- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: KIA Niro gen. 2

Bæredygtig tænkning


Af Søren Clauding – juli 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA har satset meget på bæredygtige løsninger ved udviklingen af den helt nye 2. generations udgave af Niro-modellen. Én ting er de elektrificerede drivliner, men også andre steder i tænkningen bag konstruktionen har miljø-fokus været i højsæde.

 

Genanvendelse af materialer indgår fx overalt. Og det er sket uden tab af den premium-følelse, som man mente bilen også skulle udstråle. Det hele er så siden pakket sammen i et elegant, sporty C-SUV design. Således er der benyttet genbrugs-tapet, VOC-fri dørpaneler, og PU vegan lædersæder. Ude bagtil består 75 procent af bagagerumsdækkenet af genbrugs-fibre.

 

Batteri konditionering

Forinden elbilen skal hurtigoplades kan man anvende et navigations-baseret for-opvarmningssystem, som sikrer at batteriet jævnstrøm-oplades hurtigt og effektivt og siden performer bedre. Batteriet konditioneres dermed undervejs til opladningsstationen. Og siden kan 64,8 kWh batteriet oplades fra 10 til 80 procent på 43 minutter.

 

I konstruktionen af den nye Niro har man øget brugen af højstyrke-stål med 22 procent, hvor man på den ene side har kunnet forbedre bilens køreegenskaber og dens sikkerhedsniveau og samtidig har kunnet reducere vægten med 6 procent – hvilket smitter direkte af på energiforbruget. I øvrigt har designet tilladt en reduktion af luftmodstanden til en cW værdi på blot 0,29, hvilket er lavt for en halvhøj SUV.

 

Mobilt strømlager

I KIA Niro EV finder man også en on-board lader, der gør det muligt at oplade andre elektriske genstande under kørslen – fx et elektrisk løbehjul. Og man kan forsyne fx en elektrisk hæksaks med strøm, så man blot kører bilen derhen, hvor strømmen skal bruges. Det må kaldes en gigantisk mobil power-bank.



Vha. en høj-Volts varmepumpe kan man opvarme batteriet inden kørslen med strøm fra lysnettet og derved opnå optimal anvendelse af den strøm, som batteriet indeholder, ligesom batteriet kan tempereres, så der kan oplades optimalt ved DC-opladning.

 

Hvad PHEV udgaven angår kan bilen også ved hjælp af navigationen identificere, hvis man kører ind i en grøn zone, hvor man skal reducere luft- og støjforurening mest muligt – og så kan den indstilles til automatisk at skifte over i EV-mode.


KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Genial teknik og fremragende køreegenskaber >>>

First World on-board test: KIA Niro EV 2. gen.

Vi har været blandt de første til at prøvekøre den helt nye 2. generation KIA Niro i den elektriske udgave. Den udmærker frem for alt på ét meget centralt punkt. Fuld HD.


Billederne af den blå bil viser PHEV-udgaven.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt