Den helt igennem nye Toyota
Yaris er baseret på Toyotas nye globale arkitektur
og den såkaldte GA-B platform. Den viser sig fra sin
bedste side i bilen, som lander på de danske
landeveje i begyndelsen af september måned.
I forbindelse med de første
internationale testkørsler, der for Danmarks
vedkommende fandt sted på danske landeveje (pga.
corona-pandemien), var der i sagens natur fokus på
hybridmodellen. Og den er ikke bare på papiret helt
unik (det har vi tidligere beskrevet, læs hér:
Bedre i enhver detalje >>> og
Miljømobilitet til overkommelig pris >>>).
Underholdende og stabil
Hjulene er sat længere ud i
hjørnerne på den 5 cm bredere bil (som imidlertid
ikke er længere end forgængeren – men alligevel har
en 5 cm længere akselafstand). Det giver stor
stabilitet, mest udpræget ved høj fart, og fine,
underholdende kurveegenskaber. Den prøvekørte bil
var udrustet med 17” alufælge og begrænset
affjedring i dæksiderne. Det gjorde følelsen mere
sprød, end vi kunne forestille os den vil være i en
udgave med mindre fælge. Trods det var affjedringen
på ingen måde ukomfortabel.
Der var monteret 205/45-17
hjul på den prøvekørte bil.
Styringen er meget præcis og
det passer godt til de forbavsende mange kræfter og
ligeså overraskende fartpræstationer, som Yaris
leverer.
Masser af kræfter
Drivlinen består af en helt
ny 91 hestes Atkinson cycle benzinmotor, dvs. en
motor uden turbolader. Den kender vi fra fx den
større 4-cylindrede Corolla hybridmodel. Men i Yaris
har man populært sagt skåret en cylinder af. Det er
der kommet en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor ud
af.
Den har man så kombineret med
en 80-hestes elmotor, og det hele samarbejder via
den elektronisk styrede e-CVT automatgearkasse.
Systemeffekten er dermed 116 hestekræfter og 0-100
km/t på 9,7 sekunder er det håndgribelige
fartpotentiale – Yaris Hybrid kan desuden køre 175
km/t på toppen. De mange kræfter gør det i øvrigt
muligt, også at køre med en anhænger på 450 kg.
Beskedent, men i forhold til ingenting er det OK, og
passer til en normal havetrailer.
Benzinøkonomisk
Det skal tilføjes, at man i
en hybrid-drivline som regel ikke kan sammenlægge
effekten af de to separate (om end sammenbyggede)
motorer, altså 91 hhv. 80 hk, fordi motorernes
individuelle topeffekt typisk nås tæt ved de
maksimale omdrejningstal, og de er ikke
sammenfaldende. For Toyotas vedkommende har man
optimeret samarbejdet under kraftig hensyntagen til
benzinøkonomien.
Benzinøkonomien, og dermed
udledningen af CO2, er jo helt centralt i en Toyota.
WLTP gennemsnitstallet hedder 26,3 km/l. Skal man
sammenligne det historisk, svarer det nogenlunde til
et NEDC tal på 35 km/l. Den store forskel er, at man
kan regne med WLTP, det kunne man bestemt ikke med
NEDC.
Stor elektrisk kapacitet
Stor betydning for de fine
præstationer har den kraftige elmotor, som faktisk
kan håndtere driften i over halvdelen af tiden. Det
er imponerende, for der er jo tale om en
selvopladende hybrid, som ikke skal have
elektricitet tilført udefra. Motoren er så kraftig,
at den kan drive bilen helt op til 130 km/t.
Naturligvis ikke i al evighed, og så griber
benzinmotoren jo supplerende ind, når der er behov
for det.
Gearskiftet er den seneste
udgave af det elektroniske e-CVT automatgear, som
optimerer kraftleveringen. Det gør det ligeså godt,
som vi har oplevet i andre af de nyeste
Toyota-modeller, og det er godt. Motorlyden (for
hvem det har en betydning) er naturligvis
anderledes, i kraft af den trecylindrede
benzinmotor, men som det kan høres i on-board
videoen her på siden, er det kun noget, man bemærke
under kraftig acceleration.
Overgik forventningerne
Sammenfattende omkring
drivlinen er der tale om en yderst smidig oplevelse,
hvor den kraftige elmotor på det nærmeste gør det ud
for en turbolader. Reaktionstiden er hurtig, når man
træder speederen ned og man har en god fornemmelse
af kraftformidlingen.
Når man på basis af forudgående viden om nye
bilmodeller prøvekører dem for første gang, bliver
forventningerne ofte bekræftet. I Yaris tilfældet
overgik den praktiske køreoplevelse forventningerne,
som bestemt ikke var små. Og med det næsten
overvældende udbud af sikkerhedsudstyr og
kørehjælpemidler er man meget sikkert kørende. Også
derfor tror vi på, at Toyota har skabt en sikker
succes.
Asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn er standard i
alle versioner.
|