Det er cirka et år siden,
Mazda løftede sløret for deres første elbil, MX-30,
og siden da har forventningerne været store, for der
er tradition for, at den japanske
kvalitets-bilproducent skærer kagen anderledes.
Vores første korte møde vidner om, at det har man
også gjort – hvad kunderne helt sikkert vil have
stor gavn af.
Mazda har lige fra
begyndelsen satset på, at skabe en bil med
fremragende køreegenskaber og skræddersyet til de
områder, hvor behovet for elektriske biler giver
mest mening, nemlig i byerne og især de største af
dem. Man meldte fra begyndelsen ud, at man ikke
satsede på en længere rækkevidde end 200 kilometer
(265 km ved bykørsel). Det realiseres med et 35,5
kWh litium-ion batteri.
Fokus på bytransport
Derved undgik man at
foranledige, at elbils-brugerne konstant ville slæbe
rundt på en stor batterivægt, som de måske i praksis
sjældent ville have behov for, og som angiveligt
ville give dårligere køreegenskaber. Udgangspunktet
var som sådan, med den nye bil at servicere de
bilkøbere, der bor tæt ved de store byer, som måske
dagligt pendler mellem bymidten og en bopæl i
byernes omegn, hvor de i øvrigt via fordelagtige
aftaler om køb af elektricitet ville holde udgiften
til energi nede.
Så man skabte et køretøj med
et smart design, forhjulstræk (mange nye elbiler har
baghjulstræk), et fornuftigt energiforbrug og med
meget fine køreegenskaber. En bil til langturen er
Mazda MX-30 ikke – men hvilken elbil er det, før ny,
mere effektiv og ikke mindst billigere
batteriteknologi måtte se dagens lys? Til gengæld
har man glæde af at opsamlingen af energi ved
deceleration samt lavere energiforbrug ved lav fart
omsættes direkte til længere rækkevidde (WLTP ved
bykørsel: 265 kilometer). I modsætning til biler med
forbrændingsmotorer kører elbiler som bekendt
længere på energien ved bykørsel end ved høj fart.
Komfortabel og
underholdende
Mazda MX30 er helt igennem
lækkert indrettet. Den er iklædt det unikke
Kodo-design. Og man har rigtige løsninger i form af
fx energi-optimal varmepumpe til opvarmning af
kabinen i stedet for en gammeldags el-ovn, som det
ses hos visse andre ikke nødvendigvis billigere
konkurrenter. Bilens vægt er holdt nede på 1645 kg,
hvilket med et lavt placeret batteri og et teknisk
udgangspunkt fra den kompakte SUV, CX-30, har
muliggjort en affjedring, der på den ene side er
yderst komfortabel, på den anden side medvirker til
at bilen er underholdende at køre.
SKYACTIV filosofien påbyder
et fornuftigt forhold mellem effekt, kørefærdigheder
og forbrug. Den yder 145 hestekræfter, hvilket er
fuldt til strækkeligt til smidig bykørsel, og 100
km/t vil da også kunne nås på 9,7 sekunder.
Tophastigheden for den 4,4 meter lange bil er 140
km/t.
Og så har Mazda overført
dørsystemet fra den ikoniske sportsvogn, RX-8, hvor
dørene åbner som fløjdøre og den bageste er mindre
end den forreste. Det giver glimrende adgang til de
tre siddepladser, man disponerer over på bagsædet.
Vi vender snart tilbage med
en mere regulær prøvekørsel af den nye MX-30, hvor
prisen for den billigste er 240.000 kroner. I
skrivende stund forlyder der endnu intet sikkert om
hvordan elbiler beskattes i 2021, men holdes
beskatningen på det nuværende niveau, vil man højest
komme til at betale 270.000 kroner for en MX30.
Udstyret
Sidst, men ikke mindst, et
lille udpluk fra udstyrslisten:
SKY-versionen har Adaptiv
fartpilot, nødbremse med fodgængerregistrering,
vejbaneassistent, Fuld LED, p-sensorer for og bag,
klimaanlæg, 8,8” skærm med bl.a. navigation,
varmepumpe (kan fjernstyres via MyMazda app), regn-
og lyssensorer, bakkamera, Autohold (der holder
bilen stille, mens gearvælgeren er i D – fx når man
holder for rødt lys, 18” alufælge.
I intro-fasen har Mazda en
First Edition, som for blot 13.000 kroner oven i de
240.000 inkludere et anderledes interiør-design,
adaptive forlygter, sædevarme foran, head-up
display, el-justerbart førersæde.
Topudstyret Cosmo byder
desuden bl.a. på Bose lydanlæg med 12 højtalere, 360
grader kamera, front cross traffic alert, smart
brake support bag, varme i forrudens underkant,
ratvarme og nøglefri betjening.
Og ikke uvæsentligt, da
afgiftsreglerne for 2021 endnu ikke foreligger:
Mazda kan levere den nye MX-30 i 2020, hvilket vil
sige til ”gammel afgift”, der er lig med nul kroner.
|