Jaguar F-PACE som plug-in hybrid Jaguar var
tidligt ude med den helt elektriske I-PACE. Ligesom
med søstermærket Land Rover har Jaguar nu fulgt trop
med en plug-in hybrid udgave af F-PACE modellen. Den
har fået bogstavbetegnelsen P400e i kraft af, at det
er topmodellen, der leveres som plug-in i
udstyrsvarianterne S og SE. Listeprisen for en
Jaguar F-PACE S P400e er 1 million kroner, det
selvsamme, som man skal betale for en konventionel
P400 uden "S". Det officielle WLTP-forbrug er
45,5/49 -40/57 km/l og den elektriske rækkevidde er
59 kilometer, og man har ialt 404 hestekræfter til
sin rådighed.
Oktober 2020
Jaguar I-PACE til
spotpris
Normalt disponerer man over
400 hestekræfter i den potente, sportslige og fuldt
elektriske Jaguar I-PACE EV400. Med betegnelsen
EV320 siger det næsten sig selv: Hér har man op til
320 hestekræfter til rådighed – til gengæld sparer
man omkring 100.000 kroner, for en EV320 kan
anskaffes for 575.000 kroner. Om det er fundet for
de penge vil fremtiden vise, for indtil videre er
det ikke fra politisk hånd besluttet, i hvilket
omfang elbiler skal afgiftsfavoriseres fra udløbet
af den eksisterende lovgivning 31. januar 2020. Vi
har ikke prøvekørt I-PACE med den neddroslede motor,
men kører man ikke konstant med speederen i bund, er
det nok de færreste, der for alvor vil kunne mærke
forskellen i praksis. Den officielle elektriske WLTP
rækkevidde er 415 kilometer.
Vores
seneste prøvekørsel af Jaguar I-PACE >>>
Audi A3 plug-in til
350.000 kroner
Audi Danmark kan nu
præsentere en yderst attraktiv pris på A3 Sportback
40 TFSI e, dvs. plug-in hybrid udgaven af den nye
Audi A3. Listeprisen begynder på 350.000 kroner for
Prestige versionen, som lander hos de danske
forhandlere i begyndelsen af november. Den nye Audi
A3 Plug-in har en elektrisk rækkevidde på op til 66
km (WLTP) og en systemeffekt på 204 hk.
Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback
med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40
TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S
line. Standard-opladningen, Mode-2, kan benyttes ved
stikdåser, og et Mode-3-kabel kan bruges ved
offentlige ladestandere. Når man køber en Audi A3
Sportback 40 TFSI e i Danmark, er installation af en
Clever ladeboks på hjemmeadressen inkluderet i
prisen ved samtidig oprettelse af Clever Unlimited
abonnement, hvilket giver ubegrænset opladning fra
ens ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris
på 369 kr. om måneden.
SEAT Leon Plug-in er
landet
I lighed med søstermærkerne
i VW koncernen lancerer SEAT nu også en plug-in
hybrid udgave af SEAT Leon. Dens elektriske
rækkevidde er 63 kilometer, baseret på en elmotor på
115 hk samt en 1,4 liters turbobenzinmotor på 150
hk, hvilket tilsammen giver 150 kW/204 hk. Batteriet
er på 13 kWh og det officielle WLTP forbrugstal er
83,3 km/l. På en vægboks eller en offentlig
ladestander tager det 3,5 time at lade batteriet
fuldt op, mens det tager 6 timer ved brug af en
konventionel stikkontakt. Den nye Leon Plug-in har
versionsbetegnelsen e-HYBRID og fås i 2 varianter:
En hatchback med et baggagrum på 270 liter prissat
til 290.000 kroner, og Leon FR Sportstourer med et
bagagerum på 470 liter til 300.000 kroner. Med i
prisen følger bl.a. 17’ Dynamic-alufælge FR-design,
3-zone klimaanlæg, 10,25” digitalt cockpit, trådløs
Apple CarPlay, KESSY nøglefri start/stop, p-sensor,
adaptiv fartpilot med fartbegrænser, et anhængertræk
på 1.500 kg og meget mere.
Verdens mest
værdifulde bilmærke: Toyota
Toyota er igen, igen nr. 1
blandt verdens mest værdifulde varemærke i
bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse (Best
Global Brands 2020) af de mest værdifulde brands i
verden, foretaget af det anerkendte internationale
konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen påviser,
at Toyotas varemærke har en markedsværdi på 325 mia.
kroner, hvilket også placerer Toyota på en samlet
syvendeplads blandt alle verdens varemærker. Toyotas
varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til
værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra
Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse
af værdien af virksomheders varemærker tidligere i
år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest
værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste
varemærkeværdi ligger ifølge
Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.
Techgiganten Apple placeres
igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en
markedsværdi på 2.034 mia. kroner. Lego er det
højest placerede danske varemærke på en 72. plads
med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.
Listen over de mest
værdifulde bilmærker ser sådan ud iflg. Interbrand:
1.
|
Toyota
|
325
|
2.
|
Mercedes Benz
|
310
|
3.
|
BMW
|
250
|
4.
|
Honda
|
137
|
5.
|
Hyundai
|
90
|
6.
|
Tesla
|
80
|
7.
|
Ford
|
79
|
8.
|
Audi
|
78
|
9.
|
Volkswagen
|
77
|
10.
|
Porsche
|
71
|
Best Global Brands 2020
(alle virksomheder)
|
Varemærke
|
Værdi (mia. kr.)
|
1.
|
Apple
|
2.034
|
2.
|
Amazon
|
1.263
|
3.
|
Microsoft
|
1.045
|
4.
|
Google
|
1.042
|
5.
|
Samsung
|
392
|
6.
|
Coca Cola
|
358
|
7.
|
Toyota
|
325
|
8.
|
Mercedes Benz
|
310
|
9.
|
McDonalds
|
270
|
10.
|
Disney
|
257
|
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
|
|
|
|
Marco Sørensen og Nicki
Thiim verdensmestre
Danske Marco Sørensen og
Nicki Thiim er verdensmestre i GTE Pro klassen 2020
i World Endurance Championship. En femteplads i
finalen på årets langdistance-VM for GT-biler var
tilstrækkelig til, at Aston Martin Vantage GTE
holdet kunne vinde den højt estimerede titel, måske
den mest værdifulde og største præstation i
VM-serien, der foruden GTE Pro også omfatter GTE Am
samt de to klasse for racersportsvogne, LMP1 og
LMP2. Foruden kører-mesterskabet har Aston Martin
også vundet
team-mesterskabet og med et tilsvarende mesterskab
også i GTE Am klassen er den britiske bilproducent
årets mest succesfulde. For det danske hold var
triumfen særlig stor, fordi det alene var de to
kørere, det såkaldte ”Dane-train”, der scorede
titlen, fordi de var det faste grundlag for
deltagelsen i de i alt 8 løb i World Endurance
Championship 2020. Løbet i Bahrain blev vundet af
den afgående verdensmester, en anden dansker og
fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen. Samme
med Kevin Estre avancerede danskeren til 3. pladsen
i VM – en præstation, der understreger at Danmark
også efter Tom Kristensen-æraen har en stærk
position i international sportsvognsracing. Som et
kuriosum skal det tilføjes, at Både Marco Sørensen
og Nicki Thiim tidligere har vundet GTE Pro
mesterskabet – men det var inden det fik officiel
FIA-godkendt VM-status.
Marco Sørensen og Nicki
Thiim vandt VM for dem selv og for Aston Martin.
Nicklas Nielsen
verdensmester
Aston Martin vandt VM for
teams i amatør-udgaven af GTE verdensmesterskabet,
men det forhindrede ikke danske Nicklas Nielsen i
blot sit første forsøg for Ferrari, at vinde GTE Am
verdensmesterskabet for kørere. Det var Nicklas
Nielsens første år i langdistance-VM, og han kørte
Ferrari raceren sammen med Francois Perrodo og ikke
mindst den rutinerede Emanuel Collard. De tre lå til
at tage 2. pladsen i mesterskabet i sæsonfinalen,
8-timers løbet i Bahrain, men da de VM-førende Aston
Martin kørere var nødsaget til at skifte bremser i
løbets sidste time, kunne Ferrari 488 GTE-holdet
avancere til 2. pladsen i løbet og dermed score
points nok til at VM-titlen var deres.
Nicklas Nielsen bev
verdensmester i første hug.
Fænomenal dansk
motorsports weekend
Hvis man ser bort fra Formel
1, hvor Kevin Magnussen måtte affinde sig med endnu
en beskeden placering i weekendens tyrkiske Grand
Prix, var det en motorsports weekend af de helt
store, set med danske briller. Marco Sørensen og
Nicki Thiim tog Verdensmesterskabet i GTE Pro
klassen, samtidig med at de sikrede Aston Martin
deres tredje VM-titel i år. I GTE Am vandt Nicklas
Nielsen verdensmesterskabet i GTE Am. Den afgående
GTE Pro verdensmester, Michael Christensen
avancerede efter en uheldig sæson til 3. pladsen i
GTE Pro. Mikkel Jensen kørte for første gang i LMP2
på den legendariske Sebring racerbane i Florida og
sammen med den tidligere Le Mans vinder, David
Heinemeier Hansson, opnåede holdet en 2. plads i
klassen. I Europa-serien for GT4 racerbiler, hvor
sæsonfinalen blev kørt på Paul Ricard racerbanen i
Sydfrankrig, vandt den blot 17-årige danske Porsche
kører, Bastian Buus, mesterskabet i Pro-Am klassen.
Og på samme bane vandt Jason Watts søn, Noah Watt
sin første sejr i den europæiske serie ”Lamborghini
Super Trofeo”.
Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson blev 2'er
på Sebring.
Bastian Buus vandt mesterskabet i GT4
Pro-Am.
Noah Watt tog sin første Lamborhini sejr.
2. november 2020
Rally-VM i Belgien er "Corona aflyst"
Med en god portion optimisme havde arrangørerne
af det kendte belgiske Ypres Rally på rekordtid
stillet deres erfaring og ekspertise til rådighed
for det noget Corona-amputerede rally
verdensmesterskab, og efter planen skulle Ypres
Rally som årets næstsidste afdeling af World Rally
Championship have fundet sted d. 20.-22. november.
Men begrundet i det stadigt stigende antal
registrerede Corona-smittede også i Belgien, har de
lokale myndigheder opbudt arrangørerne at aflyse
rallyet. Endnu er finalen i Norditalien midt i
december ikke aflyst, men i denne tid træffes der
beslutninger med store konsekvenser på ganske kort
tid, så endnu engang er det fastslået, at intet er
sikkert før det er sket...
Nu er der kun ét rally til at VM er afgjort, hvilket
betyder at der skal gå mege galt for Toyota, hvis
ikke det bliver een Toyota kører, der vinder VM i
år. Men i konstruktør mesterskabet er det Hyundai,
der fører, og det forspring vil de gøre alt for at
fastholde. På billedet: Elfyn Evans i Toyota Yaris
WRC.
11. oktober 2020
WRC i Italien: Hyundai triumf øger spændingen
Årets sjette afdeling af rally-verdensmesterskabet
fandt sted på den italienske Middelhavs-ø,
Sardinien, og blev en klar triumf for Hyundai. Det
var imidlertid ikke de to faste VM-kørere, Thierry
Neuville og Ott Tänak, der bragte en Hyundai først
over målrampen, men derimod deltidskøreren Daniel
Sordo, der iøvrigt også vandt for Hyundai på
Sardinien i fjor. Neuville formående dog efter en
tæt og intensiv fight at besejre Toyotas Sebastien
Ogier på den allersidste hastighedsprøve og erobre
2. pladsen. Ogier blev 3'er og hans VM-førende
team-kollega, Elfyn Evans sluttede på 4. pladsen.
Resultatet betød, at spændingen spidser til i
VM-toppen. Evans har nu 111 points, Ogier halede ind
på ham og har nu 97 pts., alt imens Neuville er
avanceret til 3. pladsen med 87 pts. fulgt af Tänak,
der har 83 pts. efter at være sluttet på 6. pladsen
i rallyet. Takket være 1-2 triumfen overtog Hyundai
føringen i konstruktør mesterskabet, hvor den
koreanske bilfabrik nu har 7 points mere end Toyota.
Få dage inden det italiensk rally på Sardinien blev
skudt igang blev den corona-amputerede VM-sæson
tilført endnu en VM-afdeling. Det er et i
VM-sammenhæng nyt rally, der skal afvikles i første
weekend af december på asfaltveje omkring Monza nord
for Milano. Monza-rallyet bliver dermed også også
årets VM-finale og man ender dermed op med 8
VM-afdelinger ialt, hvilket må siges at være godt
gået i denne noget anderledes tid.
Daniel Sordo vandt på Sardinien for 2. år i træk.
Flere korte nyheder >>> |
|
|