September 2020
Årets Varebil: Ford Transit Custom Plug-in Med nogle måneders "corona-forsinkelse har Danske
Motorjournalister kåret Årets Varebil 2020. Titlen
gik til den avancerede plug-in hybrid, Ford Transit
Custum PHEV, som kører på elektricitet, enten hentet
ind fra el-nettet eller fra den medbragte 1-liters
benzinmotor.
Vi har tidligere prøvekørt bilen - læs mere herom
hér >>>
Point-fordelingen så
således ud: 1. Ford Transit Custom PHEV,
74 points. 2. VW Transporter 6.1, 56 pts. 3.
Nissan NV300 DTC, 32 pts. 4. Toyota Proace City,
29 pts. 5. Renault Master Z.E., 23 pts. 6.
Opel Movano, 11 pts. Det skal bemærkes, at
søsterbilerne til Toyota Proace City fra Peugeot,
Citroën og Opel blev kåret til Årets Varebil i
Danmark 2019.
Tom Maxmølris, Salgsdirektør for Ford Varebiler i
Danmark, roste det arbejde, Ford organisationen har
udført, da de skabte den nye Transit Custom på en ny
og meget anderledes teknik.
Vi har prøvekørt den helt nye Ford Transit/
Tourneo Custom PHEV i efterårsregnen i svensk
bymiljø. Fuld HD.
Juli 2020
Valhalla: Fornemt besøg af 1000 heste
Vi er sikker på, at de nordiske guder glæder sig i
deres stille sind i forbindelse med et fornemt
besøg: Opkaldt efter Odin og de nordiske guders
domicil, var Aston Martins unikke show-car,
Valhalla, på gæstevist i Aston Martins danske
domicil i Hellerup. Og læses dette inden d. 8. juli
er chancen der endnu for, at beundre den unikke
sportsvogn, den første med centermotor fra den
legendariske britiske sportsvogns-skaber. Aston
Martin Valhala bliver produceret i 500 eksemplarer
og det første er på gaden i 2022. Oven i købet har
et par danske sportsvognsentusiaster hver sikret sig
et eksemplar til den nette sum af 30 millioner
kroner, hvis der skal nummerplader på og de i givet
fald er danske. Udover den bjergtagne linjeføring
skal man også bemærke, at Aston Martin er helt
fremme i skoene i en anden sammenhæng: Valhalla vil
nemlig ikke være udrustet med en 12-cylindret
benzinsluger, men derimod en beskeden 650-hestes
V6'er, der får hjælp af en elektromotor på godt 300
hestekræfter.
Aston Martin Valhalla er på gæstevist hos Nellemann
koncernens Aston Martin Showroom på kanten mellem
Hellerup og Østerbro i København.
Juni 2020
Ny Audi Q5: Det er ikke til
at se det, hvis...
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved
det, hedder det i en legendarisk dansk revyvise. Det
stemmer, hvis man forsøger at identificere den nye
faceliftede Audi Q5 på baglygtesignaturen. Audi Q5
er den første bil, der fås med den såkaldte OLED
lysteknologi, hvor kunderne vil kunne vælge mellem
tre forskellige lyssignaturer.
OLED'er er særligt effektive organiske lysdioder,
som afgiver et homogent lys. Fordelene ved de
digitale OLED'er er ud over en perfekt kontrast en
stor homogenitet samt minimale afstande mellem
segmenterne.
20. september 2020
Le Mans og WRC: Dobbelt Toyota triumf Først vandt Elfyn Evans 5. afdeling af
Verdensmesterskabet i rally, Det tyrkiske Rally, i
hans Toyota Yaris WRC, og overtog dermed føringen i
kørernes VM, samtidig med at Toyota udbyggede
forspringet i konstruktør verdensmesterskabet. Og
blot en times tid senere kørte Kazuki Nakajima først
over målstregen i årets 24-timers Le Mans. Dermed
var det en god dag for Toyota, for nu at sige det
mildt.
Det tyrkiske rally:
I det tyrkiske rally måtte den 6-dobbelte
verdensmester, Sebastien Ogier, dog lide den tort,
at udgå fra en topplacering i rallyet med en
overophedet motor. Det gik noget ud over hans
chancer i VM, hvor han nu ligger på 2. pladsen efter
Evans. Hans farligste rival, den regernde
verdensmester Ott Tänak, mistede nemlig enhver
chance for en topplacering, da styringen af hans
Hyundai i20 WRC lørdag eftermiddag gik i stykker.
Dermed kunne Thierry Neuville køre en god 2. plads i
hus, og med Sebastien Loeb i en anden Hyundai på 3.
pladsen, er spændingen om konstruktør-titlen fortsat
temmelig stor. Succes i Tyrkiet krævede et
punkter-frit rally i det rå terræn. Den holdt Evans
sig fra, hvad ingen af de øvrige WRC-kørere helt i
toppen kunne prale af.
Le Mans: I Le Mans, der blev
kørt helt uden tilskuere og et fåtal af pressefolk,
udeblev regnen, og Toyota LMP1 raceren med foruden
Nakajima også Sebastien Buemi og Brendon Hartey i
cockpittet dominerede i princippet fra start til mål,
omend de havde lidt "faretruende" udfordringer
undervejs. Det var
iøvrigt Toyotas tredje sejr i træk i det klassiske
franske langdistanceløb. På 2. pladsen kom en
Rebellion racer og nr. 3 blev den anden Toyota. Der
var ingen danskere øverst på podierne i deres
respektive klasser, men der blev alligevel leveret
solide resultater: I LM P2 blev Mikkel Jensen nr. 5
efter i en periode også at have ført klassen. Han
dannede bl.a. makkerpar med den tidligere og
dobbelte Formel E kører, Jean-Eric Vergne. I LM GTE
Pro styrede Nicki Thiim og Marco Sørensen deres
Aston Martin ind på 3. pladsen og fastholder deres
VM-foring, mens sidste års
vinder, Porsche-køreren Michael Christensen, havde
problemer undervejs, der medvirkede til en placering
som nr. 6. I LM GTE-Am kørte Nicklas Nielsen i mål
som nr. 3 i en Ferrari fra AF Corsa. Jan Magnussen
sluttede på 6. pladsen i klassen i "sin" Ferrari
mens Michele Gatting blev nr. 9, også i en Ferrari.
I Am-klassen var ikke færre end 19 biler kørende ud
af 22, da løbet var forbi.
14. september 202
Le Mans fra hjemmefronten 24-timers Le
Mans køres i weekenden d. 19.-20. september uden
publikum pga. Corona pandemien. Heldigvis er
TV-dækningen god herhjemme, hvor især Eurosport
sender LIVE fra alle træningskørsler og samtlige 24
timer. Arbejdsforholdene for journalister er af en
sådan art, at Motorsiden.dk's redaktør har valgt,
ikke at dække løbet i år. Det vil ganske enkelt være
for vanskeligt og utilfredsstillende. Dér gør
TV-stationerne det langt bedre. Iøvrigt køres der en
afdeling af rally verdensmesterskabet i samme
weekend - WRC speakes som vanlig af undertegnede.
Men trofaste læsere skal alligevel have en
håndsrækning herfra: Facebookgruppen "Le Mans -
Danske Le Mans fans" administreres af Henrik
Vejgaard. Han har udarbejdet en lille folder med
fokus på de danske deltagere. Den har vi fået
mulighed for at stille til rådighed for
Motorsiden.dk's læsere - man skal blot selv
downloade den, og det kan ske via dette link - og
man må gerne printe den:
Henrik Vejgaards guide til danskerne i Le Mans 2020
Stort tak til Henrik Vejgaard for hjælpen. Og glem
ikke, at alle Le Mans fans er hjertelig velkommen i
Facebook gruppen.
6. september 2020
WRC: Tänak vinder på hjemmebane Rally
Estonia var første afdeling af
rallyverdensmesterskabet, efter at sæsonen blev
genoptaget. Rallyet skulle først have været en del
af VM i 2021, men fordi arrangørerne var i stand til
at sammensætte et rally på rekordtid, formåede den
lille baltiske stat at stable et rally på benene med
234 km hastighedsprøver (et normalt VM-rally er godt
300 km). Det var rallyverdenen begejstret for, og
det estiske pyblikum var mindst ligeså begejstret
for at det lykkedes deres landsmand, den regerende
verdensmester, Ott Tänak, at tage sejren. Det var
hans første sejr for Hyundai, efter at han i fjor
havde forladt Toyota teamet, ligeså snart VM-titlen
var i hus. Hyundai havde hyret ireren Craig Breen
til, at køre en anden af fabriksbilerne. Han
kvitterede med at blive nr. 2, alt imens
VM-kandidaten over en årrække (der dog aldrig har nået
VM-toppen), Thierry Neuville, skadede sin bil og
siden fik problemer på den afsluttende Powerstage.
Det er fortsat Toyota, der fører VM-kampen, både for
kørere og konstruktører, for den 6-dobbelte
verdensmester, Sebastien Ogier, kørte i mål på 3.
pladsen, og ligger fortsat nr. 1, fulgt af Elfyn
Evans, der derved også bevarede sin 2. plads i
kampen om kørernes verdensmesterskab. Næste rally
finder sted i Tyrkiet, allerede om to uger.