- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Niro EV Upgrade

Fremragende elbil på elbilstur


Af Søren Clauding - november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2022 er der kommet en stribe elbiler på markedet. Biler, der er bygget som elbiler, på elbilers præmisser, og de lever alle op til forventningerne hver på deres måde. Da vi første gang mødte den nye KIA Niro, var det da også med særligt fokus på elbilen, for dens køreegenskaber var helt i sin egen klasse, pris og størrelse taget i betragtning. Men den findes også med benzin, som det primære drivmiddel, og netop det er med til at gøre bilen unik.

 

KIA Niro er nemlig ikke bygget alene som elbil. Og plug-in hybriden, som vi for nylig kørte en længere tur i, understregede indtrykket fra de første internationale prøvekørsler. i sagens natur kørte bilerne med hver deres drivline forskelligt, men forskellen er ikke stor, og især affjedringen er utrolig velafstemt.

 

Nomineret, men ”kun” internationalt

Med den brede modelvifte, den positive oplevelse af bilens køreegenskaber, dens design og høje grad funktionsniveau, var der ingen vej uden om: Den fik undertegnedes kryds, da der skulle nomineres biler forud for kåringen af ”Årets Bil i Danmark 2023”. Og det er fortsat ubegribeligt, at den ikke blev det.

 

Heldigvis har man i den europæiske udgave af samme “konkurrence” tænkt anderledes, for i ”Car of the Year 2023” er KIA Niro nomineret, men det er så først engang i 2023 at den endelige kåring finder sted, hvorimod den danske kåring i skrivende stund er lige op over.

 

Elbilen på elbilstur

Og det passede jo glimrende sammen med, at vi også i mellemtiden har haft anledning til at sætte Niroen under lup ud fra andre kriterier end hvad en intensiv, men kort testkørsel i Taunusbjergene på en varm sommerdag gav mulighed for. For én ting er gode køreegenskaber, et godt design og en harmonisk oplevelse i brug, et andet er hvordan den opleves, hvis man gør andet end blot køre rundt i bymiljø på så korte ture, at de kan klares uden opladning i det offentlige miljø.

 

Så vi kørte på tværs af Danmark, med fokus på hurtig motorvejskørsel, hurtigopladning og med det oprigtige formål at afsløre svaghederne ved så god en elbil i brug, hvis den vel at mærke havde nogen, udover den kendte udfordring omkring opladningstid. Og ret beset er udfordringen på en sådan køretur mere tiden, der bruges på opladning undervejs, end brugen, var det klare indtryk. Den større elbils-vægt, er oven i købet ikke et udpræget minus ved motorvejskørsel, fordi den store vægt giver en vis stabilitet, naturligvis godt hjulpet af Niro’ens gode affjedring og hjulophængning. På en motorvej udfordrer krav om køredynamik og agile køreegenskaber heller ikke rigtigt bilen.

 

Lydløs er den ikke

Ved motorvejsfart er elbilens støjfordel stort set ikke eksisterende. Motorstøjen overdøves nemlig i de fleste biler af vindstøj og støj fra dæk og hjulophæng, det gælder også en elbil og så er det egentlig ligegyldigt, at en elmotor i sig selv er meget støjsvag. Forureningen fra udstødning er i sagens natur heller ikke eksisterende, men hvis alle biler kørte udstødningsfri, vil motorvejsmiljøet være bedre. Dertil kommer det generelle omkring CO2 udledning, men det er en anden historie.

 

KIA Niro EV har noget mere bagageplads end PHEV’en, fordi dens batteri er placeret i bunden og motoren er anbragt fortil i maskinrummet (hvilket med forhjulstræk i øvrigt også bidrager til stabiliteten ved motorvejskørsel).


De nødvendige kabler kan anbringes under bagagerumsbunden.

 


Opladning er flaskehalsen

Men så er der det med opladningen. Helt uafhængigt af den aktuelle situation, som i den grad har påvirket markedspriserne for elektricitet og benzin ganske forskelligt, så er en KIA Niro nem at lade op. El-kablet sættes i 11 KW vekselstrømladerne som støvsugerledningen i støvsugeren. Ved hurtigopladning er elledningen en del af ladestanderen, det fungerer ligeså smertefrit og begge steder aktiveres afregningen med en chip. Det er endnu lettere end at betale med kreditkort, også de steder hvor betalingen kan foregå ved benzinpumpen og man ikke behøver gå indenfor og betale.

 

Og tiden… Fordi KIA tilbyder KIA Charge ladenetværket som en option, er antallet af ladepunkter temmelig stort, og det er en fordel, når man fx som i Fredericia, hvor vi ladede undervejs, kunne vælge Ionity laderen, uden at holde i kø som ved Clever. Ladetiden er dog stadig en udfordring, for med en hurtiglade forbindelse kan man i Niro maksimalt sende 92 kW gennem ledningen og så tager det altså en tre kvarters tid at lade bilens 64,8 kWh batteri op fra 10 procent til 80 procent. Derover…glem det. Da reduceredes strømmængden til 2 kWh, og da ville man skulle bruge en time yderligere til at nå de 100 procent.



Problemerne løser sig…vel

Så problemerne er kø ved ladestationerne, som der er for få af, ladehastigheden og generelt antallet af ladestationer. Det er der ikke noget nyt i, og måske bliver det bedre hen ad vejen. Men netop den omstændighed, at KIA Niro også findes i en plug-in hybrid udgave, tilgodeser dem, der til daglig kan køre det meste af deres behov på elektricitet, men i blandt også vil køre længere ture. Og når der så kommer gang i produktionen af CO2 neutral syntetisk benzin, da er den løsning slet ikke klimamæssig dum. Den tærer også mindre på forbruget af råstoffer som litium og kobolt.

 

Tilbage står der egentlig blot, endnu engang at skamrose KIA Niro for dens køreegenskaber. I kombination med bilens i-pedal indstilling, hvor man som hovedregel ikke behøver at benytte bremsepedalen, dens glidende delikate accelerationsformåen samt generelt elegante køreoplevelse og fremtidssikrede drivline har man forklaringen fra undertegnedes side på, hvorfor jeg vægtede den så højt. Ved Årets Bil 2023 nomineringen såvel som ved brug i dagligdagen.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: KIA Niro - bæredygtig tænkning

KIA Niro Plug-in hybrid test >>>

First World on-board test: KIA Niro EV 2. gen.

Vi har været blandt de første til at prøvekøre den helt nye 2. generation KIA Niro i den elektriske udgave. Den udmærker frem for alt på ét meget centralt punkt. Fuld HD.





Model:

KIA Niro EV Upgrade

Listepris

Kr. 379.000

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 150 kW (204 hk), 255 Nm. 64,8 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,8 sek./ 167 km/t/ 162 Wh/km/ 460 km

Længde:

4,42 meter

Bagagerum:

475-1392 liter

Værd at bemærke:

LED forlygter med adaptiv styring. 215/55-17 dæk på alufælge. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. Regnsensor. Isofix. Sædevarme. El-justerbar lændestøtte. Vognbaneassistent med motorvejsindstilling Bakkamera. 10,25" skærm. Navigation. El-bagklap. 7 års garanti. Tagræling.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt