Det er naturligvis
begrænsende at sige ”især på lange ture” i
overskriften. Men det er ikke Mazda’ens skyld, at
den tilføjelse er nødvendig. Det skyldes alene, at
lovgiverne i Danmark har fået gennemført en hetz mod
dieselbiler, og bundet en stor afgift i halen derpå
for dem, der ikke vi høre. De må så føle – på
pengepungen. Men et faktum er det, at dieseludgaven
af Mazda CX-60 kører omkring 35 procent længere på
literen end en tilsvarende benzinbil og udleder
tilsvarende mindre CO2.
Den seneste udgave af Mazda
CX-60 er nemlig udstyret med en helt ny og temmelig
brændstoføkonomisk og CO2 moderat turbodieselmotor,
skabt ud fra Skyactiv princippet. Der er tale om en
3,3 liters 6 cylindret mild hybrid maskine, og den
er god for en topeffekt på ikke mindre end 254
hestekræfter, bakket op af et drejningsmoment på op
til 550 Nm.
Den kører i praksis i
nabolaget af 19 km/l, og sender ved samme lejlighed
omkring 138 g CO2 ud i atmosfæren pr. km. Det er
markant mindre end en benzinbil med ligeså mange
kræfter vil udlede, og i øvrigt ret meget i
overensstemmelse med det officielle WLTP måltal.
Forbrug i den virkelige
verden
Men indrømmet, er
alternativet en plug-in hybrid med benzinmotor, ser
regnestykket måske ikke så galt ud. Forudsat,
naturligvis, at batteriet hele tiden har strøm nok
til at elmotoren kan assistere benzinmotoren og ikke
kun fungere som en hybrid-assistance. Det har
batteriet naturligvis kun, hvis det ofte oplades. Og
dér bliver de lange ture en udfordring. Hvis man
ikke forbruger af batteriniveauet, og batteriet
alene indgår som en del af hybridsystemet, viser
vores erfaring, at man kører omkring 14 km/l.
Men plug-in hybrid bilen
opnår fortsat rabat på afgiften. Den prøvekørte
diesel udgave med Homura udstyr er prissat til
735.000 kroner. Den tilsvarende plug-in hybrid
koster 540.000 kroner. Så kører man lange ture, og
vil man bidrage til at reducere CO2 udledningen,
lægger man ud med en merudgift på små 200.000
kroner.
Godt nok sparer man siden på
brændstofudgiften, fordi dieselprisen generelt er en
smule lavere, og fordi man kører længere på literen.
Men da den årlige ejerafgift er omkring 3000 kroner
højere for dieselversionen, skal der godt nok køres
mange kilometer før man ikke i økonomisk forstand må
føle sig en smule snydt af lovgiverne.
Godt kørende
Men vælger man så alligevel
en e-Skyactiv D, som den hedder (e’et indikerer, at
drivlinen inkluderer en lille 48 Volt hybridenhed),
og dermed accepterer prisen, er man faktisk temmelig
godt kørende, for Mazda er gode til det der med
dieselbiler. Se on-board videoen, og slå ikke lyden
fra. Lidt råhed høres der, når man starter, men
siden er bilen meget stilfærdig, og selvom det ikke
er meget, er den trods alt et halvt hundrede kg
lettere end PHEV’en. Firehjulstrækket fungerer
fortræffeligt, og selv når der lægges kræfter ned på
baghjulene er stabiliteten forbilledlig.
Plug-in’en har på papiret
flere kræfter end dieselversionen, og det giver sig
da også udslag i, at den hurtigere vil kunne nå de
100 km/t. Men siden slutter accelerationen først ved
219 km/t, hvor PHEV’en højst kan mestre 200. Der
vil, under visse kørselsforhold, være vanskeligheder
forbundet med at PHEV’en vil kunne mobilisere de
mange hestekræfter, og det akkumulerede
drejningsmoment (mellem benzindriften og eldriften)
når da også højst 500 Nm.
Hér vinder dieselbilen på
sejtrækket, og den slækker først på kræfterne, når
den løber tør for brændstof – og det sker typisk
først efter 8-900 kilometers kørsel. Siden tager det
som bekendt blot få minutter at få energi nok til de
næste 900 km.
Gennemført og fin bil
Nok om det. Et faktum er
det, at CX-60 e-Skyactiv D er en ligeså fin bil som
plug-in’en. De er forskellige, og man bør tænke både
på pengepung og med hjertet, når man træffer et
valg. Men a-pro-pos pengepung har Mazda faktisk også
nogle ganske favorable leasing tilbud.
Homura udstyret er ikke top niveauet, men ganske godt
og omfatter bl.a. ventilerede el-forsæder,
bagsædevarme, varme i vinduesviskerne, head-up
display, og for en beskeden merudgift kan man
tilkøbe udstyr som bl.a. panorama soltag, elektrisk
bagklap og 360 grader kamera.
|