- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Toyota Proace City Electric

Elektrisk bil til levering i august - cirka


Af Søren Clauding – 19. maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med al den usikkerhed og alle de forbehold, som den internationale verden påbyder i denne uforudsigelige tid, vil man kunne få leveret sin nye elektriske Toyota i august, hvis man skynder sig at bestille den lige nu. Det er en af de interessante udmeldinger, Toyota kunne komme med ved presse-lanceringen af fabrikkens første serieproducerede fuldt elektriske bil.

 

Når det så er nævnt, skal man i sagens natur lige forholde sig til hvad det er for en bil. Måske for manges vedkommende ikke det mest sexede indslag på bilmarkedet. Men på den anden side: Er der ikke andre værdinormer, der stille og roligt trænger ind i bilejernes bevidsthed i denne tid, bare en tanke? Et faktum er det i hvert fald, at Toyota Toyota Proace City Electric er en usædvanlig rummelig kompaktbil med en lange række af valgmuligheder og i personbilsudgaven plads til op til 7 personer.

 

Elektrificeret ICE-bil

Bilen er i sig selv ingen ny kreation. Toyota Proace City har været på markedet i to år (læs vores første test af den dengang nye bil med konventionel ICE-motor hér >>>, vores test af den lange udgave som personvogn hér >>>, eller langturstesten hér >>>), og langt henad vejen er den nye fuldt elektriske ”blot” en elektrisk version af ICE-versionerne (ICE=Internal Combustion Engine=forbrændingsmotor). Og det skal hurtigt tilføjes, at man fortsat kan købe modellen med benzin hhv. dieselmotor.

 

Det nye er naturligvis, at netop i denne foranderlige verden er det elektriske alternativ ikke ligegyldigt. Selvom Toyota om kort tid siden lancerer sin første elektriske bil, skabt helt i eget regi, vil der da være tale om et ganske andet køretøj end Proace City. Og den vil givet vis appellere til en anden købergruppe. Proace City Electric er da heller ikke alene om at appellere til den kundegruppe, for den er resultatet af det samarbejde, Toyota over en årrække har haft med det, der i dag er Stellantis koncernen. Så der findes med andre ord også alternativer med Peugeot og Citroën logo på fronten.

 

Kendt drivline

Netop Stellantis, eller rettere det tidligere PSA, har jo udviklet en elektrisk drivline, som i forskellige versioner er blevet bygget ind i en stribe af elektriske biler fra deres modelvifte. Det er den selvsamme drivline, der meget naturligt ligger i Proace City. Derfor kan man bilmæssigt udmærket sammenligne de forskellige versioner. Men pas på: Der er udstyrsmæssige forskelligheder og tilhørende side-produkter, der er forskellige, så man skal holde tungen lige i munden, inden man træffer sit valg.



Men Toyota har konkurrencesituationen in mente truffet fornuftige beslutninger hvad angår sammenhængen mellem pris og udstyr. Således koster den billigste personbilsudgave af Proace City Electric med tilnavnet Verso 300.000 kroner, hvilket i øvrigt trods afgiftsrabat er 35.000 kroner mere end den billigste ICE-version, som da er udrustet med en 110-hestes benzinmotor. Og hvornår dén i givet fald vil kunne leveres melder historien ikke noget om…

 

11 års garanti – på nær en dag

Fælles for dem alle – og også alle andre Toyota og Lexus modeller – er, at hvis man lader bilen blive serviceret på et autoriseret Toyota værksted, årligt eller for hver 20.000 kilometer, vil man automatisk få forlænget det, der svarer til fabriksgarantien fra 3 år op til og med bilens 10. år.

 

Og da det årlige Autoindex, hvor 22.000 bilkunder deltager, netop for 20. år i træk har fastslået, at Toyota kunderne, både når det handler om forhandler oplevelsen og værkstedoplevelsen, er mere tilfredse end noget andet bilmærkes kunder, er det næppe en stor udfordring at fastholde den lange garanti.

 

Medium og lang

Toyota Proace City Electric vil i Verso udgaven kunne anskaffes i en medium og en lang version. Medium er 4,40 meter lang og Long er 35 cm længere – og sidstnævnte har som standard 7 siddepladser med masser af plads, ikke mindst takket være bilens højde.

 

Varebilsudgaven ”Electric Van” koster i basisversionen 245.000 kroner ekskl. moms og den findes også i både en medium og en lang udgave, hvor man vil have op til 4,4 kubikmeter varerumskapacitet.



Rækkevidden

Da der jo er tale om en elbil, som vi tidligere har prøvet Stellantis-regi, kan vi fastslå, at den officielle WLTP-rækkevidde på omkring 285 kilometer i mange tilfælde vil falde dårligere ud. Vi har dog ikke prøve dem ved sommertemperaturer, så den del er vi ikke helt skarpe på. Men især for pendlerne og for de erhvervsdrivende, der har mulighed for at oplade deres biler i princippet hen over natten, vil den elektriske version være en god, tidsrigtig om miljøoptimal løsning.

 

Og hvordan den kører: Faktisk er det lavt placerede 50 kWh batteri med tilhørende mervægt ikke dårligt for bilens køreegenskaber. Elmotoren ligger også lavt og de to ting tilsammen kompenserer til dels for den sidevindsfølsomhed, som ellers er den type bilers store køremæssige udfordring. Affjedringen er komfortabel og så man trække en anhænger på 750 kg.

 

Et par yderligere højdepunkter:

Hurtigopladning med 100 kW. 11 kW indbygget lader. Varerumslængde: op til 3,44 meter. Digitalt bakspejl i Van-udgaven med skærmbillede baseret på kamera monteret bag på bilen – samt bakkamera. Forhandlernetværk med 50 års ekspertise med varebiler. Motoreffekt: 82/109/136 hk baseret på tre valgfri køreindstillinger. Tilsvarende 190/210 og 260 Nm. Topfart: 135 km/t. 0-100 km/t: 11,2 sekunder.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Link til importøren

On-board test: Toyota Proace City Electric

Den rummelige familiebil er blevet elektrisk. Vi har prøvet den kompakte multibil med maaaasssser af plads med velkendt elektrisk drivline. Tag på på en tur og fornem om vægten er en fordel eller en ulempe. Fuld HD.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt