- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Niro plug-in hybrid Upgrade

Årets Bil til langturen


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets Bil i Danmark 2022 bliver ikke KIA Niro. Heller ikke selvom den var en af de 7 kandidater, undertegnede satte kryds ved i forbindelse med nomineringen til Årets Bil 2023 titlen. Sådan er demokratiske processer, men det ændrer ikke på, at KIA Niro er en af årets mest komplette og alsidige nye biler med fremragende køreegenskaber. Det fik vi bekræftet på en længere tur med iblandt ganske høj fart.

 

Faktisk var farten noget højere end det officielle præstationstal, opgivet af fabrikken. Godt 180 km/t opnåede vi i plug-in hybridudgaven af den nye mellemklasse coupé-crossover – i begge retninger på samme strækning af et solidt stykke tysk Autobahn, og der var ingen af stederne kuperet. Så den nye bil er hurtig.

 

God på alle underlag

Men det var nu ikke så meget farten, det handlede om. For KIA Niro er ikke skabt som en hurtigløber, og det er vel ret beset heller ikke det, den typiske Niro-købet sætter højest på listen over, hvad den nye bil skal kunne. Men ved den høje fart, oven i købet på til tider skiftende underlag og ved skiftende vejgreb, får man en god forståelse for bilens kørefærdigheder, dens vejbeliggenhed og ikke mindst førerens føling deraf og indflydelse derpå.

 

Det er ikke uvæsentligt, for førerens forståelse for bilen og dens køreegenskaber er en meget stor og ind imellem også afgørende sikkerhedsfaktor, som naturligvis kan understøttes af diverse kørehjælpemidler. Og Niro’ens balance og dens affjedring er ganske enkelt fremragende.

 

Plug-in’en vejer små 1600 kg, som er 140 kg mindre end den elektriske version, og det er gennem kurverne en fordel, fordi den dér er mere agil, men nogen racerbil er den trods alt ikke. På motorvejen var den meget stabil, som det ofte er tilfældet for de lidt tungere biler.

 

Velafstemt og bekræftet

Det vidste vi egentlig godt, for allerede ved de første internationale prøvekørsler af den helt nye Niro tibage i juni måned, var det især de generelle køreegenskaber og i særdeleshed affjedringen, der skilte sig ud, sådan rent køremæssigt, for den nye KIA Niro ser i vores optik også ret godt ud. Men affjedringen, baseret på en usædvanlig velafstemt dual-tube støddæmperteknik i kombination med flere nye komponenter, gør ikke bare kørslen tillidsvækkende, men understøtter også i praksis førerens behov for såvel en komfortabel kørsel og sikre reaktioner, hvis situationen bliver kritisk.



Plug-in hybridudgaven blev valgt, fordi den ville være den mest velegnede til den lange køretur, hvor mere end 1000 kilometer blev tilbagelagt på det danske og nordtyske vejnet under meget skiftende vejrforhold. Turen ville faktisk også kunne være kørt i den fuldt elektriske udgave af KIA Niro, men det havde så krævet en større præcision i køre-tilrettelæggelsen.

 

400.000 ladepunkter

Ved samme lejlighed afprøvede vi også det nye fælles europæiske KIA Charge netværk på en tur, der gik fra København over Berlin, Kiel og retur til den danske hovedstad. Teoretisk kunne turen være klaret med opladning i de to tyske byer, hvis man i en fuldt elektrisk Niro og med fuldt batteri hjemmefra tog de nødvendige fartmæssige hensyn, for med 180 km/t forbruges der meget energi.


Opladning sker meget enkelt: KIA Charge app'en viser ladepunkterne i nærheden, ledigheden og siden dirigerer den bilen derhen. Derpå sættes stikkene i ladestander og bil, det medfølgende "kreditkort" scannes på standeren og der lades op. De grønne lamper under forruden viser ladeniveauet.


I plug-in’en med to fulde opladninger undervejs nåede vi et gennemsnitligt benzinforbrug på 18 km/l. På en strækning over 150 kilometer ved dansk motorvejsfart og tomt batteri kørte vi 15 km/. Og på en tilsvarende strækning i hybrid-indstillingen og fra et fuldt opladet batteri kørte vi omkring 30 km/l.

 

KIA Charge ladenettet giver adgang til 400.000 europæiske opladningspunkter, og der var masser at finde undervejs. Man skal dog være indstillet på iblandt en lille spadseretur, når bilen er sat til ladning, som gav mindre mening for en kort 3,3 kW opladning af hybridbatteriet, men som vil være helt central hvis bilen var en elbil.

 

Køreoplevelse i top

KIA Niro plug-in hybrid er ikke umiddelbart den indlysende bil for en langtur i Europa, hvis man har familien med. Men er man to, er den helt fin, bl.a. fordi man hurtigt kommer til at brede sig lidt ud over bagagerummets rammer. Det skyldes at en del af bagagerumspladsen optages af 11,1 kWh batteriet, så bagagekapaciteten reduceres til 348-1342 liter.


 

 


Men køreoplevelsen er i top. Med udgangspunkt i den billigste Niro plug-in, som tilbyder et udmærket udstyr, der er prissat til 310.000 kroner får man dermed rigtig meget bil for pengene. Den prøvekørte version var Upgrade modellen til 380.000 kroner, tilført yderligere udstyr for over 50.000 kroner. Og set i lyset af, at der er tale om en luksuøs, veldesignet og moderne bil med en glimrende drivline, er prisen helt fair.

 

Moderne og komplet

Benzinmotoren er en 105-hestes 4-cylindret sag og elmotoren er en 83-hestes permanent magnet synkron motor og systemeffekten er 183 hestekræfter. De to motorer formidler deres kræfter via en 6-trins DCT-gearkasse, som næsten umærkeligt sørger for gearskiftet. Når der skiftes gear, fordi det er nødvendigt af hensyn til benzinmotorens funktion, sikrer elmotoren fremdriften under skiftet og derved bliver det næsten umærkeligt.



Valget af KIA Niro som kandidat til Årets Bil i Danmark 2023 var netop baseret på denne optimering af teknikken i forening med et pænt og moderne udseende. Den nye Niro appellerer til en gennemsnitlig dansk familie, der sætter pris på en vis premium-følelse, et elegant design, en god funktion og for hvem de gode køreegenskaber ikke er ligegyldige.

 

Sidst, men ikke mindst er 7 års garanti vel heller ikke ligegyldig, især ikke i den urolige tid, verden i øjeblikket befinder sig i.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: KIA Niro - bæredygtig tænkning
On-board Autobahn test: KIA Niro PHEV
Den nye KIA Niro har en enestående affjedring og gode køreegenskaber, selvom en plug-in hybrid er tungere end konventionelle biler. Vi oprøvede den bl.a. på en tysk Autobahn ved topfart, som var meget højere end det officielle tal - MEGET. Fuld HD.




Model:

KIA Niro plug-in hybrid Upgrade

Listepris

Kr. 409.900

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 benzinmotor uden turbolader. 105 hk, 147 Nm/4000 omdr./min. 6 trins automatgear (DCT). Permanent magnet synkron elmotor, 62 kW, 203 Nm. System: 183 hk. 6 DCT. 11,1 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning, EV-rækkevidde, WLTP:

9,8 sek./ 161 km/t/ 101,1 km/l / 21 g/km. 61 km.

Længde:

4,42 meter

Bagagerum:

348-1342 liter

Værd at bemærke:

LED forlygter med adaptiv styring. 225/45-18 dæk alufælge. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri betjening. Regnsensor. Isofix. Sædevarme. El-justerbar lændestøtte. Vognbaneassistent med motorvejsindstilling Bakkamera. 10,25" skærm. Navigation. El-bagklap. 7 års garanti. Tagræling.


Link til importøren



De kan lades med op til 3,3 kW, hvilket skete hver gang, vi prøvede.




Gearstangen er erstattet af et pladsbesparende og elegant drejehjul i midterkonsollen. der kan vælges mellem flere forskellige køreindstillinger.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt