- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Mustang Mach-E GT 4X AWD Extended Range


Power på amerikansk manér


Af Søren Clauding – juli 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Mustang er amerikansk, meget amerikansk, faktisk så amerikansk, at den er skabt med en noget anderledes tilgang til power end vi europæere er vant til. For i USA er der fartgrænser overalt. Dér betyder acceleration det hele, og når man så udvikler en GT-version af den fuldt elektriske Mustang Mach E med op til 487 hestekræfter (358 kW), kan den godt nok køre hurtigt, men accelerationen er alt, hvad det drejer sig om.



Den havde vi ikke lige tygget i os, da vi tidligt i testforløbet havde anledning til at køre nogle omgange på FDM Sjællandsringen. Normalt kan en så powerfuld bil nå omkring 200 km/t for enden af banens korte langside, også selvom man bremser tidligt som konsekvens af ikke eksisterende afkørsels område. Men Mach-E GT nåede ikke meget over 150 km/t, som den så til gengæld nåede i en fart.

 

0-150 km/t på meget kort tid

Faktisk kan man nå 100 km/t på blot 3,7 sekunder. Det passer meget godt i virkeligheden, og få sekunder senere er man så oppe omkring de 150 km/t. Siden tillod langsiden ikke meget højere fart, selvom bilen officielt kan køre 200 km/t – for accelerationen går simpelthen i stå. Man kan nemlig alene opnå 5 sekunders fuld acceleration og kun fire gange i træk – derpå skal man vente 15 sekunder, før den er klar igen. Derved skånes batteriet bedst muligt, oplyser man hos Ford.

 

Efter nærmere eftertanke giver det jo egentlig god mening. I Danmark må man heller ikke køre meget hurtigere end i USA, og ligeud på en motorvej er ofte kedsommeligt, uanset hvor megen effekt, man har til sin rådighed. Så handler det om dragrace ned ad tilkørselsrampen til motorvejen, da rammer Mach-E GT plet.

 

500 km officiel rækkevidde

Og derpå vil man kunne tilbagelægge 500 kilometer på et fuldt batteri (WLTP tal, i praksis ofte noget kortere – også uden dragrace). Gennem kurverne bærer den hurtige elektriske Mustang præg af den store vægt, for man slæber rundt på 2273 kg. Så måske er det meget godt, at der økonomiseres med kræfterne. Og det er bestemt også godt, at GT-modellen er udrustet med en MagneRide automatisk justerbar undervogn, for den kompenserer så godt den nu kan for power-belastningen på de fire trækkende hjul såvel som den uundgåelige krængning.

 

Ford Mustang GT er med andre ord ingen sportsvogn. Den er en kraftfuld amerikaner-SUV, 1,62 meter høj, dog med en beskeden frihøjde på 14,5 cm, og så har den altså også et stort batteri på 99 kWh, i den prøvekørte version, som grundliggende er placeret i vognbunden, men med en del vægt også under bagsædet.

 

Kolossalt drejningsmoment

Dens mange kræfter udtrykkes også gennem det kolossale drejningsmoment. Bilens to elmotorer producerer tilsammen 860 Nm – hvilket i øvrigt er 15 procent mere ned sportsvognen, Ford GT. Det store drejningsmoment leveres efter et halvt sekund, hvilket opleves som en anelse tøven, inden de fire hjul griber fast i asfalten. Derved undgår man en ubehagelig start, som ellers let ville kunne tage kontrollen fra den urutinerede fører.

 

Ford Mustang Mach-E kan også betegnes som et gedigent stykke legetøj. Man kan fx vælge mellem forskellige køreindstillinger, hvor alene betegnelserne ”dømmer leg”. Active, Whisper, Untamed og Untamed Plus – navnene siger næsten sig selv.


 

 


Omfattende udstyr

Udstyret omfatter bl.a. en 100 liter frunk up-front, 245/45-20 hjul, 385 mm Brembo bremser, performance sportssæder iklædt ruskind, et skræddersyet B&O anlæg med 10 højtalere, 350 grader kamera og håndfri bagklap.

 

Med til forståelsen af Fords køremaskine hører også, at den kan lynlades med 150 kW, så man kan opnå fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten på 45 minutter og indenfor samme interval få 97 kilometers kørsel på bare 10 minutter. Så skal der blot opstilles lynladere for hver 400 km på Route 66 – så er man parat til turen på tværs af det store land, eller det, der ligner under hjemlige breddegrader.


Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Powerfuld start på elektrisk målsætning >>>

Ford sætter strøm til legenden >>>

Opmærksomhed uden larm >>>

Ford Mustang Mach-E intro i Danmark >>>

Vi har prøvekørt den kraftfulde GT-version af Fords fuldt elektrisk Mustang Mach E, ikke bare på en almindelig landevej, men rundt på FDM Sjællandsringen. Der var flere overraskelser undervejs. Fuld HD.





Model:

Ford Mustang Mach-E GT 4X AWD Extended Range

Listepris:

Kr. 704.621

Motor og transmission:

2 el-motorer, permanent magnet synkron. System: 358 kW (487 hk), 860 Nm. Litium-ion batteri, 99 kWh.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde (WLTP)

3,7 sek./ 200 km/t/ 500 km.

Længde:

4,71 m

Bagagerum:

402+100 liter

Værd at bemærke:

245/45-20 hjul. 20" alufælge. 385 mm Brembo-bremser. 15,5" skærm Performance sportssæder i ruskind. B&O anlæg med 10 højtalere. 350 grader kamera. Håndfri elektrisk bagklap.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt