- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Toyota bZ4xX

Overstiger alle forventninger


af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i sommer havde vi lejlighed til at opleve nyhederne i den nye Toyota bZX, da vi kunne køre en kortere tur i en prototype udgave af Toyotas mellemstore fuldt elektriske SUV. Testen dengang vidnede om store og fine forbedringer, og efter nu at have prøvekørt den serieproducerede version er meldingen klar: Den overstiger alle forventninger.

 

Toyotas nye bil er nemlig forbedret i snart sagt ethvert hjørne. Ikke kun i det små, men med markante forbedringer. Eksempelvis er energieffektiviteten sammenlagt blevet 23 procent bedre – det kan ikke ses, men det er så meget, at hvis designet også havde fået en kraftig overhaling, ville begrebet “facelift” ikke længere være berettiget.

 

Mere moden og tidsrigtig

Det har designet så ikke. Der er tale om justeringer, men udvendigt er de beskedne. Der er flere af dem inde i bilen, og det er med til give fører og passagerer i den nye bZ4X en mere moden og tidsrigtig oplevelse. Instrumentbordet er blevet mere clean og centerskærmen er vokset fra 12,3” til 14”, midterkonsollen er ændret og den centrale instrumentgruppe under forruden er mere harmonisk og elegant end i den første version, der i øvrigt kun har været på markedet i tre år.


Midterkonsollen er ny og rummer bl.a. plads til trådfri opladning af to telefoner.


Da Toyota bZ4X blev lanceret, var visse medier tidligt ude med kritik af bilens rækkevidde, som i praksis ikke stemte overens med de officielle tal. Men der er løbet meget vand i åen siden dengang, især med henblik på forståelsen af elbilers parametre. Det er ikke så enkelt, at alting kan blot skal gøres op i rækkevidde og lade-hastighed, som tallene optræder på papiret. Allerede ved lanceringen var bZ4X endda længere fremme end mange troede og påstod, og det har verdens største bilfabrik bygget oven på lige siden. Derfor er de i dag ret langt.

 

To batteristørrelser

Hvad batterikapaciteten angår, kan den nye bil, som bringes på markedet i december 2025, anskaffes med enten et batteri på 57,7 kWh eller 73,1 kWh. Men Toyota måler i dag batterikapaciteten efter en anden standard end tidligere, hvad vi allerede beskrev, da vi kørte prototypen. Men egentlig er det tal mindre vigtigt. Mere regulært er et forbrugstal på omkring 14 kWh pr. 100 kilometer, målt under det, man kan kalde danske sommertemperaturer, og det tal er lavt, bilens størrelse og karakter taget i betragtning.

 

Siden er det et stort plus for opladning i det offentlige rum, altså væk fra den hjemlige vægboks, hvis man har sådan en, at man mange steder kan vekselstrømsoplade med 22 kW i stedet for de gængse 11. Med stadig flere tidsbegrænsninger på parkering i de større byer (typisk 3 timer), er det svært at få ladet et batteri op til blot de anbefalede 80 procent, hvis man fx har kørt det ned til 10 procent. Der er endnu ikke mange lynladere i danske storbyer, men med 22 kW kan man klare det indenfor p-begrænsningstiden (og til en ofte lavere pris end man normalt skal betale for jævnstrøms lyn opladning).

 

10-80 på en halv time

Det er blot én af en række håndgribelige forbedringer, der ikke kan ses, men i praksis vil kunne mærkes. Og Toyota oplyser, at på en lynlader tager det kun 28 minutter at nå fra de magiske 10 til 80 procent af batterikapaciteten. Når batteriet vel at mærke er i driftstemperatur.

 

Det er en anden forbedring. Batteriet kan nu pre-konditioneres ved hjælp af bilens varmepumpe, hvorved den hurtige opladning kan ske, også når det er koldt. Ved Minus 10 grader skal man dog forberede sig lidt, for da tager det en times tid at få batteriet op i temperatur, så det kan modtage strømmen i det høje tempo. Men uden, vil det taget meget længere tid – noget der i øvrigt gælder alle elbiler uden effektiv pre-konditionering.



Mindre energiforbrug og flere kræfter

Bilens såkaldte eAXLE, som omfatter den elektriske drivline samt transaxel og inverter (der omdanner batteriets jævnstrøm til den vekselstrøm, elmotoren benytter), er blevet mere effektiv, fordi man har reduceret tabet af energi mens bilen kører. Derved forbruger den simpelthen mindre strøm, og samtidig er motoren stærkere. Som nævnt er energiforbruget faldet med 23 procent og bilens effektive rækkevidde er forøget med 14 procent.

 

Ved siden af det har man så strammet yderligere op på den i forvejen velkørende elbil. Affjedringen er blevet optimeret og styringen passet til, så man får en endnu mere præcis styring og bedre feedback ved kørsel på glat overflade. Det sidste var der dog ikke mulighed for at afprøve under testkørslerne i Sydspanien tæt ved den britiske enklave, Gibraltar, for solen strålede og temperaturerne var på forårsniveau (alt imens den første sne strømmede ned over Danmark).


PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Læs mere:
Toyota bZ4X test: Komfort og masser af udstyr >>>

Toyota bZ4X test/off-road: Sjov at køre og gennemarbejdet sikker >>>

Læs også:
Toyota bZ4X Prototype: Meget mere end facelift >
Link til importøren



Hurtige fakta om den nye Toyota bZ4X


Introduktion i Danmark: December 2025

 

Aktuelle listepriser: 

57,7 kWh Active: kr. 299.990

73,1 kWh Active: kr. 324.990

73,1 kWh Active AWD: kr. 344.990

73,1 kWh Executive: kr. 344.990

73,1 kWh Executive AWD: kr. 364.990

73,1 kWh Executive + Panoramapakke: kr. 364.990

73,1 kWh Executive AWD + Panoramapakke: kr. 389.990

 

Drivliner:

FWD, 57,7 kWh batteri: Permanent Magnet Synkron elmotor/MGU, 167 hk, 269 Nm. 0-100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 140 km/t.

FWD: 73,1 kWh. Permanent Magnet Synkron elmotor/MGU, 224 hk, 269 Nm. 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 160 km/t.

 

AWD: 73,1 kWh. 2 Permanent Magnet Synkron elmotorer/MGU, System: 343 hk, 268 Nm/Fortil, 170 Nm/Bagtil. 0-100 km/t: 5,1 sek. Topfart: 160 km/t.

 

Batterier:

57,7 kWh 289 V Litium-ion.

73,1 kWh 385 V Litium-ion.

 

Energiforbrug WLTP:

FWD, 57,7 kWh, 18” hjul: 139 Wh/km.

FWD, 73,1 kWh, 18” hjul: 139-142 Wh/km.

FWD, 73,1 kWh, 20” hjul: 153-154 Wh/km.

AWD, 73,1 kWh, 18” hjul: 145-149 Wh/km.

AWD, 73,1 kWh, 20” hjul: 158-159 Wh/km.

 

Rækkevidde WLTP:

FWD, 57,7 kWh, 18” hjul: 444 km.

FWD, 73,1 kWh, 18” hjul: 556-569 km.

FWD, 73,1 kWh, 20” hjul: 511-515 km.

AWD, 73,1 kWh, 18” hjul: 516-503 km.

AWD, 73,1 kWh, 20” hjul: 468-471 km.

 

Testbilerne:

FWD, 73,1 kWh, 18” hjul: 141 Wh/km, 559 km.

AWD, 73,1 kWh, 20” hjul: 159 Wh/km, 468 km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,69 m.

Højde: 1,65 m.

Bredde: 1.86 m.

Frihøjde: 20,1 cm.

Egenvægt, FWD, 57,7 kWh: 1845 kg.

Egenvægt, FWD, 73,1 kWh: 1930 kg.

Egenvægt, AWD, 73,1 kWh: 2040 kg.

 

Bagagekapacitet: 452 liter








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt