- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,5 VVT-iE

Hybrid H3 SMART


At være eller ikke være en elbil – det er spørgsmålet


Af Søren Clauding – december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektriske biler er en stor del af den overskuelige fremtids mobilitet. Herom er ingen i tvivl. Men der er en overgangsperiode, indtil landet har et tilstrækkeligt udbygget elnet med tilstrækkelig kapacitet og tilhørende ladepunkter og indtil industrien har fundet et prisbilligt og langt mere effektiv alternativ til de kostbare og tidsrøvende litiumbatterier.

 

En af løsningerne, mens vi venter på, at nogen skaber fremtiden, er en mellemting mellem de hidtidige ”ICE-løsninger” og de kommende el-løsninger, altså en hybrid. Hvad det angår, er Toyota ekspert, men deres hybridbiler bliver dyre, fordi regeringen ikke har tilpasset den nye afgiftslovgivning til virkeligheden.

 

Løsninger med begrænsninger

Der fremstilles fine elbiler mange steder, også elbiler, herom er der heller ingen tvivl. Og kan man leve med elbilernes begrænsninger, fortrinsvis rækkevidde, vægt og ”optankningstid”, så er det helt fint, for elbiler har også mange fordele.

 

Men bor man i byen, i en etageejendom uden lademuligheder, er der for de fleste kun én løsning, hvis man vil bidrage til at reducere miljøbelastningen, når man kører bil: Man bruger mindst muligt brændstof, og det er kun muligt i praksis, hvis man har bil med en lavt forbrugende ”ICE”-motor (ICE=Internal Combustion Engine, dvs. en benzin- eller dieselmotor) eller en kombination af en ICE-motor og en elmotor.

 

Ingen præmie for lav forurening

Hidtil har elbiler været afgiftsbegunstiget i Danmark. Op til en købspris på ca. 400.000 kroner indgik der kun moms i den pris, kunderne skulle betale. Mens resten af bilparken var begunstiget på grundlag af deres CO2 udledning. Langt på literen var derved lig med afgiftsrabat. Her var hybridbilerne og deres købere de store vindere. Det er de ikke længere.

 

Fremover, hvis man vil købe en hybrid-version af den populære Toyota Yaris, der blev lanceret i en endnu mere benzinøkonomisk generation dette efterår, skal man betale op til 50.000 kroner (eller mere) for de mest veludstyrede udgaver. Derved bliver det op til 50.000 kroner dyrere for dem, der ikke i praksis kan anvende en elbil, at købe en miljøvenlig bil.

 

ICE-bilerne bliver billigere

Men bare rolig, de bliver ikke rippet. De kan i stedet vælge en version, der godt nok belaster miljøet noget mere og bruger mere benzin. Og der er gode penge at tjene, for en sådan udgave af Yaris er op imod 10.000 kroner billigere.

 

Hvis man alligevel, fx som ansvarlig dansk byboer vil køre så miljørigtigt, som ens praktiske  behov for personbil nu muliggør, kan man jo fortsat gøre det. Mange vil givet vis blive koblet af på grund af den store prisstigning. Men vælger man en Toyota Yaris Hybrid, bidrager man ganske væsentligt til et bedre miljø

 

Billig i drift

I gennemsnit kører en Yaris Hybrid, som den vi har prøvekørt til disse spalter, 26,3 km/l. Den bruger endnu mindre benzin ved bykørsel, hvor den i mere end halvdelen af tiden kører helt uden forbrug af benzin – og man behøver ikke betale for at lade bilen op, når man kommer hjem, for opladningen er sket under kørslen.

 

Samtidig belaster man med et batteri på blot 0,76 kWh kun meget lidt forbruget af de begrænsede og kostbare litium- og koboltreserver, der findes i naturen rundt om på Jordkloden. Så kan man have god samvittighed også den vej rundt. Men man straffes gevaldigt, når købsprisen skal erlægges.

At være eller ikke være – det er spørgsmålet

Spørgsmålet er med andre ord, inspireret af Hamlets eksistentielle sætning i Shakespeares berømte roman: ”At være eller ikke være”. For det gælder også en bil med hybridmotor: ”At være elektrisk eller ikke at være elektrisk – det er spørgsmålet”. Efter danske politikeres opfattelse er den øjensynlig ikke elektrisk, men i praksis er den det. Det får den blot ingen afgiftspræmie for – tværtimod. Det er hybridbilerne skæbne, for nu at blive i Shakespeares univers...

 

Toyota Yaris Hybrid ER elektrisk… den får blot strømmen fra førnævnte batteri, der lades op af en generator, såvel som opsamling af den energi, der afgives, når man sætter farten ned. Den kan drives af elmotoren alene, fordi den præsterer hele 80 hestekræfter, og den kan faktisk køre 5-6 kilometer, før der er behov for ekstra opladning.

 

Fine fartpræstationer

Benzinmotoren er en meget brændstoføkonomisk 3-cylindret og let Atkinson Cycle motor, der præsterer 91 hestekræfter. Tilsammen leverer de op til 116 hestekræfter, for derved kan samarbejdet mellem ICE-motor og elmotor optimeres. Og der er kræfter nok til at nå 100 km/t på 9,7 sekunder, og for den sags skyld kan man køre 175 km/t.


 


I modsætning til den bil, vi prøvekørte ved langt højere temperaturer i forbindelse med de første internationale testkørsler (i august), var den nu prøvekørte bil udrustet med 195/55-16 hjul, hvilket affjedringskomforten havde glæde af og det var meget passende til ujævne danske byveje og de lavere temperaturer.

 

Pris og udstyr

Prisen før ændringen i afgiftslovgivningen, som undertegnede i sit stille sind håber, vil blive justeret i sidste øjeblik (selvom Regeringen nu har forelagt den Folketinget med henblik på vedtagelse i januar), er 166.000 kroner i basisudgaven, 195.000 kroner i H3 udstyrsversionen og 220.000 kroner iført det såkaldte SMART udstyr.



Og sidstnævnte pris inkluderer bl.a. 10” head-up display, adaptiv fartpilot i hele hastighedsområdet, bakkamera, akustisk forrude (som underbygger den stilfærdige kørsel også i kabinen), klimaanlæg, rat- og sædevarme, Fuld LED med automatisk op- og nedblænding, nøglefri betjening, center-airbag mellem forsæderne, 8”berøringsskærm, nødbremse med virkning også ved svingning og ikke uden betydning: 10 års batterigaranti og 3 års garanti på bilen.

 

Undertegnede havde Toyota Yaris om topkandidat til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021, en titel den ikke fik, men fortsat fortjener, for især Toyota Yaris Hybrid er stadig et godt køb, selvom det ikke er så mange, der forventeligt fremover vil have økonomisk mulighed for, at kunne vælge den.




Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
En sikker succes: Toyota Yaris First World Test 2020 >>>

Sjov og velkørende: Toyota Yaris First World Test 2020 >>>

Bedre i enhver detalje >>>

Miljømobilitet til overkommelig pris >>>
Videotest: Toyota Yaris Hybrid 1,5 H3 SMART

Vi har taget en rundtur i en kendt dansk provinsby, for at se, hvordan en selvopladende hybrid, der kører mere end halvdelen af tiden på elektricitet alene håndterer den sag. Fuld HD.


Bemærk:

I testperioden opnåede vi en benzinøkonomi, der ikke afveg nævneværdigt fra WLTP gennemsnitstallet. Onboard videoen her på siden giver et lidt misvisende billede, men køreturen var kun ganske kort, den fandt sted med en delvist afkølet benzinmotor. Og det skal tilføjes, at hypotesen om, at kørslen på elektricitet alene, som ikke oplevedes væsentligt ringere trods de lave temperaturer pga. placeringen af batteriet, nok ikke holder. Batteriet er placeret under bagsædet.



Model:

Toyota Yaris 1,5 VVT-iE-Hybrid H3 SMART

Listepris:

Kr. 219.990 (2020 pris)

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 l. benzinmotor Atkinson Cycle. 91 hk. El-motor, 80 hk. System: 116 hk. 120 Nm/3600-4800 omdr./min. E-CVT.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sek./ 175 km/t/ 26,3 km/l/ 87 g/km.

Længde:

3,94 m.

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse. Fuld LED. 16 " alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix. 8” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan.


Link til importøren





Hybridbatteriet er så lille, at det kan ligge under bagsæderne, hvorved bagagepladsen er den samme, hybrid eller ike hybrid.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt