- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Toyota bZ4xX

Forøget komfort og masser af udstyr


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har netop præsenteret den nye og kraftigt opdaterede fuldt elektriske bX4X. I andre artikler har vi gennemgået bilens køreegenskaber hvad angår sikkerhed og energiforbrug ikke mindst. Men det hele hænger sammen, og ved siden af de konkrete kørefærdigheder er modellen også gjort mere lydløs og byder i det hele taget på et højere komfortniveau.

 

Støjniveauet er sænket, hvilket man har opnået ved hjælp af en glattere undervogn (som også bidrager til at reducere luftmodstanden fra cW 0,29 til 0,27), akustiske forruder og en ekstra portion lydisolering. Den forhjulstrukne version har dog en fastere affjedring end AWD-udgaven, og trods den god lydisolering kunne affjedringens returslag iblandt høres. Men vejene i området er altså heller ikke på niveau med dem vi har i Danmark. Den mest kørekomfortable oplevelse stod AWD versionen dog for.

 

Godt fyldt ordrebog

Det er ganske heldigt, for Toyota har endnu inden bilen er landet i Danmark modtaget over 3000 bestillinger på bZ4X, og en stor del af dem er på AWD udgaven i højeste udstyrsversion. Den er da også kun 90.000 kroner dyrere end den allerbilligste. Udstyret er dog omfattende, selv i den billigste udgave til 300.000 kroner.

 

Men fordi bZ4X i Danmark fortsat er afgiftsbegunstiget som alle andre elbiler i samme prisklasse, og udstyret derved friholdes fra anden afgift end moms, er udstyrs-springene ikke så store. Hvilket også er udtryk for, hvor stor en del al af bilens samlede pris, der kan henføres til dens grundliggende funktion – det er faktisk forbavsende meget, men det er en helt anden historie.

 

Omfattende udstyr

Basisudstyret “Active” inkluderer som sådan 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg med luft-konditionerende Nanoe-X teknologi, 14” touch-skærm, adaptiv fartpilot med kø-funktion til nul km/t, det nævnte akustikglas, bakkamera, batteriforvarmer, el-bagklap, el-forsæde med lændestøtte, forrudevarme og opvarmede sprinklerdyser, rat- og sædevarme, p-sensorer med bremse både for og bag, nøglefri betjening og de seneste udgaver af Toyota Safety Sense og Smart Connect med 4 års gratis abonnement.

 

Man skal dog op på Executive-niveauet til 345.000 (den forhjulstrukne udgave) for at få 22 kW AC-opladning, men da får man bl.a. også el-justerbart passagersæde, energieffektiv strålevarme foran (som temperaturen i Sydspanien ikke gav anledning til at afprøve), kunstlæder indtræk (som har det lille minus, at man glider frem i sædet, når man kører stejlt nedad bakke eller bremser hårdt op), JBL premium lyd, sædevarme bag og ventilation i forsæderne - samt vognbaneassistent med moderat aktiv styring.


235/50-20 hjul.


Med den såkaldte panorama-pakke får man også 20” alufælge, to farver, hvor den ene er det sorte tag, og panorama glastag med indvendigt sort panel, der betjenes elektrisk.

 

Oven i det sælges enhver Toyota i Danmark med den kendte serviceaktiverede garanti på op til 10 år. Batteriet garanteres separat mindst 70 procent kapacitet efter 10 år eller 1 million kilometer, og så slår Toyota for tiden om sig med attraktive leasing eller finansieringstilbud, lige nu fx 0 procent i variabel rente ved en udbetaling på 20 procent og 8 års løbetid.
Link til importøren

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Læs mere:
Toyota bZ4X first test: Overstiger alle forventninger >>>

Toyota bZ4X first test/off-road: Sjov at køre og gennemarbejdet sikker >>>

Læs også:
Toyota bZ4X Prototype first test: Meget mere end facelift >>>

På kanten af Europa: Den nye Toyota bZ4X posserer i Tarifa, det sydligste punkt på det europæiske fastland. Kulissen i baggrunden er dannet af den marokanske nordkyst, blot 15 kilometer fra Tarifa.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt