KIA har satset meget på
bæredygtige løsninger ved udviklingen af den helt
nye 2. generations udgave af Niro-modellen. Én ting
er de elektrificerede drivliner, men også andre
steder i tænkningen bag konstruktionen har
miljø-fokus været i højsæde.
Genanvendelse af materialer
indgår fx overalt. Og det er sket uden tab af den
premium-følelse, som man mente bilen også skulle
udstråle. Det hele er så siden pakket sammen i et
elegant, sporty C-SUV design. Således er der
benyttet genbrugs-tapet, VOC-fri dørpaneler, og PU
vegan lædersæder. Ude bagtil består 75 procent af
bagagerumsdækkenet af genbrugs-fibre.
Batteri konditionering
Forinden elbilen skal
hurtigoplades kan man anvende et navigations-baseret
for-opvarmningssystem, som sikrer at batteriet
jævnstrøm-oplades hurtigt og effektivt og siden
performer bedre. Batteriet konditioneres dermed
undervejs til opladningsstationen. Og siden kan 64,8
kWh batteriet oplades fra 10 til 80 procent på 43
minutter.
I konstruktionen af den nye
Niro har man øget brugen af højstyrke-stål med 22
procent, hvor man på den ene side har kunnet
forbedre bilens køreegenskaber og dens
sikkerhedsniveau og samtidig har kunnet reducere
vægten med 6 procent – hvilket smitter direkte af på
energiforbruget. I øvrigt har designet tilladt en
reduktion af luftmodstanden til en cW værdi på blot
0,29, hvilket er lavt for en halvhøj SUV.
Mobilt strømlager
I KIA Niro EV finder man også
en on-board lader, der gør det muligt at oplade
andre elektriske genstande under kørslen – fx et
elektrisk løbehjul. Og man kan forsyne fx en
elektrisk hæksaks med strøm, så man blot kører bilen
derhen, hvor strømmen skal bruges. Det må kaldes en
gigantisk mobil power-bank.
Vha. en høj-Volts varmepumpe
kan man opvarme batteriet inden kørslen med strøm
fra lysnettet og derved opnå optimal anvendelse af
den strøm, som batteriet indeholder, ligesom
batteriet kan tempereres, så der kan oplades
optimalt ved DC-opladning.
Hvad PHEV udgaven angår kan
bilen også ved hjælp af navigationen identificere,
hvis man kører ind i en grøn zone, hvor man skal
reducere luft- og støjforurening mest muligt – og så
kan den indstilles til automatisk at skifte over i
EV-mode.
|