Der er efterhånden kommet en
del spillere på markedet, når det gælder elbiler.
Men i den store klasse for biler på tæt ved 5 meters
længde, findes der i princippet kun én. Audi e-tron
55 quattro er nemlig med sine 4,9 meter ikke helt så
lang som Tesla Model X, omend den er mere rummelig,
bredt anvendelig og også kører bedre. Og EQC hos
Mercedes er noget mindre.
Hvad køreegenskaberne angår,
har det givet vis at gøre med Audi’s store erfaring
i, at skabe større, velkørende premium-biler. Audi
skal ikke først lære, at bygge biler. Og det
genspejles direkte i køreoplevelsen, selvom Audi
e-tron i sagens natur ikke slipper for, at slæbe
rundt på et stort batteri. Ikke endnu i hvert fald,
for der arbejdes i branchen intensivt på, at udvikle
lettere batterier med større kapacitet og hurtige
opladningstider. Men der er endnu et stykke vej til,
at man når derhen.
Det evige spørgsmål om
rækkevidde
Måske netop derfor har Audi
valgt, at bringe en mere kraftfuld version af deres
første Audi e-tron på markedet. Den er udrustet med
et velvoksent 95,3 kWh batteri, der giver den 2,6
tons tunge bil en WLTP-målt rækkevidde på 402
kilometer. Havde det ikke været for de 20” hjul, som
den prøvekørte ”55 quattro” var forsynet med, kunne
den officielle rækkevidde være op til 432 km,
hvilket er små 100 kilometer længere end på den
første e-tron. I praksis opnåede vi i nærheden af
380 kilometer, hvilket falder helt indenfor WLTP
målespektret fra 365 til 436 kilometer.
Nok om rækkevidde, for efter
undertegnedes opfattelse eksisterer der det, som
bedst kan kaldes en rækkevidde-forskrækkelse. Indtil
videre er bilturen sydpå i en elbil ikke
konkurrencedygtig i forhold til kørsel i en
”ICE”-bil (ICE står for ”Internal Combustion
Engine”, altså det, vi på dansk kalder en
forbrændingsmotor). Men elbilen har en række andre
fordele, som indtil rækkeviddebegrænsningen måtte
være løst, er enestående.
Harmonisk og komfortabel
Det oplever man ikke mindst
i en Audi e-tron, om end – indrømmet – at den
førnævnte rækkevidde med de nye store batter nok vil
gøre livet lettere for nogle elbilsejere. Audi har
nemlig bygget e-tron som en elbil, vel at mærke en
luksuøs elbil. Det harmonerer glimrende med den
totalt lydsvage kørsel og også med vægten, for
store, komfortable biler er ikke mindst komfortable
på grund af deres vægt.
Der skal nu engang større
kræfter, genereret af kørebanens ujævnheder til at
skubbe rundt med en tung bil end en let bil. Dertil
kommer, at tyngdepunktet ligger lavt med
batteripakken monteret vognbunden, så krængningen er
moderat. Derfor kan fjedrene gøres forholdsmæssigt
blødere – hvis man altså ikke ønsker en spændstig,
sportslig bil.
Fremragende hjulophæng
Det er naturligvis en
udfordring for Audi, der også qua sit historisk set
omfattende engagement i motorsporten, er kendt for
at bygge dynamiske biler. Derfor har man med e-tron
55 quattro skabt den gyldne middelvej. Den har man
nået ved hjælp af en fremragende adaptiv
luftaffjedring, som kun er sportslig, altså
spændstig, når man kører sportsligt. Dvs. at kørslen
er komfortabel, når man blot cruiser afsted, men
affjedringen gør også bilen i stand til, at komme
frisk omkring hjørnerne, når man måtte have lyst. Og
på våd vej, som tilfældet ville, at on-board videoen
her på siden kom til at illustrere, er man yderst
stabilt og sikkert kørende.
Frontmotoren yder 190
hestekræfter.
Derved har Audi effektivt
gjort op med den ofte lidt uheldige opstramning af
fjedrene i elbiler, hvis formål er, at kunne
håndtere den større vægt. Men samtidig har man
benyttet muligheden for også at gøre e-tron 55
quattro temmelig hurtig – fart og dynamik hører jo
ofte sammen, så det tjener fuldt og helt formålet.
Fortil ligger en 140 kW/190 hestes elmotor og bagude
har man en 125 kW/170 hk dito. Så er firehjulstræk
en simpel sag, og hatten af for det styringssystem,
der sikrer fordeling af de i alt 360 hestekræfter,
som i Sport-indstillingen for en kort stund kan øges
til 402 hk respektive 561 Nm, der øges til 664 Nm.
Bilen har mange kræfter og undervognen kan også
håndtere dem. Som et kuriosum inkluderer den også en
multilink baghjulsophængning, som det sig hører og
bør.
Hurtig SUV
0-100 km/t klares da i snart
sagt al slags vejr på 6,6 respektive 5,9 sekunder.
Det er især fint set i lyset af, at en e-tron er en
ægte SUV, 1,63 meter høj og med en mellemstor
frihøjde på 17,2 cm, som sammen med firehjulstrækket
giver god fremkommelighed også udenfor asfalten - og
desuden tillader, at køre med en 1800 kg anhænger.
Alt det er godt nok at vide,
hvis man går blot en smule ned i teknikken. Men
egentlig er en e-tron, selv med de mange kræfter,
ret let-kørt. Man behøver ikke at vide alt det
tekniske for man føler sig lynhurtigt godt tilpas i
bilen, som tilbyder hele pakken af moderne
premium-udstyr. Pænt, moderne pakket ind, uden at
skulle give et over-sofistikeret indtryk, som
indebærer at man skal være computer-nørd for at
betjene bilen.
Udstyr som det forventes
Udstyrslisten er alenlang og
inkluderer i helt normale ”bil-termer” alkantara
læderkabine, sportssæder, matrix-LED forlygter,
elektrisk bagklap, 4-zone klimaanlæg (som er en stor
fordel i en elbil, hvor høj kabine temperatur om
vinteren let kan blive storforbruger af elektrisk
energi), adaptiv fartpilot, 360 grader kamera osv.
Og så kan man naturligvis styre alverdens
kørerelaterede forhold med sin smart-telefon, som
også håndterer en række fjernstyringsopgaver.
Pladsen er fremragende: 660
bagagerumsliter bliver til 1725 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned, og vi kommer da heller
ikke uden om lidt specifik el-snak: Hurtigopladning
er mulig op til 155 kW jævnstrøm, hvor det operative
maksimum af hensyn til batteriholdbarheden begrænses
til omkring 80 procent. Derover reduceres
opladnings-trykket af hensyn til batteripakkens
holdbarhed.
Foran frontmotoren er et
rummeligt ekstra bagagerum, hvor man fx kan have
ladekablerne liggende.
Virtuelle sidespejle er
ikke altid godt
Afslutningsvis endnu et
kuriosum: Audi e-tron har bl.a. fået opmærksomhed
omkring de ultratynde ”sidespejle” med indbyggede
kameraer, hvor billedet kan ses på skærme
installeret lidt under vindueskanten. At bruge dem,
er givetvis en vanesag, men er man langsynet, eller
har man brug for læsebriller (hvilket gælder de
fleste midaldrende bilister) dur de ikke, uanset
hvor smarte de end måtte være.
Førerens syn vil da normalt
have stillet skarpt på trafikken foran bilen og
dermed på stor afstand. Det samme gælder, når man
ser i et konventionelt sidespejl og bakspejl. Det
skarpe billede på de virtuelle spejle kan da alene
ses med læsebriller. Er man i den situation, er det
klogest, at vælge de konventionelle spejle – og
bruge de penge, man sparer, på andet godt udstyr.
|