- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Toyota Yaris 1,5 VVT-i T3 SMART
"Uden hybrid" er slet
ikke så ringe
Af Søren Clauding –
november 2020
Toyota har i den grad ført
sig frem som talsmand for hybrid-teknik. Det giver
også god mening, bl.a. fordi klimabelastningen er
minimal, når bilernes små batterier skal produceres
og sidenhen skal skrottes. Hybridmotorer har mange
andre fordele, men det har konventionelle
benzinmotorer også. Derfor kan den helt nye Toyota
Yaris også fås med en sådan.
Og det går jo minsandten
også, for naturligvis bygger Toyota ikke bare en
konventionel benzinmotor. Motoren i den Yaris, vi
hér har fokus på, er nemlig baseret på en moderne
fortolkning af det såkaldte Atkinson Cycle princip.
Man behøver ikke kende til teknikken, og vi går ikke
langt ned i maskinrummet – og skal nok samle lidt op
på det længere nede i spalterne (under
motorbilledet...).
Atkinson Cycle teknikken
Men: Kort fortalt går
Atkinson princippet ud på, at forlænge det såkaldte
ekspansionsslag i en benzinmotor. I en helt
konventionel 4-takts forbrændingsmotor bevæger
stemplerne sig op og ned i hver deres cylinder i
fire takter: Først suger stemplet benzin-luft
blanding ind i forbrændingskammeret gennem en
indsugningsventil. Derpå komprimerer stemplet
blandingen som antændes. Antændingen bevirker en
lille eksplosion, som skubber stemplet væk igen og
op i fart (3. takt) og siden skubbes den forbrændte
luft ud gennem udblæsningsventilen.
I en Atkinson motor er
stemplernes bevægelser længere og dermed suges der
mere luft ind, end der skal bruges i første takt. I
2. takt skubbes så noget af luften tilbage gennem
indsugningsventilen, der er nu er åben i første del
af kompressionstakten. Den lukker, når der er så
meget luft i forbrændingskammeret, så eksplosionen
bliver den samme som i den konventionelle såkaldte
Otto-motor. Men fordi stempel bevægelsen er længere,
får man mere stempelbevægelse ud af eksplosionen, i
forhold til den energi, der bruges til
kompressionen, og
når stemplet når bunden, er det koldere, hvilket
betyder, at mere varmeenergi fra eksplosionen er
lavet om til bevægelsesenergi.
Videoen illustrerer den grundliggende
teknik bag såvel en Otto-motor som en Atkinson
motor.
Konklussion…
Idéen ved en Atkinson motor
er med andre ord, at den samme mængde benzin giver
flere kilometer og dermed falder benzinforbruget. I
det konkrete tilfælde leverer den nye 3-cylindrede
1,5 VVT-i Atkinson motor i den nye Yaris 125
hestekræfter, mens benzinforbruget holdes på 20
km/l. Til sammenligning er forbruget i en VW Polo
med 3-cylindret 1-liters 110-hestes benzinmotor 18,2
km/l og en Ford Fiesta med en tilsvarende 125 hestes
3-cylindret 1-liters benzinmotor kører 17,5 km pr.
liter.
Minus? Tja, en Atkinson motor
har ikke turbolader som både Polo og Fiesta, så der
er ikke noget turbotryk, og drejningsmomentet er
lavere, og det maksimeres ikke over så bred en
omdrejningskurve. Ikke desto mindre slår Yaris’en
dem begge i acceleration til 100 km/t (9 sekunder
mod 9,9 sek.) – men begge de to kolleger har en
højere topfart (180 km/t mod 195 km/t).
Hurtigere end de andre
Resultatet er, at selv uden
turboskub eller hjælp fra en elmotor er de rå fart
præstationer i en Yaris 1,5 VVT-i ganske
fremragende. Og det er de faktisk også i
sammenligning med søsterversionen, Yaris Hybrid, som
bruger 0,7 sekund mere for at nå de 100 km/t – men i
den disponerer man jo også over automatgear. Sætter
man et sådan i en ”ikke-hybrid” er den taberen i den
sammenligning (0-100 km/t: 10,2 sekunder).
Det lidt mindre
drejningsmoment genspejles i evnen til at trække en
anhænger. En Yaris 1,5 VVT-i må trække 850 hk versus
Fiesta’ens 1000 og Polo’ens 1100 kg. Alt imens Yaris
Hybrid kun må trække 450 kg.
Derfor: Se on-board videoen
her på siden og læs også gerne videre.
Effekten er selvklart en
fordel, for den nye Yaris, hybrid eller ikke hybrid,
har glimrende køreegenskaber, den er præcis og vel
afbalanceret også ved hurtig kurvekørsel.
Affjedringen er glimrende afstemt efter de flere
kræfter og gør det muligt at køre bilen både sjovt
og underholdende. Det manuelle 6-trins gear vil
mange bilkøbere givet vis sætte pris på, for derved
kan man køre bilen på gearene – noget der så også
fordres, alene på grund af de ovennævnte
motorprincipper. Men på grund af den pæne effekt,
savner man hverken turbolader eller elmotor.
Motoren lystrer omgående
Tværtimod er det en
fornøjelse, at køre Yaris’en med en præcis
speederfod, fordi motoren lystrer
speederbevægelserne ganske nøjagtigt. Derved kan man
dossere gassen og det gælder både, når man kører
friskt og økonomisk.
Hvad det sidste angår, er det
en særlig vigtig egenskab. Dels kan man selv bidrage
til, at holde benzinforbruget i ave, dels er det
meget let, netop pga. Atkinson princippet, at nå de
officielle WLTP forbrugstal. Det samme forventer vi
gør sig gældende i hybrid-udgaven, som vi går under
lakken på om kort tid, for dens benzinmotor er også
et Atkinson motor.
Den billigste nye Yaris
koster 130.000 kroner. Den hér prøvekørte model
koster 204.000 kroner. Foruden de flere motorkræfter
får man også meget udstyr, især i SMART-versionen,
for den kan ikke fås uden, at også Vision udstyret
er tilkøbt. Udstyrs-listen indeholder bl.a. 10”
head-up-display, adaptiv fartpilot fra 30-180 km/t,
aircondition, akustisk støjreducerende forrude,
bakkamera, el-sideruder for og bag, LED forlygter,
8” berøringsskærm, ratvarme, regnsensorer, nøglefri
betjening og som alle Toyota’er også 3 års garanti.
Miljømobilitet til overkommelig pris >>>Videotest: Toyota Yaris 1,5 VVT-i 6 M/T
Den nye Toyota Yaris kan naturligvis fås som
hybrid, men denne benzin udgave baseret på en
3-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor er både
hurtigere og ret sporty. Og endda er benzinforbruget
moderat. Fuld HD.
Model:
Toyota Yaris 1,5 VVT-i T3 SMART
Listepris:
Kr. 203.990
Motor og
transmission:
3 cyl 1,5 l. benzinmotor
Atkinson Cycle.
125 hk. 153 Nm/4000-5000 omdr./min. 6 M/T
Præstationer
acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2
udledning (WLTP):
9,0 sek./ 180 km/t/
20,0 km/l/ 118 g/km.
Længde:
3,94 m.
Bagagerum:
286 liter
Værd at bemærke:
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut.
nødbremse. Fuld LED. 16"
alufælge. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås.
Nøglefri betjening.
El-justerbare sidespejle m. varme.
El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot.
Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix.
8” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB
og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af
mobiltelefon, der kan.