvor prisen for den billigste er 240.000 kroner. I skrivende stund forlyder der endnu intet sikkert om hvordan elbiler beskattes i 2021, men holdes beskatningen på det nuværende niveau, vil man højest komme til at betale 270.000 kroner for en MX30.

 

Udstyret

Sidst, men ikke mindst, et lille udpluk fra udstyrslisten:

 

SKY-versionen har Adaptiv fartpilot, nødbremse med fodgængerregistrering, vejbaneassistent, Fuld LED, p-sensorer for og bag, klimaanlæg, 8,8” skærm med bl.a. navigation, varmepumpe (kan fjernstyres via MyMazda app), regn- og lyssensorer, bakkamera, Autohold (der holder bilen stille, mens gearvælgeren er i D – fx når man holder for rødt lys, 18” alufælge.

 

I intro-fasen har Mazda en First Edition, som for blot 13.000 kroner oven i de 240.000 inkludere et anderledes interiør-design, adaptive forlygter, sædevarme foran, head-up display, el-justerbart førersæde.

 

Topudstyret Cosmo byder desuden bl.a. på Bose lydanlæg med 12 højtalere, 360 grader kamera, front cross traffic alert, smart brake support bag, varme i forrudens underkant, ratvarme og nøglefri betjening.

 

Og ikke uvæsentligt, da afgiftsreglerne for 2021 endnu ikke foreligger: Mazda kan levere den nye MX-30 i 2020, hvilket vil sige til ”gammel afgift”, der er lig med nul kroner.

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda MX-30 verdenspremiere >>>



Hurtige fakta om ny Mazda MX-30


Introduktion i Danmark: oktober 2020

Levering i 2020.

 

Priser fra 240.000 kroner.

 

e-SKYACTIV elmotor, forhjulstræk, automatgear, 145 hk, 271 Nm. Batteri: 35,5 kWh. 0-100 km/t: 9,7 sek. Topfart: 140 km/t. Elforbrug (WLTP): Blandet kørsel: 19,0 kWh/100 km. Bykørsel: 14,5 kWh/100 km. Rækkevidde: Blandet kørsel: 200 km. Bykørsel: 265 km.

 

Opladning: Op til 50 kW hurtigopladning.

 

Længde: 4,40 meter.

Bagagekapacitet: 366 liter.

Køreklar vægt: 1645 kg.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt