Elektriske biler er en stor
del af den overskuelige fremtids mobilitet. Herom er
ingen i tvivl. Men der er en overgangsperiode,
indtil landet har et tilstrækkeligt udbygget elnet
med tilstrækkelig kapacitet og tilhørende
ladepunkter og indtil industrien har fundet et
prisbilligt og langt mere effektiv alternativ til de
kostbare og tidsrøvende litiumbatterier.
En af løsningerne, mens vi
venter på, at nogen skaber fremtiden, er en
mellemting mellem de hidtidige ”ICE-løsninger” og de
kommende el-løsninger, altså en hybrid. Hvad det
angår, er Toyota ekspert, men deres hybridbiler
bliver dyre, fordi regeringen ikke har tilpasset den
nye afgiftslovgivning til virkeligheden.
Løsninger med
begrænsninger
Der fremstilles fine elbiler
mange steder, også elbiler, herom er der heller
ingen tvivl. Og kan man leve med elbilernes
begrænsninger, fortrinsvis rækkevidde, vægt og
”optankningstid”, så er det helt fint, for elbiler
har også mange fordele.
Men bor man i byen, i en
etageejendom uden lademuligheder, er der for de
fleste kun én løsning, hvis man vil bidrage til at
reducere miljøbelastningen, når man kører bil: Man
bruger mindst muligt brændstof, og det er kun muligt
i praksis, hvis man har bil med en lavt forbrugende
”ICE”-motor (ICE=Internal Combustion Engine, dvs. en
benzin- eller dieselmotor) eller en kombination af
en ICE-motor og en elmotor.
Ingen præmie for lav
forurening
Hidtil har elbiler været
afgiftsbegunstiget i Danmark. Op til en købspris på
ca. 400.000 kroner indgik der kun moms i den pris,
kunderne skulle betale. Mens resten af bilparken var
begunstiget på grundlag af deres CO2 udledning.
Langt på literen var derved lig med afgiftsrabat.
Her var hybridbilerne og deres købere de store
vindere. Det er de ikke længere.
Fremover, hvis man vil købe
en hybrid-version af den populære Toyota Yaris, der
blev lanceret i en endnu mere benzinøkonomisk
generation dette efterår, skal man betale op til
50.000 kroner (eller mere) for de mest veludstyrede
udgaver. Derved bliver det op til 50.000 kroner
dyrere for dem, der ikke i praksis kan anvende en
elbil, at købe en miljøvenlig bil.
ICE-bilerne bliver
billigere
Men bare rolig, de bliver
ikke rippet. De kan i stedet vælge en version, der
godt nok belaster miljøet noget mere og bruger mere
benzin. Og der er gode penge at tjene, for en sådan
udgave af Yaris er op imod 10.000 kroner billigere.
Hvis man alligevel, fx som
ansvarlig dansk byboer vil køre så miljørigtigt, som
ens praktiske behov
for personbil nu muliggør, kan man jo fortsat gøre
det. Mange vil givet vis blive koblet af på grund af
den store prisstigning. Men vælger man en Toyota
Yaris Hybrid, bidrager man ganske væsentligt til et
bedre miljø
Billig i drift
I gennemsnit kører en Yaris
Hybrid, som den vi har prøvekørt til disse spalter,
26,3 km/l. Den bruger endnu mindre benzin ved
bykørsel, hvor den i mere end halvdelen af tiden
kører helt uden forbrug af benzin – og man behøver
ikke betale for at lade bilen op, når man kommer
hjem, for opladningen er sket under kørslen.
Samtidig belaster man med et
batteri på blot 0,76 kWh kun meget lidt forbruget af
de begrænsede og kostbare litium- og koboltreserver,
der findes i naturen rundt om på Jordkloden. Så kan
man have god samvittighed også den vej rundt. Men
man straffes gevaldigt, når købsprisen skal
erlægges.
At være eller ikke være –
det er spørgsmålet
Spørgsmålet er med andre ord,
inspireret af Hamlets eksistentielle sætning i Shakespeares berømte roman: ”At være
eller ikke være”. For det gælder også en bil med
hybridmotor: ”At være elektrisk eller ikke at være
elektrisk – det er spørgsmålet”. Efter danske
politikeres opfattelse er den øjensynlig ikke
elektrisk, men i praksis er den det. Det får den
blot ingen afgiftspræmie for – tværtimod. Det
er hybridbilerne skæbne, for nu at blive i
Shakespeares univers...
Toyota Yaris Hybrid ER
elektrisk… den får blot strømmen fra førnævnte
batteri, der lades op af en generator, såvel som
opsamling af den energi, der afgives, når man sætter
farten ned. Den kan drives af elmotoren alene, fordi
den præsterer hele 80 hestekræfter, og den kan
faktisk køre 5-6 kilometer, før der er behov for
ekstra opladning.
Fine fartpræstationer
Benzinmotoren er en meget
brændstoføkonomisk 3-cylindret og let Atkinson Cycle
motor, der præsterer 91 hestekræfter. Tilsammen
leverer de op til 116 hestekræfter, for derved kan
samarbejdet mellem ICE-motor og elmotor optimeres.
Og der er kræfter nok til at nå 100 km/t på 9,7
sekunder, og for den sags skyld kan man køre 175
km/t.
I modsætning til den bil, vi
prøvekørte ved langt højere temperaturer i
forbindelse med de første internationale testkørsler
(i august), var den nu prøvekørte bil udrustet med
195/55-16 hjul, hvilket affjedringskomforten havde
glæde af og det var meget passende til ujævne danske
byveje og de lavere temperaturer.
Pris og udstyr
Prisen før ændringen i
afgiftslovgivningen, som undertegnede i sit stille
sind håber, vil blive justeret i sidste øjeblik
(selvom Regeringen nu har forelagt den Folketinget
med henblik på vedtagelse i januar), er 166.000
kroner i basisudgaven, 195.000 kroner i H3
udstyrsversionen og 220.000 kroner iført det
såkaldte SMART udstyr.
Og sidstnævnte pris
inkluderer bl.a. 10” head-up display, adaptiv
fartpilot i hele hastighedsområdet, bakkamera,
akustisk forrude (som underbygger den stilfærdige
kørsel også i kabinen), klimaanlæg, rat- og
sædevarme, Fuld LED med automatisk op- og
nedblænding, nøglefri betjening, center-airbag
mellem forsæderne, 8”berøringsskærm, nødbremse med
virkning også ved svingning og ikke uden betydning:
10 års batterigaranti og 3 års garanti på bilen.
Undertegnede havde Toyota Yaris om topkandidat til
hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021, en titel den
ikke fik, men fortsat fortjener, for især Toyota
Yaris Hybrid er stadig et godt køb, selvom det ikke
er så mange, der forventeligt fremover vil have
økonomisk mulighed for, at kunne vælge den.
|