Da den første generation af
KIA’s dengang nye elbil, KIA Niro, og søsterbilen
Soul blev sat under lup for fire år siden var det
den fremragende affjedring, der gjorde mest indtryk
på undertegnede. Det samme kan siges om den helt nye
generation af KIA Niro, der i Danmark lanceres som
plug-in hybrid såvel som fuldt elektrisk bil. Igen
var det affjedringen der dominerede indtrykket, for
den er blevet endnu bedre.
Niro-designet er væsentligt
moderniseret, det viser billederne tydeligt, og den
elektriske drivline er i princippet den velkendte
204-hestes løsning, hvorimod plug-in hybrid
versionen nu leverer op til 183 hestekræfter,
hvilket helt er i overensstemmelse med forventningen
til den slags biler, sådan som markedet ser ud for
tiden.
El-motoren i motorrummet i
den forhjulstrukne Niro EV-version.
Kompenseret vægt-handikap
Men affjedringen… den har
kolossal betydning for oplevelsen af især elbiler og
plug-in hybrider, fordi de hver især i bogstavelig
forstand bærer rundt på det handikap, det er at være
markant tungere end tilsvarende konventionelle
biler. Sammenligner man med den selvopladende
version af Niro (som ikke lanceres i Danmark, fordi
afgiftssystemet ikke gør den prismæssigt salgbar),
der med 1490 kg er den letteste af de tre, vejer
PHEV’en 120 kg mere og elbilen ikke mindre end 250
kg mere.
Ingen af de to sidstnævnte er
dog særlig tunge, sammenlignet med konkurrenterne,
men i modsætning til konkurrenterne har KIA satset
på at gøre vejegenskaberne sublime, og det er
lykkedes. Den nye generation Niro er nemlig udstyret
med såkaldte dual-tube støddæmpere, der gør
affjedringen mere ensartet og langt mere
komfortabel, uanset hastighed. Oven i det kommer et
nyt design af hjullejerne, som i den grad absorberer
ujævnhederne og også opfanger støj. Karrosseri
stivheden er desuden øget markant gennem anvendelse
af 22 procent mere højstyrkestål. Det er intet
mindre end sublimt.
215/55-17 hjul underbygger de
harmoniske køreegenskaber.
Derved har det været muligt
for KIA at kompensere for den større vægt, ja i
virkeligheden at udnytte den til at skabe en
harmonisk og usædvanlig komfortabel og vel affjedret
kørsel – helt uden brug af fx adaptiv luftaffjedring
eller andre kostbare løsninger. KIA’s tilgang til
bilers affjedring er prisværdig og ses også i den
nye EV6, hvor det dog er den sportslige løsning, der
er valgt (læs
om KIA EV6 hér >>>).
Alsidig undervogn
Vi havde lejlighed til at
afprøve den helt nye KIA Niro med begge drivliner på
autobahn såvel som snoede veje i Taunus bjergene
vest for Frankfurt am Main i Tyskland, hvor KIA i
øvrigt har deres europæiske hovedkvarter. Vi fandt
godt nok ikke ondulerende brostensstrækninger
undervejs, men ujævne underlag, som gav en tydelig
oplevelse af undervognes alsidighed. Rigtig godt
gået, KIA.
Og oplevelsen kan direkte
overføres mellem versionerne, om end EV-varianten
dog har en 1 cm lavere frihøjde og 2,5 cm større
totalhøjde for at skabe plads til batteriet, der er
anbragt i vognbunden mellem vognakslerne. Hvad
pladsforholdene i øvrigt angår er EV’en generelt
mere rummelig end PHEV’en – 475-1392 liter bagagerum
(+ 20 liter ”frunk”) versus 348-1342 liter.
Attraktive priser
De to Niro versioner – EV og
PHEV – lanceres her hen over sommeren og priserne er
ganske attraktive. EV-modellen med
indstigningsudstyret og ”long range” batteri på 64,8
kWh er prissat til 340.000 kroner og den billigste
PHEV koster blot 310.000 kroner. Det er ret
imponerende for en mellemstørrelse bil i SUV-design
med 183 hestekræfter og 6-trins automatgear – samt 7
års mekanisk garanti.
Hvilken version, der bliver
den mest populære i Danmark må tiden vise, men KIA’s
egne erfaringer er, at halvdelen af de 350.000
solgte 1. generations biler, der er købt i Europa,
var fuldt elektriske.
Kører fabelagtig godt
Som elektrisk bil er Niro
udrustet med en 150 kW permanent magnet synkron
elmotor, der har en meget direkte respons og med 255
Nm trækker den forhjulstrukne bil op til 100 km/t på
7,8 sekunder. Topfarten er 167 km/t og væsentlig ved
kørsel på de tyske autobahns er såvel en god
træk-evne også ved høj fart samt en yderst
retningsstabil kørsel, der dels skyldes
forhjulstrækket, dels skyldes brugen af en multilink
baghjulsophængning. Rækkevidden med 64,8 kWh
batteriet er 460 km (WLTP).
Plug-in hybridbilen har en
1,6 liters 105-hestes benzinmotor samt en 62 kW (83
hk) permanent magnet synkron elmotor, der udløser
den nævnte maks-effekt på 183 hk. Batteriet er på
11,1 kWh og den elektriske rækkevidde er 65 km iht.
WLTP. 0-100 km/t nås på 9,6 sekunder og topfarten er
168 km/t. Og så må PHEV’en trække en anhænger på
1300 kg mod EV’ens 750 kg.
|