- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Årets Varebil 2023

Juryen har talt… ID.Buzz topper igen


Af Søren Clauding – 21. april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På samme måde som foreningen Danske Motorjournalister kårer Årets Bil i Danmark, kåres også Årets Varebil. Ikke nødvendigvis hvert eneste år, for mens bilfabrikkerne nærmest sprøjter personbiler på markedet, er nyhederne indenfor varebiler meget sjældnere, men på ingen måde mindre relevante. I år har juryen på i alt 11 medlemmer netop talt, og den bil, der fik flest stemmer, var VW ID.Buzz Cargo Pro.

 

VW ID.Buzz var også populær blandt jurymedlemmerne i november, hvor personbilsversionen modtog titlen ”Årets Bil i Danmark 2023”, og der er næppe tvivl om, at den fuldt elektriske retro-version af det ikoniske Folkevognsrugbrød fra 1950’erne vil vække opmærksomhed. Opmærksomheden bliver ikke mindre, når man sætter en anhænger bagpå, og det er noget af det, man faktisk kan med ID.Buzz Cargo Pro – og bestemt ikke noget, der kendetegner alle elektriske varebiler.

 

Transit’en lå i baghjulet

I kampen om Årets Bil titlen skilte kun et enkelt point ID.Buzz fra nr. 2, MG4, og VW ID.Buzz Cargo i Pro-versionen blev også fulgt tæt til dørs, for der var bestemt ikke enighed i juryen. Den opnåede i alt 64 points, mens nr. 2 i opgøret, Europas såvel som Danmarks mest populære varebil (målt på antal indregistreringer), den efterhånden nærmest legendariske Ford Transit fik 45 points.

 

Ford Transit udmærker sig bl.a. ved, at den findes i utallige udgaver, men naturligt nok i en tid med øget interesse for elektriske biler, var det den fuldt elektriske Ford E-Transit, som Ford stillede op med i forbindelse med forarbejdet til kåringen, som i øvrigt fandt sted på FDM Sjællandsringen.

 

Flere kompakte varebiler

Få points efter E-Transit fulgte den elektriske version af den kompakte varebil, Toyota Proace City, med tilnavnet Electric, med 41 points. Den er især velegnet til mindre transportopgaver i bytrafik med mulighed for hurtigopladning med op til 100 kW og en rækkevidde på 274 kilometer.

 

Med blot et enkelt point færre fulgte den helt nye Nissan Townstar, der som bil er tæt på Proace City Electric. Nissan har i et årti været førende på verdensmarkedet for elektriske biler, og den kompetence genspejles i Townstar, som også er økonomisk ret fordelagtig. Den udmærker sig ikke mindst ved en for en elbil gigantisk anhængervægt på 1500 kg.

 

Ny stor varevogn

Nr. fem i rækkefølgen blev den nye Iveco Daily, der er en velvoksen varebil, som både eksisterer med konventionel drivline og en regulær elektrisk drivline. Iveco’en fik 35 points, formentlig mest fordi den ikke stod for banebrydende teknik – hvilket på ingen måde er udtryk for, at den ikke er en god bil. Bilen, som var til rådighed ved forberedelserne til kåringen var udstyret med en 3-liters dieselmotor.

 

KIA har netop fået færdigbygget den første varebilsudgave på papegøje nummerplader af KIA Niro EV. På grund af nomineringssystemet ved kåringen faldt den udenfor pointene. Der er ikke desto mindre tale om en bil, der vil være særdeles velegnet til fx mindre distributionsopgaver i byområder, den er hurtig at oplade og ikke mindst komfortabel og meget moderne udstyret.

 

Dens egenskaber som kompakt ”sværtransporter” er beskedne, men sådan er den heller ikke tænkt. Men muligheden for at kunne fratrække momsen i firmaregnskabet, vil formentlig appellere til mange, der har det kørselsbehov, Niro’en kan opfylde.


KIA NIRO El-varebil (kompakt ombygget personbil på papegøje nummerplader):

204 hk, forhjulstræk. Rækkevidde (WLTP): 460 km. Batterikapacitet: 64,8 kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 433/433 kg. Længde: 4,42 meter. Vægt: 1.757 kg. Nyttelast: ?. Opladning: AC: 11 kW. DC: 72 kW. Pris (ekskl. moms): Fra kr. 234.000.

Læs vores test af KIA Niro EV personbil hér >>>


Pointfordelingen:
Volkswagen ID.Buzz Cargo - 64 points
Ford E-Transit - 45 pts.
Toyota Proace City Electric - 41 pts.
Nissan Townstar - 40 pts.
IVECO Daily - 35 pts.
KIA Niro El-varebil

Bag uddelingen af hæderstitlen "Årets Bil i Danmark" og "Årets Varebil i Danmark" står foreningen Danske Motorjournalister. Juryen bestod denne gang af 11 medlemmer, der alle har biler som deres specialeområde. Undertegnede var jury-medlem.

Hurtige data om Årets Varebiler


Data primært fra importør-materiale ved forberedelserne til kåringen.


VW ID.Buzz Cargo Pro (kompakt varebil):

204 hk, baghjulstræk. Rækkevidde (WLTP): 415 km. Batterikapacitet (netto/brutto): 77/82 kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 1000/750 kg. Længde: 4,71 meter. Vægt: 2.373 kg. Nyttelast: 619 kg. Opladning: AC: 11 kW. DC: ?. Pris (ekskl. moms): Fra kr. 360.000.

Vores test af VW ID.Buzz i personbilsudgaven er lige på trapperne.

 

Ford E-Transit Van 3500 kg (stor varebil, findes også med ICE):

269-184 hk, baghjulstræk. Rækkevidde og forbrug (WLTP): 258-310 km. Batterikapacitet (netto): 68 kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 750/750 kg. Længde: Fra 5,53 meter. Vægt: Fra 2644 kg. Nyttelast: 638-856 kg. Opladning: ?: Pris (ekskl. moms): Fra kr. 426.000.

Læs vores test af Ford E-Transit hér >>>

 

Toyota Proace City Electric (kompakt varebil):

136 hk, forhjulstræk. Rækkevidde (WLTP): 274 km. Batterikapacitet: 50 kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 750/750 kg. Længde: 4,40-4,75 meter. Vægt: 1.828 kg. Nyttelast: 750-800 kg. Opladning: AC: 11 kW. DC: 100 kW. Pris (ekskl. moms): Fra kr. 285.000.

Læs vores test af Toyota Proace City Electric i personbilsudgave hér >>>

 

Nissan Townstar L1 (kompakt varebil):

122 hk, forhjulstræk. Rækkevidde (WLTP): 291 km. Batterikapacitet: 45 kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 1500/750 kg. Længde: 4,49 meter. Vægt: 1.600 kg. Nyttelast: 612 kg. Opladning: AC: 22 kW. DC: 80 kW. Pris (ekskl. moms): Fra kr. 279.000.

Test af Nissan Townstar kommer snart.

 

IVECO Daily 35S21 (stor varebil, findes også med elektrisk drivline):

4 cyl. 3-liter diesel. 210 hk, 470 Nm/1500 omdr./min. baghjulstræk A/T. Længde: 6,00 meter. Vægt: 2410 kg. Pris (ekskl. moms): Fra kr. 463.000.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt