Dette er som udgangspunkt
ingen sammenligningstest. Og alligevel kan man jo
ikke helt lade være. For hvis familien er blevet
enig om, at en Toyota Proace City Verso er familiens nye
bil, tjekker de vel lige markedet for alternativer.
En af dem er søstermodellen, Citroën Berlingo, næh,
den går ikke, for den findes i Danmark alene som
varebil. Så er der den anden model fra
udviklingssamarbejdet, Peugeot Rifter, sandt nok,
men den findes alene som elbil.
Og så havnede vi der
alligevel for en kort stund, for det er jo netop den
elektriske Toyota, vi hér har sat under lup, blot
for at konstatere, at forskellene på de to er
mildest talt uoverskuelige, bortset fra, at den
billigste elektriske Rifter er prissat til 305.000
kroner og den billigste elektriske Proace City
koster 335.000 kroner. Forskellen mellem de to
ligger naturligt nok i udstyret plus, må man
erkende, et par forskelle, som Peugeot’en (endnu)
ikke kan hamle op med, nemlig det, der sker efter
anskaffelsen.
Køb eller vent
Der er jo også lige det dér
med leveringssituationen, men det er en endnu mere
uhåndgribelig ting. Bedste forslag, hvis man vil
have en ny bil nu: Køb den, forhandleren har
stående, ellers kan der gå rigtig laaaaang tid.
Den bil, vi har prøvekørt, er
versionen med det mundrette navn, Toyota Proace City
Verso Electric Medium Family. Family er
udstyrsversionen, Medium betyder, at det er den
korte af de to tilgængelige udgaver og resten giver
stort set sig selv. Men tilgængeligheden er vigtig,
ikke alene hvad angår leveringssituationen, men også
med hensyn til hvad det er, man som familie, eller
hvem man nu er, der har set sig varm på sådan en
bil, har brug for.
Samme pris – forskellig
garanti
Og sammenligner man priserne
for topmodellen, dvs. den lange version med
topudstyret Family i Toyota regi, så er den præcis
den samme for Rifter GT L2, som er Peugeots
topmodel. Og GT-udgaven, som er den korte, er da
også sammenlignelig med Family i den korte version –
den, vi har prøvekørt. De er prissat helt ens.
Så den vigtigste forskel
(udover udseendet) er først håndgribelig hen ad
vejen. Peugeot yder 2 års garanti, Toyota yder 3 års
garanti og derpå kan ejeren forlænge
fabriksgarantien ved de årlige eftersyn på et
autoriseret Toyota værksted i op til 11 år minus en
dag eller 160.000 kilometer, afhængig af hvad der
indtræder først. Det er en forskel, der om ikke
andet giver en tryghed, der er værd at tage med. Og
at Toyota så har været nummer 1 i det såkaldte
Autoindex for kundetilfredshed med Toyota
værkstederne i 20 år, er vel også noget, der batter.
Sexet eller ikke sexet,
tja…
Og bilen? Den har vi rimelig
indgående beskrevet ved lanceringen tilbage i maj (læs
om Toyota Proace City Verso Electric hér >>>).
Og vi kan ikke sige os fri for begejstringen over
den type af bil, uanset den ikke måtte blive
opfattet som det mest sexede køretøj i verden. Men
kan sund fornuft ikke også være sexet. Hmmm, det er
nok en diskussion, der ret beset falder lidt udenfor
prøvekørslen af en bil.
I praksis er Toyota Proace
City Verso Electric Medium Family en elbil til
355.000 kroner. Den er 4,40 meter lang, har plads
til fem siddende personer og rummer mindst 775 liter
bagage. Forvandles bagsæderne til bagageplads,
disponerer man over op til 3 kubikmeter og det er
meget plads, rigtig meget.
En sådan bil har plads nok
til de fleste menneskers behov (påstår vi, uden at
have dokumenteret det gennem en empirisk
undersøgelse) og i flere danske storbyer må elbiler
jo parkere gratis i gadeplan. Det er let og billigt,
hvis man altså kan finde en plads, og dér er den
korte bil-version godt stillet.
Kører udmærket
Den er oven i købet temmelig
god at køre rundt med i bytrafik såvel som på
landevejen, fordi batterivægten ikke er et tema, da
bilen grundliggende er skabt som en varebil. Men i
sagens natur sluger den mere energi, når den kører
hurtigt. Det officielle WLTP-tal er 281 kilometer, i
praksis noget mindre, afhængig af temperaturforhold,
læsning og kørselsmønster, og man kan hurtiglade med
op til 100 kW. Det vil sige, at det 50 kWh store
batteri kan lades op på en halv times tid, hvis man
ikke lader det helt op eller kører det helt tomt –
og ellers kan finde en (ledig) hurtigladestation.
Det sidste er fælles for alle elbiler.
Hjemmefra kan man lade med
den strømstyrke, man nu kan få installeret og det er
til daglig nok den klogeste løsning: Bilen lades om
natten, hvor strømmen ofte er billigst, og med
mindre man skal langt, vil de fleste nok have strøm
nok til hverdagsbehovet.
God til lidt af hvert,
sådan da
Toyota Proace City Verso
Electric Medium Family er ellers som udgangspunkt
fremragende som langtursbil, havde det ikke lige
været for den elektriske udfordring
(=opladningsmulighederne). Så har man planer om det,
og med høje elpriser og benzinpriser, som endnu ikke
er steget nær så meget – plus en fremtid med
syntetisk CO2 neutral benzin – kunne en Toyota
Proace City Verso UDEN Electric måske være
løsningen. Og modsat de to Stellantis-søskende, som
Toyota har udviklet bilen sammen med, tilbydes
Proace City Verso også med såvel benzin- som
dieselmotorer.
Med samme Family-udstyr er
listeprisen da 20.000 kroner lavere, man har mindre
effekt og man skal selv skifte gear. Man kører da
med den tilhørende benzinmotor 15,4 km/l, altså til
en aktuel pris på rundt regnet lidt under en krone
pr. kilometer og betaler 1200 kroner mere i årlig
afgift end i elbilen. Til en kW pris på 4 kroner
tilbagelægger den elektriske version 1 km for 80
øre. Kilometerprisen er med andre ord ikke meget
forskellig for de to typer drivliner.
Tilbage står: Elbilens
fordele og ulemper skal vejes op imod benzinbilens –
eller dieselversionens. Og det kan man da fortsat
hos Toyota, for de tilbyder alle alternativer,
populært sagt en familiebil til enhver familie.
|