Mazda MX-30 e-SKYACTIV er den første
elektriske bil fra japanske Mazda, dens design er
banebrydende og den har sin helt egen
”SKYACTIV-fortolkning af, hvordan elektrisk
bæredygtighed skal forvaltes. Oven i det kører den
fremragende, især i det bymiljø, hvor elbiler giver
mest mening.
Det var også grunden til, at
undertegnede gav den min stemme med henblik på
nominering til hæderstitlen Årets Bil i Danmark
2021. Den kom ikke videre i slutopgøret, og det er
synd, for den er en ganske unik bil, men det har
øjensynlig ikke alle opdaget.
Indtrykket holder vand
Vi har tidligere omtalt den
nye Mazda og kørt en kortere tur i den. Læs artiklen
om vores første test af MX-30 e-SKYACTIV, for det givet et mere
komplet billede af den nye bil – og det meste vil
ikke blive gentaget her. Til gengæld skal det her
slås fast, at førstehånds oplevelsen af bilen holder
vand, og det understreges især, når man bevæger sig
rundt på ujævne gader som bl.a. dem, der illustreres
i on-board videoen her på siden.
Varmepumpen viste sig, at
være effektiv, også ved lavere temperaturer, og
batteriets temperaturfølsomhed var ikke stor – men
indrømmet, hvis det er 10 minusgrader udenfor, kan
det godt være, at erfaringen ville blive en anden,
men det gælder i princippet alle elbiler.
Meget energieffektiv ved
bykørsel
Det er bemærkelsesværdigt,
hvor meget bedre energi-økonomien er ved omfattende
bykørsel. Det hænger formentlig sammen med den
forholdsvis lave vægt, simpelthen fordi der skal
bruges mindre energi til at accelerere en 1645 kg
tung bil end fx en bil, der vejer 2 tons eller mere.
Indstigningsforholdene til
bagsædet skal ses i lyset af, at benpladsen på
bagsædet er beskeden. Mazda MX-30 er i den grad
bygget som eye-catcher, og den opgave opfylder den
fuldt ud. Netop derfor er fløjdør princippet, hvor
den forreste sidedøre åbner fremad som normalt og
den bageste åbner bagud, mere end velegnet. Vi tør
ikke tænke på, hvor besværligt det ville være at
stige ind på bagsædet gennem en konventionelt
hængslet sidedør.
Høflighed letter
indstigningen
Og faktisk giver dørsystemet
også bedre adgangsforhold til forsæderne. Det kræver
imidlertid en vis høflighed fra førerens side, først
at lade passagererne stige ind, for når først de er
på plads og dørene er lukkede, er
indstigningsforholdene til førersædet helt som de
gængse.
Mazda MX-30 er langt hen ad
vejen baseret på samme teknik, som findes i CX-30.
Og så er den skabt med udvikling for øje. Der er
oceaner af plads i motorrummet, også selvom den har
forhjulstræk, fordi bilen på oversøiske markeder
også kan leveres med konventionel drivline. Og det
er vel heller ikke utænkeligt, at den på et
tidspunkt vil komme som plug-in hybrid.
Fine køreegenskaber
Det unikke kørehjælpesystem,
G Vectoring Control, er inkorporeret i Mazda MX-30
og det underbygger forhjulstrækket i en grad, som
det er svært at forestille sig at nogen
baghjulstrukken elbil vil kunne opnå.
Kraftige fjedre i
baghjulsophænger forener stor stabilitet med
komfortabel affjedring.
Og prisen? Tja, i skrivende
stund er den 270.000 kroner for den prøvekørte e-SKYACTIV
Cosmo, og vi gætter på, at den ikke bliver
meget anderledes, når den nye lovgivning for
bilafgifter efter planen fastlægges d. 18. december.
Dermed bliver konkurrenceforholdet ikke meget
ændret, og Mazda MX-30 skal fortsat købes pga. dens
design, dens fine køreegenskaber og pæne
energiudnyttelse.
Rigt udstyr
Cosmo udstyret, som hæver
bilen op fra den billigste version for et
overkommeligt beløb (hidtil plus 30.000 kroner),
inkluderer et avanceret Bose lydanlæg, der med 12
højtalere virkelig kommer til sin ret under den
lydløse kørsel. 360 grader kamera er ikke dårligt,
for så godt er udsynet bagud ikke. Den har
strømindtag fortil, hvilket ofte kan være praktisk,
forrude, der opvarmer viskerne, så de ikke fryser
fast, nøglefri adgang og den obligatoriske ratvarme.
Den må man dog undvære i de
lavere udstyrsversioner, det samme gælder sædevarme,
men navigation, multijusterbart læderrat, adaptiv
fartpilot, LED for- og baglys, head-up display og
klimaanlæg er standard også i laveste udgave –
inklusiv fjernbetjening af varmepumpen via MyMazda
appen.
215/55-18 hjul er standard.
|