Dacia Spring belaster miljøet mindst
El-bilen Dacia Spring er blevet
tildelt prisen Green NCAP Best Car of 2022. Det er
med andre ord den af alle biler, der efterlader det
mindste negative aftryk på miljøet. Det er ikke
ligegyldigt, hvilken elbil man køber, hvis man køber
den af hensyn til miljøet. Hvis det er en stor SUV
ville man ofte miljømæssigt set være bedre stillet
med en mindre konventionel bil på benzin. Men vælger
man en lille og effektiv elbil, så er gevinsten helt
klar. Og det er netop tilfældet med Dacia Spring,
der ikke alene er den billigste elbil i Europa, men
også er blevet en salgssucces med over 100.000
solgte eksemplarer. Dacia Spring klarer sig dermed
bedre i sammenligning med fx Tesla Model 3.
Læs vores prøvekørsel af Dacia Spring hér >>>
Misinformation: Kun den halve sandhed om EU's
elbilsbeslutning øger CO2 udledningen
Der skal ikke herske nogen tvivl om at vi også her
på Motorsiden.dk ser elektrisk mobilitet som en
vigtig del af fremtiden. Men samtidig anser vi det
også som yderst uheldigt, at der entydigt i den mere
populistiske del af pressen og også senest på
elbilsmessen eCarExpo kun gengives den halve sandhed
i forbindelse med den aktuelle beslutning, truffet i
EU Kommisionen d. 27. oktober vedr. salg af nye
biler med forbrændingsmotorer fra 2035.
EU
kommisionen har rigtig nok besluttet, at det fra
2035 ikke længere skal være tilladt at sælge nye
biler med forbrændingsmotorer i EU. Men samtidig
vedtog man, at beslutningen skulle revurderes i 2026
i lyset af den viden og de perspektiver, man til den
tid vil være i besiddelse af især mht. CO2 neutrale
brændstoffer som brint og syntetisk benzin.
Det betyder i praksis, at man tidligst i 2026 vil
specificere i hvilket omfang, en sådan lovgivning
overhovedet nogensinde vil blive virkelighed.
I stadig stigende omfang er man i øjeblikket
opmærksom på, at fokuspunktet har været forkert: Det
handler ikke om, at forbrændingsmotorerne, dvs.
benzin- og dieselmotorer, er synderen, når det
gælder udstødning af CO2 i atmosfæren. Det er alene
de fossile brændstoffer, altså oliebaseret benzin og
dieelolie, som det vil være uheldigt fortsat at
bruge.
Faktisk er der kræfter, der ønsker at
udviklingen af de nye fossilfri CO2 neutrale
brændstoffer sættes yderligere i vejret, således at
transportsektoren langt tidligere end 2035 vil kunne
reducere udledningen af CO2 væsentligt.
Ved
at fremkomme med den halve sandhed og misvisende
information vanskeliggøres denne udvikling og CO2
udledningen fortsætter, både fra den energikrævende
produktion af elbiler med en batteriteknik, som
nogle endda anser for at være forældet om få år, og
den eksisterende bilpark på 1,6 milliarder biler,
der drives af forbrændingsmotorer, der for tiden
anvender fossile brændstoffer.
Læs mere om syntetisk benzin hér >>>
September 2022
Aiways U6 har premiere på eCarExpo
Der vil være mange nyheder på efterårets store
elbilsmesse, som finder sted i Bella Center i
København sidst i oktober. Således præsenterer
Aiways deres nye coupé-SUV, U6, der har såkaldt
europæisk messepremiere i København. Den nye bil
bygger videre på U5-modellen, som blev lanceret i
Danmark sidste sommer, men er mere sporty og
ungdommelig end U5 (læs
testen af Aiways U5 hér >>>. Den nye bil
udmærker sig bl.a. ved at det er Aiways selv, der
har udviklet drivlinen. Efter præsentationen er det
planen at Aiways lanceres i Danmark først i 2023.
August 2022
Faceliftet KIA XCeed også
som PHEV
Med et samlet salg på 120.000 eksemplarer i Europa
er Den kompakte cross-over, KIA XCeed til en af KIAs
mest populære bilmodeller. Den har nu fået et
omfattende facelift, herunder såvel en række
produktforbedringer samt et nyt udvendigt design, et
opgraderet interiør og en ny GT-line-udstyrsversion.
Dertil kommer, og det er fortsat ikke uinteressant i
Danmark, vil den nu også kunne fås i en plug-in
hybrid version. XCeed Plug-in Hybrid har en rent
elektrisk rækkevidde på 48 km iht WLTP
gennemsnitsberegningen. Prismæssigt vil PHEV’en også
være den mest fordelagtige. Den kan købes for
265.000 kroner i den såkaldte Prestige-variant. Til
sammenligningen er den billigste konventionelle
benzin-version prissat til 270.000 kroner.
Den elektriske tilkøbling sker på venstre forskærm.
Litium-ion batteriet fylder ikke meget i XCeed
bagagerummet.
|
|
|
|
23. oktober 2022
WRC: Toyota vinder Rally-VM for 6. gang - og nu
også VM i Rally Raid Tidligere på måneden vandt Kalle Rovanperä kørernes
rally-verdensmesterskab og i weekendens spanske
Rally kørte Toyota teamet sejren i hus, ikke bare i
rallyet men også i konstruktørernes
verdensmesterskab. Det var Toyotas andet
konstruktør-VM i træk og det sjette ialt. Hvor det i
de fleste motorsportsmesterskaber er kørernes VM,
der scorer den største opmærksomhed, har
konstruktør-VM traditionelt en mindst ligeså høj
status i rallysporten. Det svarer lidt til den
status, der er forbundet med en sejr i 24-timers Le
Mans. VM titlerne blev opnået på et strategisk godt
tidspunkt, for det spanske rally var sæsonens
næstsidste og finalen finder sted om små tre uger i
Japan, altså Toyotas hjemmebane. Det var den
afgående og 8-dobbelte verdensmester, Sebastien
Ogier, der vandt det spanske rally - hvilket
samtidig var hans 55. VM-rallysejr og den første i
den nye generation af hybrid rallybiler. Nr. 2 i Det
spanske Rally blev Thierry Neuville i Hyundai i20 N
Rally 1 Hybrid og på 3. pladsen fulgte den nybagte
verdensmester i sin Toyota GR yaris Rally 1 Hybrid.
...og oven i Rally VM triumferne har Toyota
Hilux køreren Nasser Al-Attiyah også i denne weekend
vundet det første officielle VM i Rally Raid.
2. oktober 2022
WRC: Rovanperä vinder Rally-VM i Toyota
Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle
Rovanperä, har sikret sig Rally-VM-titlen i år,
selvom der resterer to VM-rallyes i indeværende
sæson. Rovanperä vandt i overlegen stil det New
zealanske Rally, årets 11. og tredjesidste
VM-afdeling i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1.
Dermed skrev han sig ind i motorsportshistorien,
både som den yngste rallyverdensmester nogensinde og
som den første rally verdensmester i de højtydende
CO2 neutrale Rally 1 plug-ind hybrid rallybiler, der
kører på syntetisk benzin og elektricitet. Nr. 2 i
New Zealand blev den afgående rally-verdensmester,
Sebastien Ogier, også i en Toyota GR Yaris Hybrid
Rally 1, mens Hyundais Ott Tänak blev nr. 3. Med 1-2
triumfen til Toyota, der også er regerende
konstruktør verdensmester, nærmer den japanske
hybridbils-specialist sig endnu en VM-titel, som man
vil kunne vinde allerede om tre uger i det spanske
rally. Som et kuriosum skal det tilføjes at den
hidtil yngste rallyverdensmester var Colin McRae,
der var 27 år, da han vandt VM i 1995.
Den 8-dobbelte og nu afgående rallyverdensmester,
Sébastien Ogier, flankeret af de to nye
verdensmestre, Kalle Rovanperä til højre på billedet
og hans co-driver, Jonne Halttunen til venstre. Alle
tre kører Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1.
10. juli 2022
EXTREME.E på Sardinien: Rosberg X racing: Op
og ned og stadig på toppen For første gang i EXTREME.E historien – som trods
alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to
løb i samme terræn og lige i træk. Og for det
dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned.
Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen
af 2022 sæsonen er gennemført.
Læs mere på Formel E.dk >>>
Der blev kørt hårdt på Sardinien - spørg bare Carlos
Sainz.
26. juni 2022
Safari Rally: Toyota besejrer alt og alle
Toyota er i den grad inde i en stime af succes'er i
international motorsport for tiden. Der var fire
Toyota GR Yaris Rally1 hybrid rallybiler med i dette
års Safari Rally, der også var 6. afdeling af World
Rally Championship - det officielle rally-VM. Og de
fire biler besatte de første fire placeringer i det
ektremt udfordrende og hårde rally i det kenyanske
vildnis, 100 km nordvest for hovedstaden Nairobi.
Den 21-årige finske stjerne, Kalle Rovanperä, kørte
sin Yaris til overlegen sejr, trods skiftende
vejrlig fra ekstremt tørt og finkornet sand, til
brutale grusveje og og mudder efter sporadiske
regnskyl. Finnen vandt over Elfyn Evans, alt imens
Takamoto Katsuta scorede 3. pladsen foran den
regerende verdensmester, Sebastien Ogier, der var på
gæstevisit i det berømte rally. Bedst af resten var
Hyundais Thierry Neuville på 5. pladsen fulgt af
Craig Breen i Ford Puma Rally1. Den 9-dobbelte
verdensmester, Sebastien Loeb, der ligesom den
8-dobbelte verdensmester, Ogier, også var på
gæstevisit, vandt rallyets første reelle
hastighedsprøve, for siden at udgå, da der gik ild i
motoren i hans Ford Puma. Efter triumfen i Kenya er
Rovanperäs VM-score udbygget til 135 points. De to
Hyundai-kørere, Neuville og Ott Tänak, har på de
efterfølgende placeringer hhv. 80 og 62 points.
12. juni 2022
Toyota vinder Le Mans for 5. gang i træk
Rekorder er der mange af i 24-timers Le Mans, og det
med at vinde fleste mulige sejre i træk ligger
mindst et par år ud i fremtiden for årets sejrende
bilmærke. Men Toyota er nu godt på vej ved nu at
have vundet den femte Le Mans-sejr i træk. Porsche
vandt tilbage i 1987 den syvende sejr i træk, i 1965
vandt Ferrari sin sjette og i to epoker 2004-2008
samt 2010-2014 var det Audi, der triumferede i
verdens hårdeste sportsvognsløb. I de seneste år har
ingen andre af verdens store bilfabrikker forsøgt at
slå Toyota af tronen, selv Peugeot valgte at udskyde
deres debut i langdistance-VM til efter Le Mans,
hvilket har den ikke uvæsentlige reglementsmæssige
fordel, at hvor Toyota ikke må forny deres bilers
design i de næste tre år, lægger Peugeot ud med et
helt nyt design senere i år - som de så er låst fast
til i fem år, hvis de vælger at fortsætte i World
Endurance Championship. Men derved kan den franske
bilfabrik træne og udvikle bilen inden næste års
24-timers Le Mans, hvor Toyota da reelt deltager med
tre år gamle biler. Årets 24-timers løb var for de
ialt 11 deltagende danske racerkørere ikke alle en
let sag. Marco Sørensen var dog på vinderholdet i en
Aston Martin Vantage i LM GTE-Am, Nicki Thiim fik 3.
pladsen i en tilsvarende bil i samme klasse. I LM P2
blev Oliver Rasmussen i en Oreca nr. 3. Michael
Christensen i Porsche LM GTE-Pro blev nr. 4 efter
længe at have ført løbet, og samme placering opnåede
Nicklas Nielsen i LMP2 Pro/Am.
Toyota førte fra start til mål. Vinderbilen blev
kørt af Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo
Hirakawa.
Flere korte nyheder >>> |
|
|