- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

December 2020

Subaru elbil på vej

Subaru er nu også på vej med en elbil. Og ligesom man også i andre sammenhænge samarbejder med landsmændene fra Toyota, gælder det tilsvarende den nye elbil, som vil blive en mellemstor SUV på Subaru Forester niveau. Subaru er sparsommelig med informationerne om den nye bil, men stiller i udsigt, at flere informationer vil følge i det kommende år. Man har dog publiceret en slags foto:


November 2020

KIA elbiler nu med anhænger

Den er ikke stor, men alting har sin begyndelse, og nyheden om, at KIA e-Niro og e-Soul modelår 2021 fra og med 1. januar er godkendt til at måtte en lille anhænger på 300 kg, går givet vis rent ind hos mange, der overvejer at køre elektrisk. Normalt er elbiler ikke godkendt til at køre med anhænger, hvilket bl.a. har at gøre med belastningen af drivlinen og styringen af motorens kræfter. Det er dog alene udgaven med 204 hestes motor, der får den tilladelse. To vigtige forhold skal der netop nu gøres opmærksom på: De første af de nye opgraderede KIA e-Niro er nu i Danmark og KIA har sænket listepriserne med op til 25.000 kroner, så den billigste koster 260.000 kroner. Vel vidende at ingen endnu ved hvad Folketinget har tænkt sig med hensyn til bilafgifter fra 1. januar. Hvad e-Soul angår kommer de første biler til landet i begyndelsen af 2021 og af gode grunde har man ikke offentliggjort priser på den KIA elbil endnu.

Find vores prøvekørsler af KIA elbiler – dog uden anhængertræk – hér >>>


Subaru holder prisen bedst

Subaru er den nye bil, der falder mindst i værdi efter købet. Det har den anerkendte amerikanske Automotive Lease Guide fastslået. ALG er den analytiske division i TruCar inc. Virksomheden har i omkring 50 år indsamlet data om alle markedets bilmodeller og nomineret de biler, man har beregnet sig frem til, vil opleve det mindste værditab over en treårig periode. Det drejer sig altså om, hvilke biler, man forventer vil holde værdien bedst fremover. Subaru har modtaget samme anerkendelse 8 gange siden 2010. Det indebærer i praksis, at Subaru biler i henhold til de statistiske forudsigelser vil opnå den højeste brugtbilpris, sat i forhold til nybilsprisen – noget man for længst også historisk har oplevet i Sverige, hvor salget af Subaru biler har været markant højere end i Danmark. Subaru har dog et strategisk ønske om, at være stærkere repræsenteret i Danmark og har derfor netop i Danmark gennemført en kraftig prisnedsættelse på op til 105.000 kroner på hele modelprogrammet. Når nybilsprisen reduceres, falder brugtvognsprisen også, men ikke helt så meget og heller ikke forholdsmæssigt.

Find vores Subaru prøvekørsler hér >>>


Dobbelt vekselstrøm til Audi e-tron

Opladningshastigheden er den største hurdle for udbredelsen af elbiler. Hurtig opladning med jævnstrøm er endnu ikke udbredt og i øvrigt en stor belastning for el-nettet. Nu forbedrer Audi imidlertid opladningsmuligheden med vekselstrøm, hvilket reducerer udfordringen væsentligt. Audi e-tron 55 og e-tron Sportback 55 vil nu kunne bestilles med en dobbeltoplader og midt i 2021 vil 22 kW vekselstrømsopladning også være en option i Audi e-tron 50 og S. Dobbeltopladeren muliggør fuld opladning mindre end 5 timer. Audis Standard Type 3 kabel er allerede parat til at håndtere den kraftigere strøm. Systemet muliggør også 22 kW hjemmeopladning, hvorved man i princippet kan oplade sin bil vha. elektricitet fra solceller.

Læs vores test af Audi e-tron 55 hér >>>


Elektrisk Fiat kan leases attraktivt

Fiat har netop offentliggjort favorable leasingpriser på den helt nye og helt elektriske Fiat 500. Den månedlige ydelse for både udgaven ACTION og den topudstyrede ICON er 2.995 kr., og førstegangsydelsen er ned til 0 kr. 500 ACTION har en rækkevidde på 180 km WLTP og i byen op til 240 km. Den har mulighed for at hurtiglade med op til 50 kW. Den standard udstyre med bl.a. automatisk nødbremse, der også registrerer fodgængere og cyklister, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk nødopkald ved uheld, aircondition og nøglefri betjening. I stedet for en skærm i midterkonsollen har 500 ACTION en smartphoneholder, hvor ens smartphone via Bluetooth og en særlig app forbindes til bilen og gør smartphonen til brugerflade for bilens infotainmentsystem. Den månedlige ydelse er 2.995 kroner og  der er ingen førstegangsydelse. Også den topudstyrede 500 ICON kan privatleases. Den har et større batteri, der giver en rækkevidde på 321 km ved blandet kørsel og op til 458 km i byen og den kan lade med 85 kW. For 500 ICON er den månedlige ydelse ligeledes 2.995 kroner med førstegangsydelsen er 9.995 kroner. Løbetiden for begge er 3 år. 500 ICON kan leveres allerede i år, men lageret er begrænset.


BMW er det mest bæredygtige bilmærke

”Dow Jones Sustainability Indices World and Europe” har kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilmærke med 80 point ud af 100 mulige. I alt 39 virksomheder i bilbranchen er blevet evalueret i 2020, og resultatet viser, at BMW har opnået fremgang på alle tre dimensioner i evalueringen – Governance & Economic, Environmental og Social dimensions. BMW Group har i øvrigt klare mål for CO2-reduktionen frem til 2030. Nyt er, at disse mål for første gang inkluderer hele livscyklussen fra forsyningskæden til produktionen til selve brugsfasen. Målet er at reducere CO2-emissionerne med mindst en tredjedel per bil på tværs af hele produktporteføljen. Med en flåde på omkring 2,5 millioner biler (2019-tal) vil det svare til en reduktion på mere end 40 millioner tons CO2 i løbet af livscyklussen frem til 2030.

Find vores BMW prøvekørsler hér >>>


Årets Bil i Danmark 2021: VW ID.3
Volkswagen ID.3 er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2021. Der er en jury bestående af 22 danske motorjournalister, der blandt 7 nominerede nye biler skulle uddele hæderstitlen. Volkswagen ID.3 fik tildelt ialt 150 stemmer, 28 flere end en af VW koncernens nye biler, SEAT Leon, som iøvrigt er søstermærke til VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3. På den sidste "podieplacering" fulgte med 114 points den nye Toyota Yaris.

Pointfordelingen så sådan ud:
VW ID.3 150 points
SEAT Leon, 122 pts.
Toyota Yaris, 114 pts.
Peugeot 2008
BMW 4-serie
Honda e
Renault Captur.

Desuden blev der uddelt tre ærestitler, to af dem tilfaldt Honda e:

Innovationsprisen
gik til Honda e
Bilglædeprisen gik til Honda e
Designprisen
gik til Ferrari Roma

Læs mere om Årets Bil nomineringen hér >>>


VW ID.3 blev kåret til Årets Bil i Danmark 2021.
Test af VW ID.3 følger snart.


Honda e modtog hele to ærespriser.
Læs vores test af Honda e hér >>>

7. december 2020
WRC: Toyota og Hyundai deles om VM-titlen
Det blev en uventet hård udfordring for deltagerne i finaleløbet i den Corona-reducerede VM-sæson i Rally. Finalen blev afviklet i Nord-italien i området på og omkring den legendariske Monza racerbane, på highspeed racerbanens lange stræk og de historiske stejlkurver. Det var en oplevelse for TV-seerne og givet vis også for deltagerne. Den største udfordring var imidlertid vejrforholdene. Regn, sne, tø, frost, opkørte veje, og total uforudsigelighed. Det blev det også, hvad VM-udfaldet angik.

Britiske Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC førte VM-kampen inden finalen, Rally Monza, som var 7. afdeling af World Rally Championship, men han kørte af vejen på de is- og sneglatte bjergveje nord for Bergamo på rallyets 2. etape. Hyundais Thierry Neuville kørte galt allerede på rallyets fjerde hastighedsprøve. Siden kæmpede begge teams om palmerne.

Sejren gik efter Evans afkørsel ikke uventet til team-kollegaen hos Toyota, den nu 7-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, mens den afgående verdensmester, Ott Tänak, der i år kørte og fortsat kører Hyundai, blev nr. 2. Nr. 3 blev hans team-kollage, Dani Sordo, og dermed var resultatet af årets Verdensmesterskab klart: Ogier vandt VM titlen for kørere og Hyundai vandt VM-titlen for konstruktører.

Ifølge planen tages der hul på WRC 2021 med Rally Monte Carlo d. 21.-24. januar, forudsat Corona pandemien ikke sætter en stopper for udfoldelsen i de sydfranske Alpe-områder. Og så er det bekræftet, at WRC også i 2021 bliver TV-dækket af Discovery på TV-kanalerne 6'eren og Eurosport samt streaming platformene Discovery+ og Eurosport Player.

Rally verdensmestre 2020 i Toyota Yaris WRC: Sebastien Ogier (th) og co-driver Julien Ingrassia.


Hyundai vandt konstruktørernes Rally-VM med deres Hyundai i20 Coupé, her i aktion på de historiske stejlkurver på Monza racerbanen med Ott Tänak i førersædet. Tänak sluttede på 3. pladsen i kørernes VM.

17. november 2020
Colin McRaes 25 år VM-jubilæum
markeres på Eurosport Danmark

En af de mest ikoniske og spektakulære rally kørere i tiden løb var skotske Colin McRae. For præcis 25 år, d. 17. november 1995, siden kørte Colin McRae og hans co-driver, Derek Ringer deres Subaru Impreza til holdets eneste VM-titel. McRae blev med sine 27 år og 109 dage den yngste og også den første britiske rally-verdensmester nogensinde. Skæbnen ville, at det ikke blev til flere titler, men det var mere tilfældet end udtryk for skottens vovemod og spektakulære fart. Han opfattes af mange som den måske hurtigste rallykører nogensinde. Ulykkeligvis mistede McRae livet i en helikopterulykke i 2007.

Som en markering af 25-året for McRaes VM-sejr og som erstatning for det belgiske VM-rally, der skulle være kørt i dagene frem til d. 22. november i år, sender Eurosport Danmark en til anledingen skabt 30 minutter lang dokumentar "Colin McRae: 25 Years A Champion". Dokumentaren sendes gentagne gange, men i første omgang iht. følgende udsendelsesplan:

Lørdag d. 21. nov. 22:45 - Eurosport 2 DK
Søndag d. 22. nov. 11:35 - Eurosport 1 DK
Søndag d. 22. nov. 22:30 - Eurosport 2



15. november 2020

Formel 1: Hamiltons syvende

Lewis Hamilton har vundet Formel 1 verdensmesterskabet 2020 og gjorde det i sin sædvanlige stil, da han kørte sin Mercedes-racer først over målstregen i det tyrkiske Grand Prix på den udfordrende racerbane øst for Istanbul. Sejren var englænderens nr. 94, hvilket udbygger hans rekord som den mest vindende Formel 1 kører nogensinde, og VM-titlen var hans syvende – og en tangering af Michael Schumachers hidtidige rekord. Løbsweekenden fandt sted under udfordrende vejrforhold og selve løbet blev afviklet uden tilskuere – hvilket næppe mange var kede af, for regnen satte også sit præg på løbet. Det blev også en Mercedes, der sluttede på 2. pladsen, men ikke en fabriksbil. Sergio Perez blev 2’er i sin Racing Point Mercedes mens Sebastien Vettel blev nr. 3 i Ferrari. Kevin Magnussen sluttede på 17. pladsen i sin Haas-Ferrari efter en overgang at have været i top-10. Løbet var det fjerde sidste i den ”Corona-reviderede” sæson, som ender op med at bestå af i alt 17 Grand Prix’er.

Vettel - Hamilton - Perez. Istanbul Park 2020.


Toyota slutter en epoke med endnu en VM-titel

Mike Conway, Kamui Kabayashi og José María López kørte deres Toyota TS050 HYBRID til sejr i weekendens 8-timers løb i Bahrain. Løbet var det ottende og sidste i den Corona-reviderede VM-sæson i World Endurance Championship og med sejren blev trioen også nr. 1 i kampen om årets LMP1 verdensmesterskab for kørere. Med VM-titlen også for konstruktører har Toyota vundet begge årets VM-titler, og sætter dermed et værdigt punktum for det måske mest usædvanlige motorsports-år indenfor banesporten, samtidig med at LMP1 epoken er forbi. Til næste år tages der hul på et helt nyt reglement i langdistanceracing, herunder også 24-timers Le Mans. Toyota var i de seneste år den væsentligste årsag til, at LMP1 fik mulighed for at fortsætte, efterhånden som konkurrenterne af den ene og den anden årsag trak sig ud, og siden 2012 har den japanske fabrik da også vundet de 29 af de i alt 64 løb. Det skal bemærkes, at hybrid teknologien har haft afgørende betydning for, at brændstofforbruget over perioden er blevet reduceret med 35 procent – samtidig med at omgangstiderne på Le Mans racerbanen blev 10 sekunder hurtigere. Toyotas TS050 HYBRID racer har rekorden for den hurtigste omgang i Le Mans nogensinde – og den rekord kommer med stor sandsynlighed til at stå langt ind i fremtiden.

Toyota vandt VM for både konstruktører og kørere.


Flere korte nyheder >>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt