Den helt nye Toyota Yaris, som Toyota
netop har løftet sløret for ved en særlig begivenhed
i Amsterdam, kommer først til Danmark næste efterår,
men der er tale om en bil, der helt igennem er så
meget fornyet, at den nok vil være værd at vente på.
Blandt andet er den blevet mindre…
Hvad det angår, er det nu ikke så
meget. Den er 5 mm kortere end forgængeren, den er
også 4 cm lavere, men til gengæld er den ikke mindre
end 5 cm bredere og hjulene er kommet længere ud i
hjørnerne, så kabinepladsen er forbedret -
akselafstanden er nemlig forøget med 5 cm. Desuden
sidder man 15 mm lavere, hvilket også er med til, at
kompensere for de umiddelbart lidt mindre
dimensioner.
Ny platform Det har man kunnet gøre, fordi
den nye Yaris er den første kompaktbil fra Toyota,
der er skabt på den såkaldte TNGA-B platform. Den
platform har defineret en lang række basale
konstruktionsdetaljer, så designerne har kunnet være
kreative, uden påny at skulle opfinde den dybe
tallerken i enhver henseende. Den lavere
siddeposition betyder eksempelvis også lavere
tyngdepunkt, og det vil kunne mærkes under kørslen,
lover Toyotas teknikere.
Samtidig har man strammet op på
karrosseri-stivheden og parret en mere tilgivende
affjedring med en krængnings-stabilitet, der er
forøget med 80 procent fra 320 til 580 Nm/deg
(Newtonmeter/grad). Det bliver spændende at opleve i
praksis.
Mere indbydende ude som inde Visuelt har man skabt en mere
moderne bil, i tråd med den generelle opstramning af
bilernes design, som Toyota har gennemført i de
senere år. Og indvendig har bilen også ændret
karakter, fulgt op af anvendelsen af mere indbydende
og lækre kvalitetsmaterialer.
Det lækre indtryk underbygges af et
meget højt udstyrsniveau, hvor eksempelvis adaptiv
fartpilot over hele hastighedsintervallet og
vejbaneassistent er standard i alle varianter.
Toyota indfører som den første bilfabrik også
centerairbag (detaljerne afsløres først senere) i en
kompaktbil. Der følges op med en række andre
sikkerheds-elementer, som tilsammen opfylder
målsætningen om, at skabe verdens sikreste
kompaktbil.
Miljø-optimerede drivliner Hvad drivlinerne angår, tilbyder
man som udgangspunkt to konventionelle benzinmotorer
samt en hybridmotor. Fælles for dem alle er, at de
hver især kun har tre cylindre. Den mindste er på
1,0 liter og kendes bl.a. fra den hidtidige Yaris og
lillebror Aygo, og den store benzinmotor er på 1,5
liter - uden turbolader.
Hybridmotoren er helt ny og består af
en 80-hestes elmotor kombineret med en 1,5 liters
Atkinson cycle benzinmotor med en kompression på
1:14. Effekt-tallet for benzinmotoren er endnu ikke
oplyst, men man må forvente en systemeffekt på
mindst 115 hestekræfter. Samtidig med at
benzinforbruget (og dermed også CO2 udslippet)
reduceres med mindst 20 procent. Det burde give
realistiske WLTP forbrugstal på mindst 25 km/l og en
CO2 udledning på under 90 g/km.
Minutiøst samarbejde
Samspillet mellem de to motorer styres af en ny
motor-kontrol-enhed, der 10.000 gange i minuttet
registrerer og optimerer deres indbyrdes
kraft-leverancer. En helt ny version af den
hidtidige e-CVT automatgearkasse står i praksis for
samarbejdet, men det er en noget anden opgave end
den hidtidige gearkasse har skullet håndtere, bl.a.
fordi el-motoren roterer med op til 17.000 omdr/min
- modsat den hidtidige el-motors 13.000 omdr./min.
Yaris Hybrid er udrustet med et
litium-ion batteri, der er 27 procent lettere end
det hidtidige nikkelmetal batteri, det er hurtigere
til at ændre på strøm-leveringen men er egentlig
ganske beskedent, dvs. under 1 kWh i
batterikapacitet.
Det er unikt, at man nu kan køre med
hastigheder op til 130 km/t (officielt: Over 120
km/t) på elektricitet alene og ved bykørsel har
praktiske forsøg dokumenteret, at man kører 80
procent af tiden på elektricitet alene.
|