Det er mindre end tre år
siden Toyota lancerede deres første dedikerede elbil
med det kryptiske navn bZ4X. Ikke desto mindre har
man nu udviklet tilstrækkelig meget på bilen til at
præsentere et facelift, som er meget, meget mere end
et normalt facelift. Den er nemlig markant forbedret
på et utal af punkter, der omfattede alt lige fra
det overordnede design til den elektriske drivline.
Det visuelle er faktisk det,
der betyder mindst på den nye bil, som vi fik det
første køreindtryk af i såkaldte
pre-produktionsmodeller i området nord for Madrid i
Spanien. Bilen bringes på markedet allerede dette
efterår, og indgår dermed som den ene af de i alt 6
nye fuldt elektriske biler, som verdens største
bilproducent lancerer frem til udgangen af 2026.
Prototyper
Men der bliver næppe tale om
de helt store finjusteringer af bilen, som man også
allerede så småt er ved at sætte i masseproduktion.
Toyota selv skiltede med betegnelsen ”Prototype”,
men det virker mest som om, at det er for et syns
skyld. I alle tilfælde virkede bilerne ualmindelig
færdige, og det er da også biler, som man godt kan
være bekendt at vise frem.
Selvom det visuelle betyder
mindre, og allerhøjest kan udløse nogle marginale
holdninger til, om det klæder bilen eller ej (det er
mest synligt omkring frontpartiet), er resultatet
overbevisende. Man har nemlig formået at reducere
luftmodstanden fra et cW tal på 0,29 til 0,27,
hvilket i den energisparesituation, som elbiler
fortsat befinder sig i, betyder meget for
rækkevidden.
Nye drivliner og nye
målemetoder
Det er dog ikke muligt sådan
én til én af sammenligne med den hidtidige model,
for dels introducerer Toyota to nye batterier (i
øvrigt mod tidligere kun ét), dels angives deres
kapacitet også efter en ny industri-norm, og
samtidig er de mere energieffektive. Hvad
energiforbrug og rækkevidde angår, er det derimod
muligt at sammenligne, men egentlig er det vigtigste
at fastslå, at iht. WLTP er der tale om batterier på
netto 54 kWh hhv. 69 kWh, energiforbruget er 13,5
kWh/100 km hhv. 13,5-14,1 kWh og rækkevidden er 442
km hhv. 569 km i udgaverne med forhjulstræk.
BZ4X eksisterer som hidtil
også fremover med firehjulstræk, som forøger
maksimaleffekten til 343 hk med et forbrug på
13,8-15,5 kWh/100 km og en rækkevidde på 506 km.
AWD-udgaven har en 227-hestes motor, der trækker på
forhjulene og 118 hk bagtil, men især det store
drejningsmoment giver en unik acceleration: 0-100
km/t på 5,1 sekunder. Topfarten på 160 km/t er dog
ens for alle versioner.
Undervognen tilrettet
Det er en markant forøgelse
af kræfterne, som også fordrer en ændret opsætning
af undervognen. Toyota har derfor konfigureret
effekt-tildelingen til for og bagaksel, så man i
indgangen af til en kurve har kræfterne fortrinsvis
oppe fortil - hvilket pareres gennem en strammere
affjedring. Gennem kurven og i udgangen deraf
skubbes kraftforholdet bagud, så man reducerer
bilens naturlige understyringstendenser.
De forhjulstrukne versioner
mønstrer en motoreffekt på op til 167 hhv. 224 hk og
de har ikke samme behov for ændringer. Det er godt
nok et stykke tid siden, at vi sidste gang har kørt
en bZ4X, men en ændring i bilens kørekarakteristika
er ikke påfaldende.
Hurtigere opladning
Hvad batteriopladningen angår
er denne forbedret ved AC-opladning, hvor man
fremover vil kunne få op til 22 kW gennem systemet.
DC-opladningen er uændret maksimalt 150 kW, men
opladningstiden er forkortet gennem effektivisering
af batterierne.
Og så indføres mulighed for
pre-konditionering af batterierne, manuelt såvel som
automatisk, baseret på bilens navigationssystem. Det
indebærer, at batterierne også i koldt vejr vil være
i stand til at modtage strøm i samme tempo som under
optimale temperaturer. Bliver det ekstraordinært
varmt, vil de tilsvarende blive afkølet i princippet
af bilens airconditionsystem.
Bedre energikontrol
Under kørslen vil man også
selv kunne bidrage til at reducere energiforbruget
ved, aktivt at benytte op til fire
regenereringsniveauer, som styres via paler bag
rattet. og man kan nu også bedre følge med i
energi-forholdene gennem mere omfattende
informationer i infotainment-systemet.
I øvrigt skyldes de ret
overbevisende forbrugstal ikke alene det elektriske
system, men også forbedringer af selve
elmotoren/erne: friktionen er reduceret, og der
anvendes ikke længere en mekanisk oliepumpe. Det har
medvirket til en effektforøgelse på 10 procent.
Mere vægt på krogen
Alt dette har også gjort det
muligt, at øge bilens trækevner: Med firehjulstræk
kan og må man nu trække op til 1500 kg. Med
forhjulstræk og den kraftige motor er tallet dog
fortsat 750 kg og med den lille motor er anhænger
ikke en option.
Selvom Toyota først kan
lancere bZ4X midt på efteråret, har man allerede nu
priserne klar og bilen kan også bestilles, hvilket
er ganske praktisk, for man har udsolgt af den
hidtidige model. Faktisk har den solgt så godt, at
det globale salg har ramt 132.000 eksemplarer, og i
Danmark har den også i år ligget helt i toppen af
listerne over de mest indregistrerede biler.
Batterigaranti: 1 million
kilometer
Sidst, men ikke mindst er det værd at nævne, at Toyota
nu giver 10 års serviceaktiveret garanti for, at
batteriets kapacitet er på mindst 70 procent efter
de 10 år - selv ved kørsel på op til 1 million
kilometer. Det har man valgt at gøre, baseret på de
25 års erfaringer, man har med bilbatterier i bl.a.
fabrikkens mange hybridbiler.
Link til importøren |