- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda MX-30

e-SKYACTIV Cosmo


Banebrydende design og avanceret bæredygtighed


Af Søren Clauding – december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda MX-30 e-SKYACTIV er den første elektriske bil fra japanske Mazda, dens design er banebrydende og den har sin helt egen ”SKYACTIV-fortolkning af, hvordan elektrisk bæredygtighed skal forvaltes. Oven i det kører den fremragende, især i det bymiljø, hvor elbiler giver mest mening.

 

Det var også grunden til, at undertegnede gav den min stemme med henblik på nominering til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021. Den kom ikke videre i slutopgøret, og det er synd, for den er en ganske unik bil, men det har øjensynlig ikke alle opdaget.

 

Indtrykket holder vand

Vi har tidligere omtalt den nye Mazda og kørt en kortere tur i den. Læs artiklen om vores første test af MX-30 e-SKYACTIV, for det givet et mere komplet billede af den nye bil – og det meste vil ikke blive gentaget her. Til gengæld skal det her slås fast, at førstehånds oplevelsen af bilen holder vand, og det understreges især, når man bevæger sig rundt på ujævne gader som bl.a. dem, der illustreres i on-board videoen her på siden.

 

Varmepumpen viste sig, at være effektiv, også ved lavere temperaturer, og batteriets temperaturfølsomhed var ikke stor – men indrømmet, hvis det er 10 minusgrader udenfor, kan det godt være, at erfaringen ville blive en anden, men det gælder i princippet alle elbiler.

 

Meget energieffektiv ved bykørsel

Det er bemærkelsesværdigt, hvor meget bedre energi-økonomien er ved omfattende bykørsel. Det hænger formentlig sammen med den forholdsvis lave vægt, simpelthen fordi der skal bruges mindre energi til at accelerere en 1645 kg tung bil end fx en bil, der vejer 2 tons eller mere.

Indstigningsforholdene til bagsædet skal ses i lyset af, at benpladsen på bagsædet er beskeden. Mazda MX-30 er i den grad bygget som eye-catcher, og den opgave opfylder den fuldt ud. Netop derfor er fløjdør princippet, hvor den forreste sidedøre åbner fremad som normalt og den bageste åbner bagud, mere end velegnet. Vi tør ikke tænke på, hvor besværligt det ville være at stige ind på bagsædet gennem en konventionelt hængslet sidedør.


 


Høflighed letter indstigningen

Og faktisk giver dørsystemet også bedre adgangsforhold til forsæderne. Det kræver imidlertid en vis høflighed fra førerens side, først at lade passagererne stige ind, for når først de er på plads og dørene er lukkede, er indstigningsforholdene til førersædet helt som de gængse.

 

Mazda MX-30 er langt hen ad vejen baseret på samme teknik, som findes i CX-30. Og så er den skabt med udvikling for øje. Der er oceaner af plads i motorrummet, også selvom den har forhjulstræk, fordi bilen på oversøiske markeder også kan leveres med konventionel drivline. Og det er vel heller ikke utænkeligt, at den på et tidspunkt vil komme som plug-in hybrid.



Fine køreegenskaber

Det unikke kørehjælpesystem, G Vectoring Control, er inkorporeret i Mazda MX-30 og det underbygger forhjulstrækket i en grad, som det er svært at forestille sig at nogen baghjulstrukken elbil vil kunne opnå.


Kraftige fjedre i baghjulsophænger forener stor stabilitet med komfortabel affjedring.


Og prisen? Tja, i skrivende stund er den 270.000 kroner for den prøvekørte e-SKYACTIV Cosmo, og vi gætter på, at den ikke bliver meget anderledes, når den nye lovgivning for bilafgifter efter planen fastlægges d. 18. december. Dermed bliver konkurrenceforholdet ikke meget ændret, og Mazda MX-30 skal fortsat købes pga. dens design, dens fine køreegenskaber og pæne energiudnyttelse.

 

 

Rigt udstyr

Cosmo udstyret, som hæver bilen op fra den billigste version for et overkommeligt beløb (hidtil plus 30.000 kroner), inkluderer et avanceret Bose lydanlæg, der med 12 højtalere virkelig kommer til sin ret under den lydløse kørsel. 360 grader kamera er ikke dårligt, for så godt er udsynet bagud ikke. Den har strømindtag fortil, hvilket ofte kan være praktisk, forrude, der opvarmer viskerne, så de ikke fryser fast, nøglefri adgang og den obligatoriske ratvarme.

 

Den må man dog undvære i de lavere udstyrsversioner, det samme gælder sædevarme, men navigation, multijusterbart læderrat, adaptiv fartpilot, LED for- og baglys, head-up display og klimaanlæg er standard også i laveste udgave – inklusiv fjernbetjening af varmepumpen via MyMazda appen.


215/55-18 hjul er standard.

 

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda MX-30 - Meningsfuld SKYACTIV elbil >>>

Mazda MX-30 verdenspremiere >>>
Videotest: Mazda MX-30 e-SKYACTIV

Mazda's nye elbil, MX-30 e-SKYACTIV, fik en af redaktørens stemmer, da nomineringen af kandidater til Årets Bil i Danmark 2021 fandt sted. Se videoen og forstå, hvilke unikke kvaliteter, den blandt andet besidder og hvad der lå bag ønsket om nominering. Fuld HD.





Midterkonsollen i kork er en reminicens fra inden Mazda begyndte at bygge biler for over 100 år siden, hvor man dengang havde en stor produktion af kork-produkter. I MX-30 er der tale om nænsomt forarbejdet genbrugs-kork.

Model:

Mazda MX-30 e-SKYACTIV Cosmo

Listepris:

Kr. 270.000.

Motor og transmission:

Elmotor, 145 hk, 271 Nm. 35 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Hurtigopladning: 50 kW.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

9,7sekunder/ 140 km/t/ 19 kWh/100 km/ 200 km. By: 14 kWh/100 km/ 265 km

Længde:

4m40 m

Bagagerum:

341 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED. Klimaanlæg. Varmepumpe. Adaptiv fartpilot. Head-up display. Navigation. Nøglefri betjening. Sædevarme. Ratvarme. Bakkamera.  8" touch skærm. Skiltegenkendelse. Panorama glastag. 5 års garanti.


Link til importøren




Fuld LED er standard.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt