- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mazda CX-60

e-Skyactiv D Homura AWD


D for dét, der dur – især på lange ture


Af Søren Clauding – august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er naturligvis begrænsende at sige ”især på lange ture” i overskriften. Men det er ikke Mazda’ens skyld, at den tilføjelse er nødvendig. Det skyldes alene, at lovgiverne i Danmark har fået gennemført en hetz mod dieselbiler, og bundet en stor afgift i halen derpå for dem, der ikke vi høre. De må så føle – på pengepungen. Men et faktum er det, at dieseludgaven af Mazda CX-60 kører omkring 35 procent længere på literen end en tilsvarende benzinbil og udleder tilsvarende mindre CO2.

 

Den seneste udgave af Mazda CX-60 er nemlig udstyret med en helt ny og temmelig brændstoføkonomisk og CO2 moderat turbodieselmotor, skabt ud fra Skyactiv princippet. Der er tale om en 3,3 liters 6 cylindret mild hybrid maskine, og den er god for en topeffekt på ikke mindre end 254 hestekræfter, bakket op af et drejningsmoment på op til 550 Nm.

 

Den kører i praksis i nabolaget af 19 km/l, og sender ved samme lejlighed omkring 138 g CO2 ud i atmosfæren pr. km. Det er markant mindre end en benzinbil med ligeså mange kræfter vil udlede, og i øvrigt ret meget i overensstemmelse med det officielle WLTP måltal.



Forbrug i den virkelige verden

Men indrømmet, er alternativet en plug-in hybrid med benzinmotor, ser regnestykket måske ikke så galt ud. Forudsat, naturligvis, at batteriet hele tiden har strøm nok til at elmotoren kan assistere benzinmotoren og ikke kun fungere som en hybrid-assistance. Det har batteriet naturligvis kun, hvis det ofte oplades. Og dér bliver de lange ture en udfordring. Hvis man ikke forbruger af batteriniveauet, og batteriet alene indgår som en del af hybridsystemet, viser vores erfaring, at man kører omkring 14 km/l.

 

Men plug-in hybrid bilen opnår fortsat rabat på afgiften. Den prøvekørte diesel udgave med Homura udstyr er prissat til 735.000 kroner. Den tilsvarende plug-in hybrid koster 540.000 kroner. Så kører man lange ture, og vil man bidrage til at reducere CO2 udledningen, lægger man ud med en merudgift på små 200.000 kroner.

 

Godt nok sparer man siden på brændstofudgiften, fordi dieselprisen generelt er en smule lavere, og fordi man kører længere på literen. Men da den årlige ejerafgift er omkring 3000 kroner højere for dieselversionen, skal der godt nok køres mange kilometer før man ikke i økonomisk forstand må føle sig en smule snydt af lovgiverne.

 

Godt kørende

Men vælger man så alligevel en e-Skyactiv D, som den hedder (e’et indikerer, at drivlinen inkluderer en lille 48 Volt hybridenhed), og dermed accepterer prisen, er man faktisk temmelig godt kørende, for Mazda er gode til det der med dieselbiler. Se on-board videoen, og slå ikke lyden fra. Lidt råhed høres der, når man starter, men siden er bilen meget stilfærdig, og selvom det ikke er meget, er den trods alt et halvt hundrede kg lettere end PHEV’en. Firehjulstrækket fungerer fortræffeligt, og selv når der lægges kræfter ned på baghjulene er stabiliteten forbilledlig.

 

Plug-in’en har på papiret flere kræfter end dieselversionen, og det giver sig da også udslag i, at den hurtigere vil kunne nå de 100 km/t. Men siden slutter accelerationen først ved 219 km/t, hvor PHEV’en højst kan mestre 200. Der vil, under visse kørselsforhold, være vanskeligheder forbundet med at PHEV’en vil kunne mobilisere de mange hestekræfter, og det akkumulerede drejningsmoment (mellem benzindriften og eldriften) når da også højst 500 Nm.

 

Hér vinder dieselbilen på sejtrækket, og den slækker først på kræfterne, når den løber tør for brændstof – og det sker typisk først efter 8-900 kilometers kørsel. Siden tager det som bekendt blot få minutter at få energi nok til de næste 900 km.

 

Gennemført og fin bil

Nok om det. Et faktum er det, at CX-60 e-Skyactiv D er en ligeså fin bil som plug-in’en. De er forskellige, og man bør tænke både på pengepung og med hjertet, når man træffer et valg. Men a-pro-pos pengepung har Mazda faktisk også nogle ganske favorable leasing tilbud.

 

Homura udstyret er ikke top niveauet, men ganske godt og omfatter bl.a. ventilerede el-forsæder, bagsædevarme, varme i vinduesviskerne, head-up display, og for en beskeden merudgift kan man tilkøbe udstyr som bl.a. panorama soltag, elektrisk bagklap og 360 grader kamera.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-60 PHEV >>>

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 1 >>>

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 2 >>>

Ny Mazda CX-60 præsentation >>>

On-board: Mazda CX-60 3,3 Diesel high-power

Vi har prøvekørt den kraftfulde 3,3-liters Skyactiv-D version af den nye Mazda CX-60. Den udmærker sig bl.a. ved at udlede markant mindre CO2 end tilsvarende benzinbiler m.fl. Fuld HD.





Model:

Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D Homura AWD

Listepris:

Kr. 735.650.

Motor og transmission:

6 cyl. Skyactiv D 3,3 l turbo dieselmotor, 48 V mild hybrid. 254 hk, 550 Nm/1500-2400 omdr./min. 8 A/T. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,4sek./ 219 km/t/ 18,9-19,2 km/l /137-139 g/km.

Længde:

4,75 m

Bagagerum:

570-1726 liter

Anhængervægt: 2500 kg

Værd at bemærke:

20" alufælge. Fuld matrix LED forlys. Nøgleløs betjening. El-førersæde. Lædersæder. 2-zone klimaanlæg. Elektrisk multijusterbart læderrat. 12,3” skærm, HMI commander og stemmestyring. Head-up display. Sædevarme for og bag. Sædekøl for. Adaptiv fartpilot. Rear View kamera.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt