På samme måde som foreningen
Danske Motorjournalister kårer Årets Bil i Danmark,
kåres også Årets Varebil. Ikke nødvendigvis hvert
eneste år, for mens bilfabrikkerne nærmest sprøjter
personbiler på markedet, er nyhederne indenfor
varebiler meget sjældnere, men på ingen måde mindre
relevante. I år har juryen på i alt 11 medlemmer
netop talt, og den bil, der fik flest stemmer, var
VW ID.Buzz Cargo Pro.
VW ID.Buzz var også populær
blandt jurymedlemmerne i november, hvor
personbilsversionen modtog titlen Ӂrets Bil i
Danmark 2023”, og der er næppe tvivl om, at den
fuldt elektriske retro-version af det ikoniske
Folkevognsrugbrød fra 1950’erne vil vække
opmærksomhed. Opmærksomheden bliver ikke mindre, når
man sætter en anhænger bagpå, og det er noget af
det, man faktisk kan med ID.Buzz Cargo Pro – og
bestemt ikke noget, der kendetegner alle elektriske
varebiler.
Transit’en lå i baghjulet
I kampen om Årets Bil titlen
skilte kun et enkelt point ID.Buzz fra nr. 2, MG4,
og VW ID.Buzz Cargo i Pro-versionen blev også
fulgt tæt til dørs, for der var bestemt ikke enighed
i juryen. Den opnåede i alt 64 points, mens nr. 2 i
opgøret, Europas såvel som Danmarks mest populære
varebil (målt på antal indregistreringer), den
efterhånden nærmest legendariske Ford Transit fik 45
points.
Ford Transit udmærker sig
bl.a. ved, at den findes i utallige udgaver, men
naturligt nok i en tid med øget interesse for
elektriske biler, var det den fuldt elektriske
Ford E-Transit, som Ford stillede op med i
forbindelse med forarbejdet til kåringen, som i
øvrigt fandt sted på FDM Sjællandsringen.
Flere kompakte varebiler
Få points efter E-Transit
fulgte den elektriske version af den kompakte
varebil, Toyota Proace City, med tilnavnet
Electric, med 41 points. Den er især velegnet til
mindre transportopgaver i bytrafik med mulighed for
hurtigopladning med op til 100 kW og en rækkevidde
på 274 kilometer.
Med blot et enkelt point
færre fulgte den helt nye Nissan Townstar,
der som bil er tæt på Proace City Electric. Nissan
har i et årti været førende på verdensmarkedet for
elektriske biler, og den kompetence genspejles i
Townstar, som også er økonomisk ret fordelagtig. Den
udmærker sig ikke mindst ved en for en elbil
gigantisk anhængervægt på 1500 kg.
Ny stor varevogn
Nr. fem i rækkefølgen blev
den nye Iveco Daily, der er en velvoksen
varebil, som både eksisterer med konventionel
drivline og en regulær elektrisk drivline. Iveco’en
fik 35 points, formentlig mest fordi den ikke stod
for banebrydende teknik – hvilket på ingen måde er
udtryk for, at den ikke er en god bil. Bilen, som
var til rådighed ved forberedelserne til kåringen
var udstyret med en 3-liters dieselmotor.
KIA har netop fået
færdigbygget den første varebilsudgave på papegøje
nummerplader af KIA Niro EV. På
grund af nomineringssystemet ved kåringen faldt den
udenfor pointene. Der er ikke desto mindre tale om
en bil, der vil være særdeles velegnet til fx mindre
distributionsopgaver i byområder, den er hurtig at
oplade og ikke mindst komfortabel og meget moderne
udstyret.
Dens egenskaber som kompakt
”sværtransporter” er beskedne, men sådan er den
heller ikke tænkt. Men muligheden for at kunne
fratrække momsen i firmaregnskabet, vil formentlig
appellere til mange, der har det kørselsbehov,
Niro’en kan opfylde.
KIA NIRO El-varebil
(kompakt ombygget personbil på papegøje
nummerplader):
204 hk, forhjulstræk.
Rækkevidde (WLTP): 460 km. Batterikapacitet: 64,8
kWh. Anhængervægt med/uden bremse: 433/433 kg.
Længde: 4,42 meter. Vægt: 1.757 kg. Nyttelast: ?.
Opladning: AC: 11 kW. DC: 72 kW. Pris (ekskl. moms):
Fra kr. 234.000.
Læs vores test af KIA Niro EV personbil hér >>>
Pointfordelingen: Volkswagen
ID.Buzz Cargo - 64 points Ford E-Transit - 45
pts. Toyota Proace City Electric - 41 pts.
Nissan Townstar - 40 pts. IVECO Daily - 35 pts.
KIA Niro El-varebil
Bag uddelingen af
hæderstitlen "Årets Bil i Danmark" og "Årets Varebil
i Danmark" står foreningen Danske Motorjournalister.
Juryen bestod denne gang af 11 medlemmer, der alle
har biler som deres specialeområde. Undertegnede var
jury-medlem. |