Selvom der erdnu ikke er sat pris på
den helt nye Toyota Yaris, som netop har haft
verdenspremiere under trendy former på et nedlagt
gasværk i Amsterdam, kan man være helt sikker: Der
bliver tale om overkommelige priser - også selvom
den nye bil som standard har egenskaber, der gør den
til verdens sikreste i sin størrelse, og tilbyder de
allerseneste teknologiske løsninger, ikke mindst
muligheden for at vælge den optimale miljøløsning,
sådan som Toyota ser det.
Hos Toyota har man den filosofi, at
hvis miljørigtig adfærd skal have den fornødne
gennemslagskraft i forhold til klimaforandringer og
forurening i bred forstand, fordrer det, at rigtig
mange mennesker udviser den miljørigtige adfærd. Og
de skal vedblive med, at have muligheden for at gøre
det, også på den lange bane.
Litium er begrænset og dyrt
Hvis en ny Yaris skulle være rent elektrisk
med en brugbar rækkevidde, ville den skulle have et
stort batteri. Det ville gøre et uforholdsmæssigt
stort indhug i verdens begrænsede litium-reserver og
det ville fordyre bilen så meget, at de færreste
ville have mulighed for at anskaffe en - og da ville
effekten på klima og miljø være for ringe.
Derfor har Toyota bygget en helt ny
super-optimeret Yaris, som fabrikken garanterer, vil
være til at købe for penge, og som i kraft af en
helt ny 4. generations selvopladende hybrid-drivline
vil bidrage væsentligt til at reducere
miljøbelastningen.
Hybrid-succesen Hybrid drivlinen
suppleres af to konventionelle forbrændingsmotorer,
men man satser i den grad på, at det er hybrid, der
skal sælges. Til dato har Toyota på verdensplan
solgt over 14 millioner hybridbiler. Og det anslås,
at Toyota hybridbiler tilsammen står for, dagligt at
køre over 500 millioner kilometer verden over. Intet
under, at japanerne fortsætter med at udvikle
hybrid-teknologien, den har nemlig globalt en langt
større samlet miljøeffekt end et lille antal rene
elbiler.
Iøvrigt er den nye Yaris med
hybridmotor langt hen ad vejen allerede en slags
el-bil. Toyota har gennemført omfattende tests i
flere forskellige europæiske storbyer og
konstaterer, at 80 procent af de kilometer, der
køres i bytrafikken, automatisk foregår i EV-mode,
altså i den elektriske indstilling. Desuden vil man
kunne køre i EV-mode omend med let speederfod op til
en hastighed på 130 km/t.
Det til trods for, at det beskedne
batteri på mindre end 1 kWh, isoleret vil være tømt
for strøm i løbet af 5-6 kilometer, hvis ikke det
blev ladet op undervejs. Men det gør det
naturligvis, især i forbindelse med deceleration,
men også iblandt, hvis computeren fastslår, at nu
skal benzinmotoren tilføre lidt strøm til batteriet
for at det kan vedblive med at være parat til at
overtage fremdriften, når det er optimalt.
Den nye Toyota Yaris bliver først
lanceret i efteråret 2020. Af den grund er der
stadig en række parametre, der ikke ligger helt fast
og derfor oplyser Toyota heller ikke specifikke tal
for eksempelvis fartpræstationer, brændstofforbrug
og forureningsniveau. Men man fastslår, at effekten
forøges på hybrid drivlinen med mindst 15 procent og
også at forbrug og emisioner vil blive forbedret med
mindst 20 procent.
|