|
Toyota skaber nogle af
verdens mest gennemarbejdede biler. De spreder sig
desuden over en række forskellige driftsformer –
foruden de regulære elbiler har verdens største
bilfabrik i 25 år skabt elektrificerede biler, bl.a.
i form af hybridbiler af den ene og den anden slags.
Det har givet fabrikken en kolossal fordel og til
dels også et forspring, og det er præcis, hvad man
dokumenterer gennem usædvanlige udfordringer, som
også var inkluderet i de første internationale
testkørsler i området tæt ved Gibraltar i
Sydspanien.
Allerede i sommer prøvede vi
en prototype-version af den nye Toyota bZ4X, ikke i
off-road terræn, men på en glatbane, hvor vejgrebet
føltes godt. I den aktuelle test havde Toyota til
gengæld sikret adgang til et usædvanligt råt og
udfordrende terræn, som i den grad provokerede den
firehjulstrukne bZ4X - uden at den på noget
tidspunkt tabte fatningen. Det var så råt, at man
til tider frygtede en punktering, men dækkene holdt
heldigvis. Og nej, billederne her på siden
genspejler ikke kørselsforholdene – de var så rå, at
det ikke var hensigtsmæssigt at forlade bilen for at
fotografere.
Mening med galskaben
Men hvilken mening giver det,
at afprøve en bil under kørselsforhold, som den kun
undtagelsesvis vil blive udsat for, og som i hvert
fald ikke er noget, man møder i Danmark? Den er jo
ingen off-roader, og selvom den firehjulstrukne
udgave både har en frihøjde på over 20 cm og kan
køre i vand op til 50 cm dybde, bliver den ikke til
en off-roader. Det er ikke sådan den er tænkt, og
det er de færreste som køber den (vores postulat),
fordi den kan klare et råt terræn.
Men hvorfor så prøve den dér?
Når en bil har visse
terrænegenskaber er det naturligvis interessant at
identificere dem, at prøve bilens grænser. Det er
sådan lidt nørdet. Men når det drejer sig om
elektriske biler, er det meget mere vedkommende. Det
er nemlig en test af, hvor langt man er med
udviklingen af de elektriske drivliner, og dermed
også hvad man kan forvente sig af bilerne, hvis man
uforvarende kommer i en kritisk situation i
trafikken.
Det handler om sikkerhed i
uforudsete situationer: Hvor meget vil man blive
hjulpet af bilens egenskaber til at undgå, at en
kritisk situation udvikler sig, hvor langt ude er
grænsen for at man tabes, fordi bilen ikke kan være
med længere.
Provokationer øger
sikkerheden
Det gælder ved kørsel på
asfalt og så sandelig også når man ikke er på
asfalten. Og bilens evnerne det ene sted er typisk
et spejl af evnerne det andet sted. Det er de samme
parametre der indgår. Derfor vælger man ofte i
forbindelse med en testkørsel at provokere bilens
evner, at køre den helt ud til grænsen og afkode
dens reaktion, når man passerer de grænser, som man
under normal kørsel ”aldrig” vil komme i nærheden
af. Altså: Hvor sikker er bilen, når man har brug
for dens evner.
I over 100 år har man i
bilindustrien opsamlet erfaring med konventionelle
biler. Bilerne er til stadighed blevet udviklet og
de allerfleste er i dag meget, meget sikre. De er
baseret på mekanisk virkende drivliner – motorer,
gearkasser, differentialer. Man har den lange
erfaring og på det grundlag har man skabt de sikre
biler.
Computeren har overtaget
job’et
Det er anderledes med
elbiler, for hvor de konventionelle drivliner
fungerer i et samspil mellem mekaniske elementer, og
man eksempelvis udnytter motorernes momentum og
inerti til at styre kræfternes vej fra
forbrændingskamrene til kørebanen, beror
kraftoverførslen i elbiler direkte på en
computerstyret kontrol af drivlinen.
Elmotorerne har et kolossalt
drejningsmoment, når de roterer, men når der ikke
sendes strøm ind i dem (altså når man slipper
speederen), stopper de i princippet øjeblikkeligt. I
yderste instans giver det en blokering af de
trækkende hjul med efterfølgende udskridning og
eventuel kollision med fx andre biler eller
vejtræer.
Sådan sker det heldigvis ikke
i praksis, for computeren, der styrer kræfternes
forløb gennem drivlinen, er sådan programmeret, at
den simulerer den konventionelle motors funktion.
Derved kan man nemlig også fortsat benytte
erfaringen fra konventionel teknik, som bilen også
er udstyret med, fx en slags differentiale og
transmission, drivaksler, hjullejer og affjedring.
Plus selve styringen af
bilen, der også håndteres af en computer.
Eksempelvis overføres der et større drejningsmoment
til forakslen, når man begynder at styre ind i en
kurve, og siden føres kræfterne over på bagakslen,
når man begynder at accelerer ud af kurven.
Kørselsforhold skal
defineres i detaljer
Det er dog i praksis en
emmens udfordring, for i princippet skal alle
tænkelige kørselsforhold håndteres af bilens
computer på baggrund af sensorers identifikation af
de aktuelle behov, og det er en uoverstigelig
opgave. Derfor skaber man kompromisløsninger, og den
enkelte bilkonstruktørs evne til at skabe de rette
kompromisser har stor betydning for den måde, hvorpå
bilerne kører.
Netop fordi Toyota har snart
tre årtiers erfaring med elektrificerede,
computer-kontrollerede drivliner, er de blandt de
absolut førende. Det opleves direkte under kørslen i
en bil som den nye bZ4X, gennem dens evne til at
reagere rigtigt på enhver uforudset trafiksituation,
identificeret af et utal af sensorer og på
mikrosekunder bearbejdet af computeren, som så
udløser den rette reaktion især af drivlinen.
Tillidsvækkende
Under off-road testen af bZ4X
var det derfor det absolut vigtigste, at fornemme
samarbejdet mellem de fire trækkende hjul, der her
både bliver computerkontrolleret og involverer
mekaniske indgreb. Køreforholdene skiftede konstant
og iblandt på et split-sekund.
Det foregik ikke desto mindre
perfekt, og selv ikke kraftige fald og udfordrende
stigninger på et uforudsigeligt og voldsomt råt
underlag, fik overtag. Det gjorde kørslen i bilen
usædvanlig tryg. Og den tillid, sådanne
køreegenskaber ude i ekstremerne skaber hos føreren,
kan i sidste ende være med til at forhindre
katastrofal udgang af kritiske trafiksituationer.
Efter off-road testen var det
ligeså overbevisende, at provokere trækforholdene på
de (forholdsvis) plane asfaltveje i området. Selv
hurtig kørsel og momentvist tab af vejgreb (når man
kom hurtigt over de lidt større ujævnheder), ændrede
ikke på køreoplevelsen.
Dermed er den nye bX4X på én gang sjov at køre, og også
en meget, meget sikker bil.
Link til importøren |