- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jaguar I-PACE EV400 AWD HSE

Viden afgør fokuspunktet


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle biler har svagheder. Og er de ikke lige iøjefaldende, er der nogle, der er specialister i at gå på jagt efter dem. Derved skabes der et nyt og måske forvrænget fokuspunkt. Det kan meget let ske med en Jaguar I-PACE.

 

Derfor, helt indledningsvis, lad os slå fast, at oplevelsen af Jaguar I-PACE ved vores tidligere møde med det, som vi fortsat vil påstå, er Jaguars bedst kørende SUV, er der ikke blevet ændret ved. Heller ikke den omstændighed, at temperaturerne var faldet til 5 grader siden sidst og dækkene udskiftet med vinterdæk. Heller ikke den omstændighed, at vi i stedet for at køre på kurverige udfordrende veje, hovedsagelig kørte ligeud, gjorde op med de første indtryk.

 

Firehjulstræk ideelt

End ikke til tider silende regn kunne bringe I-PACE indtrykket i fare. Tværtimod, for dér kommer firehjulstrækket for alvor til sin ret. Og dér var kombinationen af vinterdæk og firehjulstræk ideel, for regnvandet kølede dækkene, så arbejdstemperaturen blev optimal. Det gav et rigtig godt vejgreb.



Imidlertid underbygger alle disse faktorer i princippet enhver elbils svaghed. Fordi man ikke kan tanke op på nul tid på ethvert gadehjørne, er rækkevidden gået hen og blevet et fokuspunkt, der i den grad forvrænger billedet af elbiler.

 

Elbils-pionerer præmieres

Hvis man forestiller sig, hvilken udfordring, det mødte de visionære bilejere i automobilets barndom, var det bl.a., at der ikke lå en tankstation på ethvert gadehjørne. Det blev ofte løst ved, at man medbragte reservedunke og i det hele taget måtte planlægge kørslen nøje, i stedet for blot at tage for givet, at man aldrig ville løbe tør for energi.

 

Sådan er det også for visionære og progressive elbils-pionere anno 2019: Måske ikke det der med en power-bank i baglommen, men de skal være mere bevidste om hvordan de kører, hvor de kører og hvordan de sikrer, at de kan vedblive med at køre. Som præmie for deres indsats får de en unik køreoplevelse og, såfremt elektriciteten er produceret miljørigtigt, skåner de ved samme lejlighed også miljøet, til glæde for alle.


Elmotoren fortil fylder så lidt, at der er blevet plads til et separat bagagerum over forakslen.


Viden er nøglen

Men køre-planlægning kræver erfaring. Og uanset Jaguar I-PACE har en ”officiel” rækkevidde på 415 kilometer iht. de nye og ellers ret virkelighedsnære WLTP testmetoder, må man ikke forvente, at bilen kører 415 kilometer på et fuldt opladet batteri, når kørselsforholdene er, som beskrevet ovenfor. Det er helt naturligt, det hænger fx sammen med, at en el-bils rækkevidde-tal inkluderer en stor del genopladning ved deceleration – og kører man hovedsageligt ligeud, bruger bilen naturligt nok af strømmen, uden at give noget igen. Sådan er det, det må man leve med, og det gør vel heller ikke noget, hvis man blot ved det.

 

Hermed et lille indskud til erfaringsbanken: Med fuldt opladet batteri, kørte vi i fugtigt vejr med temperaturer omkring 5 grader og mere eller mindre konstant fart mellem 90 og 110 kilometer plus en smule ved lav fart i alt 235 kilometer og havde på det tidspunkt jf bilens instrumenter strøm til 15 kilometer, som i praksis måske var lidt mindre. Så i stedet for 415 kilometer og i stedet for et rækkevidde-tal på 440 km da batteriet var fuldt opladet, havde man altså kun til 250 kilometers kørsel, på den måde bilen nu blev kørt.

 

Elbilens særlige natur

Er det godt eller dårligt? Vi er ret sikre på, at præcis det samme ville man opleve i en hvilken som helst anden elbil med 400 hestekræfter til disposition. Og pga. elbilens særlige ”natur” med regenerering af energi, hver gang farten sættes ned ved at speederen slippes eller der regulært bremses ned, er det ikke til at komme uden om. Det er ligeså naturligt som at en hvilken som helst bil bruger markant mere energi ved høj fart end ved lav.

 

Det vigtige er, at man ved det. Viden betyder, at man kan styre sit energiforbrug. På præcis samme måde som deltagerne i Formel E mesterskabet har energistyring, herunder at bruge energien optimalt, som et helt afgørende fokuspunkt.

 

Forvrængning af fokuspunkt

Men i en bil til brug i dagligdagen og på offentlig ej, er det en regulær forvrængning af fokuspunkt at gøre det til et problem, at elbilen ikke altid kører lige langt på strømmen. En anden ting er, at man så godt kunne ønske sig, at Jaguar og andre elbils producenter udviklede bedre algoritmer til bilens indbyggede forudsigelse.

 

For under køreturen var det alene pga. den stadig falden mængde af strøm, der var tilbage på batteriet, at rest-rækkevidden blev reduceret, ikke en kalkulation på basis af fx de sidste 30 kilometers køremønster. Det vil man formentlig gøre bedre i fremtiden.

 

Vores fokuspunkt

Så lad os her afslutningsvis understrege vores fokuspunkt for Jaguar I-PACE: Den ser fabelagtig godt ud, den kører markant bedre end nogen anden elbil, vi til dato har prøvet, til trods for det 90 kWh store batteri og 2200 kg egenvægt. Den kører endda bedre end Jaguars egne SUV’er (men indrømmet, frihøjden på bare 14,2 cm betyder også, at det er på kanten at kalde I-PACE for en SUV).

 

Meget af hemmeligheden ligger i den avancerede undervogn med dobbelte wishbones foran og integrallink bagtil og også i luftaffjedringen (ekstraudstyr til blot 16.400 kroner), som i øvrigt betyder, at bilen kan hæves og sænkes og derved faktisk har mulighed for at køre i lettere terræn. Desuden er den stopfyldt med avancerede moderne teknologi og er i praksis både rummelig og funktionel. Det var i øvrigt alsammen med til at Jaguar var blandt de fem nominerede til Årets Bil i Danmark 2019.


 


Sidst men ikke mindst – fra erfaringskontoen: Det tog 45 minutter, at øge det procentuelle strømniveau i batteriet fra 90 til 100 procent fra en 50 kW ladestander. Men også hér provokerede vi svaghederne: Havde der været tale om, at øge energiindholdet fra fx 40 til 50 procent, ville dette formentlig være gået meget hurtigere…


Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Bedste Jaguar SUV - sådan!

Vi har også prøvet Jaguars nye elektriske I-PACE på snoede svenske landeveje og den holder stadig vand, selv efter turen på regnvåde danske vinterveje. Oplevelsen i Sverige får du i videoen. Fuld HD.





Model:

Jaguar I-PACE EV400 AWD HSE

Listepris:

Kr. 855.880

Motor og transmission:

2 magnet synkron elmotorer på hver 200 hk. Systemeffekt: 400 hk 696 Nm. AWD. 90 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde: WLTP (bemærk at tallet er blevet nedgraderet som for andre elbiler også for Jaguar I-PACE). Det oplyste tal stammer fra Jaguars danske webside.

4,8 sek./ 200 km/t/ 415 km.

Længde:

4,68 m

Bagagerum:

420 liter

Egenvægt:

2208 kg

Anhængervægt:

750 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. LKA. Matrix LED. Luftaffjedring. 6 airbags. 20” alufælge. 18-vejs elektrisk indstillelige sports forsæder i Windsor læder med varme og køl. Højdejusterbart rat med varme. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme bag. El-bagklap. Meridian audioanlæg. Navigation Pro. 12,3 interaktiv skærm. 360 grader kamera. P-assistent.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt