Med al den usikkerhed og alle
de forbehold, som den internationale verden påbyder
i denne uforudsigelige tid, vil man kunne få leveret
sin nye elektriske Toyota i august, hvis man skynder
sig at bestille den lige nu. Det er en af de
interessante udmeldinger, Toyota kunne komme med ved
presse-lanceringen af fabrikkens første
serieproducerede fuldt elektriske bil.
Når det så er nævnt, skal man
i sagens natur lige forholde sig til hvad det er for
en bil. Måske for manges vedkommende ikke det mest
sexede indslag på bilmarkedet. Men på den anden
side: Er der ikke andre værdinormer, der stille og
roligt trænger ind i bilejernes bevidsthed i denne
tid, bare en tanke? Et faktum er det i hvert fald,
at Toyota Toyota Proace City Electric er en
usædvanlig rummelig kompaktbil med en lange række af
valgmuligheder og i personbilsudgaven plads til op
til 7 personer.
Elektrificeret ICE-bil
Bilen er i sig selv ingen ny
kreation. Toyota Proace City har været på markedet i
to år (læs
vores første test af den dengang nye bil med
konventionel ICE-motor hér >>>,
vores test af den lange udgave som personvogn hér
>>>,
eller langturstesten hér >>>), og langt henad
vejen er den nye fuldt elektriske ”blot” en
elektrisk version af ICE-versionerne (ICE=Internal
Combustion Engine=forbrændingsmotor). Og det skal
hurtigt tilføjes, at man fortsat kan købe modellen
med benzin hhv. dieselmotor.
Det nye er naturligvis, at
netop i denne foranderlige verden er det elektriske
alternativ ikke ligegyldigt. Selvom Toyota om kort
tid siden lancerer sin første elektriske bil, skabt
helt i eget regi, vil der da være tale om et ganske
andet køretøj end Proace City. Og den vil givet vis
appellere til en anden købergruppe. Proace City
Electric er da heller ikke alene om at appellere til
den kundegruppe, for den er resultatet af det
samarbejde, Toyota over en årrække har haft med det,
der i dag er Stellantis koncernen. Så der findes med
andre ord også alternativer med Peugeot og Citroën
logo på fronten.
Kendt drivline
Netop Stellantis, eller
rettere det tidligere PSA, har jo udviklet en
elektrisk drivline, som i forskellige versioner er
blevet bygget ind i en stribe af elektriske biler
fra deres modelvifte. Det er den selvsamme drivline,
der meget naturligt ligger i Proace City. Derfor kan
man bilmæssigt udmærket sammenligne de forskellige
versioner. Men pas på: Der er udstyrsmæssige
forskelligheder og tilhørende side-produkter, der er
forskellige, så man skal holde tungen lige i munden,
inden man træffer sit valg.
Men Toyota har
konkurrencesituationen in mente truffet fornuftige
beslutninger hvad angår sammenhængen mellem pris og
udstyr. Således koster den billigste
personbilsudgave af Proace City Electric med
tilnavnet Verso 300.000 kroner, hvilket i øvrigt
trods afgiftsrabat er 35.000 kroner mere end den
billigste ICE-version, som da er udrustet med en
110-hestes benzinmotor. Og hvornår dén i givet fald
vil kunne leveres melder historien ikke noget om…
11 års garanti – på nær en
dag
Fælles for dem alle – og også
alle andre Toyota og Lexus modeller – er, at hvis
man lader bilen blive serviceret på et autoriseret
Toyota værksted, årligt eller for hver 20.000
kilometer, vil man automatisk få forlænget det, der
svarer til fabriksgarantien fra 3 år op til og med
bilens 10. år.
Og da det årlige Autoindex,
hvor 22.000 bilkunder deltager, netop for 20. år i
træk har fastslået, at Toyota kunderne, både når det
handler om forhandler oplevelsen og
værkstedoplevelsen, er mere tilfredse end noget
andet bilmærkes kunder, er det næppe en stor
udfordring at fastholde den lange garanti.
Medium og lang
Toyota Proace City Electric
vil i Verso udgaven kunne anskaffes i en medium og
en lang version. Medium er 4,40 meter lang og Long
er 35 cm længere – og sidstnævnte har som standard 7
siddepladser med masser af plads, ikke mindst takket
være bilens højde.
Varebilsudgaven ”Electric
Van” koster i basisversionen 245.000 kroner ekskl.
moms og den findes også i både en medium og en lang
udgave, hvor man vil have op til 4,4 kubikmeter
varerumskapacitet.
Rækkevidden
Da der jo er tale om en
elbil, som vi tidligere har prøvet Stellantis-regi,
kan vi fastslå, at den officielle WLTP-rækkevidde på
omkring 285 kilometer i mange tilfælde vil falde
dårligere ud. Vi har dog ikke prøve dem ved
sommertemperaturer, så den del er vi ikke helt
skarpe på. Men især for pendlerne og for de
erhvervsdrivende, der har mulighed for at oplade
deres biler i princippet hen over natten, vil den
elektriske version være en god, tidsrigtig om
miljøoptimal løsning.
Og hvordan den kører: Faktisk
er det lavt placerede 50 kWh batteri med tilhørende
mervægt ikke dårligt for bilens køreegenskaber.
Elmotoren ligger også lavt og de to ting tilsammen
kompenserer til dels for den sidevindsfølsomhed, som
ellers er den type bilers store køremæssige
udfordring. Affjedringen er komfortabel og så man
trække en anhænger på 750 kg.
Et par yderligere
højdepunkter:
Hurtigopladning med 100 kW. 11 kW indbygget lader.
Varerumslængde: op til 3,44 meter. Digitalt bakspejl
i Van-udgaven med skærmbillede baseret på kamera
monteret bag på bilen – samt bakkamera.
Forhandlernetværk med 50 års ekspertise med
varebiler. Motoreffekt: 82/109/136 hk baseret på tre
valgfri køreindstillinger. Tilsvarende 190/210 og
260 Nm. Topfart: 135 km/t. 0-100 km/t: 11,2
sekunder. |