- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar F-PACE som plug-in hybrid
Jaguar var tidligt ude med den helt elektriske I-PACE. Ligesom med søstermærket Land Rover har Jaguar nu fulgt trop med en plug-in hybrid udgave af F-PACE modellen. Den har fået bogstavbetegnelsen P400e i kraft af, at det er topmodellen, der leveres som plug-in i udstyrsvarianterne S og SE. Listeprisen for en Jaguar F-PACE S P400e er 1 million kroner, det selvsamme, som man skal betale for en konventionel P400 uden "S". Det officielle WLTP-forbrug er 45,5/49 -40/57 km/l og den elektriske rækkevidde er 59 kilometer, og man har ialt 404 hestekræfter til sin rådighed.
Oktober 2020

Jaguar I-PACE til spotpris

Normalt disponerer man over 400 hestekræfter i den potente, sportslige og fuldt elektriske Jaguar I-PACE EV400. Med betegnelsen EV320 siger det næsten sig selv: Hér har man op til 320 hestekræfter til rådighed – til gengæld sparer man omkring 100.000 kroner, for en EV320 kan anskaffes for 575.000 kroner. Om det er fundet for de penge vil fremtiden vise, for indtil videre er det ikke fra politisk hånd besluttet, i hvilket omfang elbiler skal afgiftsfavoriseres fra udløbet af den eksisterende lovgivning 31. januar 2020. Vi har ikke prøvekørt I-PACE med den neddroslede motor, men kører man ikke konstant med speederen i bund, er det nok de færreste, der for alvor vil kunne mærke forskellen i praksis. Den officielle elektriske WLTP rækkevidde er 415 kilometer.

Vores seneste prøvekørsel af Jaguar I-PACE >>>


Audi A3 plug-in til 350.000 kroner

Audi Danmark kan nu præsentere en yderst attraktiv pris på A3 Sportback 40 TFSI e, dvs. plug-in hybrid udgaven af den nye Audi A3. Listeprisen begynder på 350.000 kroner for Prestige versionen, som lander hos de danske forhandlere i begyndelsen af november. Den nye Audi A3 Plug-in har en elektrisk rækkevidde på op til 66 km (WLTP) og en systemeffekt på 204 hk. Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40 TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S line. Standard-opladningen, Mode-2, kan benyttes ved stikdåser, og et Mode-3-kabel kan bruges ved offentlige ladestandere. Når man køber en Audi A3 Sportback 40 TFSI e i Danmark, er installation af en Clever ladeboks på hjemmeadressen inkluderet i prisen ved samtidig oprettelse af Clever Unlimited abonnement, hvilket giver ubegrænset opladning fra ens ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden.



SEAT Leon Plug-in er landet

I lighed med søstermærkerne i VW koncernen lancerer SEAT nu også en plug-in hybrid udgave af SEAT Leon. Dens elektriske rækkevidde er 63 kilometer, baseret på en elmotor på 115 hk samt en 1,4 liters turbobenzinmotor på 150 hk, hvilket tilsammen giver 150 kW/204 hk. Batteriet er på 13 kWh og det officielle WLTP forbrugstal er 83,3 km/l. På en vægboks eller en offentlig ladestander tager det 3,5 time at lade batteriet fuldt op, mens det tager 6 timer ved brug af en konventionel stikkontakt. Den nye Leon Plug-in har versionsbetegnelsen e-HYBRID og fås i 2 varianter: En hatchback med et baggagrum på 270 liter prissat til 290.000 kroner, og Leon FR Sportstourer med et bagagerum på 470 liter til 300.000 kroner. Med i prisen følger bl.a. 17’ Dynamic-alufælge FR-design, 3-zone klimaanlæg, 10,25” digitalt cockpit, trådløs Apple CarPlay, KESSY nøglefri start/stop, p-sensor, adaptiv fartpilot med fartbegrænser, et anhængertræk på 1.500 kg og meget mere.


Verdens mest værdifulde bilmærke: Toyota

Toyota er igen, igen nr. 1 blandt verdens mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse (Best Global Brands 2020) af de mest værdifulde brands i verden, foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen påviser, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på 325 mia. kroner, hvilket også placerer Toyota på en samlet syvendeplads blandt alle verdens varemærker. Toyotas varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse af værdien af virksomheders varemærker tidligere i år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.

Techgiganten Apple placeres igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på 2.034 mia. kroner. Lego er det højest placerede danske varemærke på en 72. plads med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.

Listen over de mest værdifulde bilmærker ser sådan ud iflg. Interbrand:

 

1.

Toyota

325

2.

Mercedes Benz

310

3.

BMW

250

4.

Honda

137

5.

Hyundai

90

6.

Tesla

80

7.

Ford

79

8.

Audi

78

9.

Volkswagen

77

10.

Porsche

71

 

Best Global Brands 2020 (alle virksomheder)

 

Varemærke

Værdi (mia. kr.)

1.

Apple

2.034

2.

Amazon

1.263

3.

Microsoft

1.045

4.

Google

1.042

5.

Samsung

392

6.

Coca Cola

358

7.

Toyota

325

8.

Mercedes Benz

310

9.

McDonalds

270

10.

Disney

257


Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Marco Sørensen og Nicki Thiim verdensmestre

Danske Marco Sørensen og Nicki Thiim er verdensmestre i GTE Pro klassen 2020 i World Endurance Championship. En femteplads i finalen på årets langdistance-VM for GT-biler var tilstrækkelig til, at Aston Martin Vantage GTE holdet kunne vinde den højt estimerede titel, måske den mest værdifulde og største præstation i VM-serien, der foruden GTE Pro også omfatter GTE Am samt de to klasse for racersportsvogne, LMP1 og LMP2. Foruden kører-mesterskabet har Aston Martin også vundet team-mesterskabet og med et tilsvarende mesterskab også i GTE Am klassen er den britiske bilproducent årets mest succesfulde. For det danske hold var triumfen særlig stor, fordi det alene var de to kørere, det såkaldte ”Dane-train”, der scorede titlen, fordi de var det faste grundlag for deltagelsen i de i alt 8 løb i World Endurance Championship 2020. Løbet i Bahrain blev vundet af den afgående verdensmester, en anden dansker og fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen. Samme med Kevin Estre avancerede danskeren til 3. pladsen i VM – en præstation, der understreger at Danmark også efter Tom Kristensen-æraen har en stærk position i international sportsvognsracing. Som et kuriosum skal det tilføjes, at Både Marco Sørensen og Nicki Thiim tidligere har vundet GTE Pro mesterskabet – men det var inden det fik officiel FIA-godkendt VM-status.

Marco Sørensen og Nicki Thiim vandt VM for dem selv og for Aston Martin.


Nicklas Nielsen verdensmester

Aston Martin vandt VM for teams i amatør-udgaven af GTE verdensmesterskabet, men det forhindrede ikke danske Nicklas Nielsen i blot sit første forsøg for Ferrari, at vinde GTE Am verdensmesterskabet for kørere. Det var Nicklas Nielsens første år i langdistance-VM, og han kørte Ferrari raceren sammen med Francois Perrodo og ikke mindst den rutinerede Emanuel Collard. De tre lå til at tage 2. pladsen i mesterskabet i sæsonfinalen, 8-timers løbet i Bahrain, men da de VM-førende Aston Martin kørere var nødsaget til at skifte bremser i løbets sidste time, kunne Ferrari 488 GTE-holdet avancere til 2. pladsen i løbet og dermed score points nok til at VM-titlen var deres.

Nicklas Nielsen bev verdensmester i første hug.


Fænomenal dansk motorsports weekend

Hvis man ser bort fra Formel 1, hvor Kevin Magnussen måtte affinde sig med endnu en beskeden placering i weekendens tyrkiske Grand Prix, var det en motorsports weekend af de helt store, set med danske briller. Marco Sørensen og Nicki Thiim tog Verdensmesterskabet i GTE Pro klassen, samtidig med at de sikrede Aston Martin deres tredje VM-titel i år. I GTE Am vandt Nicklas Nielsen verdensmesterskabet i GTE Am. Den afgående GTE Pro verdensmester, Michael Christensen avancerede efter en uheldig sæson til 3. pladsen i GTE Pro. Mikkel Jensen kørte for første gang i LMP2 på den legendariske Sebring racerbane i Florida og sammen med den tidligere Le Mans vinder, David Heinemeier Hansson, opnåede holdet en 2. plads i klassen. I Europa-serien for GT4 racerbiler, hvor sæsonfinalen blev kørt på Paul Ricard racerbanen i Sydfrankrig, vandt den blot 17-årige danske Porsche kører, Bastian Buus, mesterskabet i Pro-Am klassen. Og på samme bane vandt Jason Watts søn, Noah Watt sin første sejr i den europæiske serie ”Lamborghini Super Trofeo”.


Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson blev 2'er på Sebring.


Bastian Buus vandt mesterskabet i GT4 Pro-Am.


Noah Watt tog sin første Lamborhini sejr.
2. november 2020

Rally-VM i Belgien er "Corona aflyst"
Med en god portion optimisme havde arrangørerne af det kendte belgiske Ypres Rally på rekordtid stillet deres erfaring og ekspertise til rådighed for det noget Corona-amputerede rally verdensmesterskab, og efter planen skulle Ypres Rally som årets næstsidste afdeling af World Rally Championship have fundet sted d. 20.-22. november. Men begrundet i det stadigt stigende antal registrerede Corona-smittede også i Belgien, har de lokale myndigheder opbudt arrangørerne at aflyse rallyet. Endnu er finalen i Norditalien midt i december ikke aflyst, men i denne tid træffes der beslutninger med store konsekvenser på ganske kort tid, så endnu engang er det fastslået, at intet er sikkert før det er sket...

Nu er der kun ét rally til at VM er afgjort, hvilket betyder at der skal gå mege galt for Toyota, hvis ikke det bliver een Toyota kører, der vinder VM i år. Men i konstruktør mesterskabet er det Hyundai, der fører, og det forspring vil de gøre alt for at fastholde. På billedet: Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC.
11. oktober 2020
WRC i Italien: Hyundai triumf øger spændingen
Årets sjette afdeling af rally-verdensmesterskabet fandt sted på den italienske Middelhavs-ø, Sardinien, og blev en klar triumf for Hyundai. Det var imidlertid ikke de to faste VM-kørere, Thierry Neuville og Ott Tänak, der bragte en Hyundai først over målrampen, men derimod deltidskøreren Daniel Sordo, der iøvrigt også vandt for Hyundai på Sardinien i fjor. Neuville formående dog efter en tæt og intensiv fight at besejre Toyotas Sebastien Ogier på den allersidste hastighedsprøve og erobre 2. pladsen. Ogier blev 3'er og hans VM-førende team-kollega, Elfyn Evans sluttede på 4. pladsen. Resultatet betød, at spændingen spidser til i VM-toppen. Evans har nu 111 points, Ogier halede ind på ham og har nu 97 pts., alt imens Neuville er avanceret til 3. pladsen med 87 pts. fulgt af Tänak, der har 83 pts. efter at være sluttet på 6. pladsen i rallyet. Takket være 1-2 triumfen overtog Hyundai føringen i konstruktør mesterskabet, hvor den koreanske bilfabrik nu har 7 points mere end Toyota. Få dage inden det italiensk rally på Sardinien blev skudt igang blev den corona-amputerede VM-sæson tilført endnu en VM-afdeling. Det er et i VM-sammenhæng nyt rally, der skal afvikles i første weekend af december på asfaltveje omkring Monza nord for Milano. Monza-rallyet bliver dermed også også årets VM-finale og man ender dermed op med 8 VM-afdelinger ialt, hvilket må siges at være godt gået i denne noget anderledes tid.

Daniel Sordo vandt på Sardinien for 2. år i træk.
Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt