- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



First World Test: KIA Niro gen. 2

Genial teknik og fremragende køreegenskaber

Af Søren Clauding – juli 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den første generation af KIA’s dengang nye elbil, KIA Niro, og søsterbilen Soul blev sat under lup for fire år siden var det den fremragende affjedring, der gjorde mest indtryk på undertegnede. Det samme kan siges om den helt nye generation af KIA Niro, der i Danmark lanceres som plug-in hybrid såvel som fuldt elektrisk bil. Igen var det affjedringen der dominerede indtrykket, for den er blevet endnu bedre.

 

Niro-designet er væsentligt moderniseret, det viser billederne tydeligt, og den elektriske drivline er i princippet den velkendte 204-hestes løsning, hvorimod plug-in hybrid versionen nu leverer op til 183 hestekræfter, hvilket helt er i overensstemmelse med forventningen til den slags biler, sådan som markedet ser ud for tiden.


El-motoren i motorrummet i den forhjulstrukne Niro EV-version.


Kompenseret vægt-handikap

Men affjedringen… den har kolossal betydning for oplevelsen af især elbiler og plug-in hybrider, fordi de hver især i bogstavelig forstand bærer rundt på det handikap, det er at være markant tungere end tilsvarende konventionelle biler. Sammenligner man med den selvopladende version af Niro (som ikke lanceres i Danmark, fordi afgiftssystemet ikke gør den prismæssigt salgbar), der med 1490 kg er den letteste af de tre, vejer PHEV’en 120 kg mere og elbilen ikke mindre end 250 kg mere.

 

Ingen af de to sidstnævnte er dog særlig tunge, sammenlignet med konkurrenterne, men i modsætning til konkurrenterne har KIA satset på at gøre vejegenskaberne sublime, og det er lykkedes. Den nye generation Niro er nemlig udstyret med såkaldte dual-tube støddæmpere, der gør affjedringen mere ensartet og langt mere komfortabel, uanset hastighed. Oven i det kommer et nyt design af hjullejerne, som i den grad absorberer ujævnhederne og også opfanger støj. Karrosseri stivheden er desuden øget markant gennem anvendelse af 22 procent mere højstyrkestål. Det er intet mindre end sublimt.


215/55-17 hjul underbygger de harmoniske køreegenskaber.


Derved har det været muligt for KIA at kompensere for den større vægt, ja i virkeligheden at udnytte den til at skabe en harmonisk og usædvanlig komfortabel og vel affjedret kørsel – helt uden brug af fx adaptiv luftaffjedring eller andre kostbare løsninger. KIA’s tilgang til bilers affjedring er prisværdig og ses også i den nye EV6, hvor det dog er den sportslige løsning, der er valgt (læs om KIA EV6 hér >>>).

 

Alsidig undervogn

Vi havde lejlighed til at afprøve den helt nye KIA Niro med begge drivliner på autobahn såvel som snoede veje i Taunus bjergene vest for Frankfurt am Main i Tyskland, hvor KIA i øvrigt har deres europæiske hovedkvarter. Vi fandt godt nok ikke ondulerende brostensstrækninger undervejs, men ujævne underlag, som gav en tydelig oplevelse af undervognes alsidighed. Rigtig godt gået, KIA.

 

Og oplevelsen kan direkte overføres mellem versionerne, om end EV-varianten dog har en 1 cm lavere frihøjde og 2,5 cm større totalhøjde for at skabe plads til batteriet, der er anbragt i vognbunden mellem vognakslerne. Hvad pladsforholdene i øvrigt angår er EV’en generelt mere rummelig end PHEV’en – 475-1392 liter bagagerum (+ 20 liter ”frunk”) versus 348-1342 liter.


 

 


Attraktive priser

De to Niro versioner – EV og PHEV – lanceres her hen over sommeren og priserne er ganske attraktive. EV-modellen med indstigningsudstyret og ”long range” batteri på 64,8 kWh er prissat til 340.000 kroner og den billigste PHEV koster blot 310.000 kroner. Det er ret imponerende for en mellemstørrelse bil i SUV-design med 183 hestekræfter og 6-trins automatgear – samt 7 års mekanisk garanti.

 

Hvilken version, der bliver den mest populære i Danmark må tiden vise, men KIA’s egne erfaringer er, at halvdelen af de 350.000 solgte 1. generations biler, der er købt i Europa, var fuldt elektriske.

 

Kører fabelagtig godt

Som elektrisk bil er Niro udrustet med en 150 kW permanent magnet synkron elmotor, der har en meget direkte respons og med 255 Nm trækker den forhjulstrukne bil op til 100 km/t på 7,8 sekunder. Topfarten er 167 km/t og væsentlig ved kørsel på de tyske autobahns er såvel en god træk-evne også ved høj fart samt en yderst retningsstabil kørsel, der dels skyldes forhjulstrækket, dels skyldes brugen af en multilink baghjulsophængning. Rækkevidden med 64,8 kWh batteriet er 460 km (WLTP).

 

Plug-in hybridbilen har en 1,6 liters 105-hestes benzinmotor samt en 62 kW (83 hk) permanent magnet synkron elmotor, der udløser den nævnte maks-effekt på 183 hk. Batteriet er på 11,1 kWh og den elektriske rækkevidde er 65 km iht. WLTP. 0-100 km/t nås på 9,6 sekunder og topfarten er 168 km/t. Og så må PHEV’en trække en anhænger på 1300 kg mod EV’ens 750 kg.


KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Bæredygtig tænkning >>>

First World on-board test: KIA Niro EV 2. gen.

Vi har været blandt de første til at prøvekøre den helt nye 2. generation KIA Niro i den elektriske udgave. Den udmærker frem for alt på ét meget centralt punkt. Fuld HD.


Alle billeder på denne side viser EV-udgaven.




Hurtige fakta om KIA Niro


Introduktion: Sommeren 2022

 

PHEV:

4 cyl 1,6 benzinmotor uden turbolader. 105 hk, 147 Nm/4000 omdr./min. 6 trins automatgear (DCT). Permanent magnet synkron elmotor, 62 kW, 203 Nm. System: 183 hk.

 

Benzinøkonomi: 100-125 km/l (WLTP).

EV-rækkevidde: 65 km (WLTP).

 

0-100 km/h: 9,6 sek.

Topfart: 168 km/t.

 

EV:

Permanent magnet synkron elmotor, 150 kW (203 hk), 255 Nm/6000-9000 omdr./min.

 

Energiforbrug: 16,2 kWh/100 km (WLTP).

Rækkevidde: 460 km.

 

0-100 km/h: 7,8 sek.

Topfart: 167 km/t.

 

Længde: 4,42 meter.

Højde: PHEV: 1,545 m. EV: 1,57 m.

Frihøjde: PHEV: 16 cm. EV: 15 cm.

 

Bagagekapacitet:

PHEV: 348-1342 liter.

EV: 475 (+20) -1392 liter.

 

Egenvægt/anhængervægt:

PHEV: 1610 kg/ 1300 kg.

EV: 1739 kg/ 750 kg.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt