Ford Mustang er amerikansk,
meget amerikansk, faktisk så amerikansk, at den er
skabt med en noget anderledes tilgang til power end
vi europæere er vant til. For i USA er der
fartgrænser overalt. Dér betyder acceleration det
hele, og når man så udvikler en GT-version af den
fuldt elektriske Mustang Mach E med op til 487
hestekræfter (358 kW), kan den godt nok køre
hurtigt, men accelerationen er alt, hvad det drejer
sig om.
Den havde vi ikke lige tygget
i os, da vi tidligt i testforløbet havde anledning
til at køre nogle omgange på FDM Sjællandsringen.
Normalt kan en så powerfuld bil nå omkring 200 km/t
for enden af banens korte langside, også selvom man
bremser tidligt som konsekvens af ikke eksisterende
afkørsels område. Men Mach-E GT nåede ikke meget
over 150 km/t, som den så til gengæld nåede i en
fart.
0-150 km/t på meget kort
tid
Faktisk kan man nå 100 km/t
på blot 3,7 sekunder. Det passer meget godt i
virkeligheden, og få sekunder senere er man så oppe
omkring de 150 km/t. Siden tillod langsiden ikke
meget højere fart, selvom bilen officielt kan køre
200 km/t – for accelerationen går simpelthen i stå.
Man kan nemlig alene opnå 5 sekunders fuld
acceleration og kun fire gange i træk – derpå skal
man vente 15 sekunder, før den er klar igen. Derved
skånes batteriet bedst muligt, oplyser man hos Ford.
Efter nærmere eftertanke
giver det jo egentlig god mening. I Danmark må man
heller ikke køre meget hurtigere end i USA, og
ligeud på en motorvej er ofte kedsommeligt, uanset
hvor megen effekt, man har til sin rådighed. Så
handler det om dragrace ned ad tilkørselsrampen til
motorvejen, da rammer Mach-E GT plet.
500 km officiel rækkevidde
Og derpå vil man kunne
tilbagelægge 500 kilometer på et fuldt batteri (WLTP
tal, i praksis ofte noget kortere – også uden
dragrace). Gennem kurverne bærer den hurtige
elektriske Mustang præg af den store vægt, for man
slæber rundt på 2273 kg. Så måske er det meget godt,
at der økonomiseres med kræfterne. Og det er bestemt
også godt, at GT-modellen er udrustet med en
MagneRide automatisk justerbar undervogn, for den
kompenserer så godt den nu kan for
power-belastningen på de fire trækkende hjul såvel
som den uundgåelige krængning.
Ford Mustang GT er med andre
ord ingen sportsvogn. Den er en kraftfuld
amerikaner-SUV, 1,62 meter høj, dog med en beskeden
frihøjde på 14,5 cm, og så har den altså også et
stort batteri på 99 kWh, i den prøvekørte version,
som grundliggende er placeret i vognbunden, men med
en del vægt også under bagsædet.
Kolossalt drejningsmoment
Dens mange kræfter udtrykkes
også gennem det kolossale drejningsmoment. Bilens to
elmotorer producerer tilsammen 860 Nm – hvilket i
øvrigt er 15 procent mere ned sportsvognen, Ford GT.
Det store drejningsmoment leveres efter et halvt
sekund, hvilket opleves som en anelse tøven, inden
de fire hjul griber fast i asfalten. Derved undgår
man en ubehagelig start, som ellers let ville kunne
tage kontrollen fra den urutinerede fører.
Ford Mustang Mach-E kan også
betegnes som et gedigent stykke legetøj. Man kan fx
vælge mellem forskellige køreindstillinger, hvor
alene betegnelserne ”dømmer leg”. Active, Whisper,
Untamed og Untamed Plus – navnene siger næsten sig
selv.
Omfattende udstyr
Udstyret omfatter bl.a. en
100 liter frunk up-front, 245/45-20 hjul, 385 mm
Brembo bremser, performance sportssæder iklædt
ruskind, et skræddersyet B&O anlæg med 10 højtalere,
350 grader kamera og håndfri bagklap.
Med til forståelsen af Fords køremaskine hører også, at
den kan lynlades med 150 kW, så man kan opnå fra 10
til 80 procent af batterikapaciteten på 45 minutter
og indenfor samme interval få 97 kilometers kørsel
på bare 10 minutter. Så skal der blot opstilles
lynladere for hver 400 km på Route 66 – så er man
parat til turen på tværs af det store land, eller
det, der ligner under hjemlige breddegrader.
|