- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Spring belaster miljøet mindst
El-bilen Dacia Spring er blevet tildelt prisen Green NCAP Best Car of 2022. Det er med andre ord den af alle biler, der efterlader det mindste negative aftryk på miljøet. Det er ikke ligegyldigt, hvilken elbil man køber, hvis man køber den af hensyn til miljøet. Hvis det er en stor SUV ville man ofte miljømæssigt set være bedre stillet med en mindre konventionel bil på benzin. Men vælger man en lille og effektiv elbil, så er gevinsten helt klar. Og det er netop tilfældet med Dacia Spring, der ikke alene er den billigste elbil i Europa, men også er blevet en salgssucces med over 100.000 solgte eksemplarer. Dacia Spring klarer sig dermed bedre i sammenligning med fx Tesla Model 3. Læs vores prøvekørsel af Dacia Spring hér >>>

Misinformation: Kun den halve sandhed om EU's elbilsbeslutning øger CO2 udledningen
Der skal ikke herske nogen tvivl om at vi også her på Motorsiden.dk ser elektrisk mobilitet som en vigtig del af fremtiden. Men samtidig anser vi det også som yderst uheldigt, at der entydigt i den mere populistiske del af pressen og også senest på elbilsmessen eCarExpo kun gengives den halve sandhed i forbindelse med den aktuelle beslutning, truffet i EU Kommisionen d. 27. oktober vedr. salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

EU kommisionen har rigtig nok besluttet, at det fra 2035 ikke længere skal være tilladt at sælge nye biler med forbrændingsmotorer i EU. Men samtidig vedtog man, at beslutningen skulle revurderes i 2026 i lyset af den viden og de perspektiver, man til den tid vil være i besiddelse af især mht. CO2 neutrale brændstoffer som brint og syntetisk benzin.

Det betyder i praksis, at man tidligst i 2026 vil specificere i hvilket omfang, en sådan lovgivning overhovedet nogensinde vil blive virkelighed.

I stadig stigende omfang er man i øjeblikket opmærksom på, at fokuspunktet har været forkert: Det handler ikke om, at forbrændingsmotorerne, dvs. benzin- og dieselmotorer, er synderen, når det gælder udstødning af CO2 i atmosfæren. Det er alene de fossile brændstoffer, altså oliebaseret benzin og dieelolie, som det vil være uheldigt fortsat at bruge.

Faktisk er der kræfter, der ønsker at udviklingen af de nye fossilfri CO2 neutrale brændstoffer sættes yderligere i vejret, således at transportsektoren langt tidligere end 2035 vil kunne reducere udledningen af CO2 væsentligt.

Ved at fremkomme med den halve sandhed og misvisende information vanskeliggøres denne udvikling og CO2 udledningen fortsætter, både fra den energikrævende produktion af elbiler med en batteriteknik, som nogle endda anser for at være forældet om få år, og den eksisterende bilpark på 1,6 milliarder biler, der drives af forbrændingsmotorer, der for tiden anvender fossile brændstoffer.
Læs mere om syntetisk benzin hér >>>
September 2022
Aiways U6 har premiere på eCarExpo
Der vil være mange nyheder på efterårets store elbilsmesse, som finder sted i Bella Center i København sidst i oktober. Således præsenterer Aiways deres nye coupé-SUV, U6, der har såkaldt europæisk messepremiere i København. Den nye bil bygger videre på U5-modellen, som blev lanceret i Danmark sidste sommer, men er mere sporty og ungdommelig end U5 (læs testen af Aiways U5 hér >>>. Den nye bil udmærker sig bl.a. ved at det er Aiways selv, der har udviklet drivlinen. Efter præsentationen er det planen at Aiways lanceres i Danmark først i 2023.

August 2022

Faceliftet KIA XCeed også som PHEV

Med et samlet salg på 120.000 eksemplarer i Europa er Den kompakte cross-over, KIA XCeed til en af KIAs mest populære bilmodeller. Den har nu fået et omfattende facelift, herunder såvel en række produktforbedringer samt et nyt udvendigt design, et opgraderet interiør og en ny GT-line-udstyrsversion. Dertil kommer, og det er fortsat ikke uinteressant i Danmark, vil den nu også kunne fås i en plug-in hybrid version. XCeed Plug-in Hybrid har en rent elektrisk rækkevidde på 48 km iht WLTP gennemsnitsberegningen. Prismæssigt vil PHEV’en også være den mest fordelagtige. Den kan købes for 265.000 kroner i den såkaldte Prestige-variant. Til sammenligningen er den billigste konventionelle benzin-version prissat til 270.000 kroner.



Den elektriske tilkøbling sker på venstre forskærm.



Litium-ion batteriet fylder ikke meget i XCeed bagagerummet.

23. oktober 2022
WRC: Toyota vinder Rally-VM for 6. gang
- og nu også VM i Rally Raid
Tidligere på måneden vandt Kalle Rovanperä kørernes rally-verdensmesterskab og i weekendens spanske Rally kørte Toyota teamet sejren i hus, ikke bare i rallyet men også i konstruktørernes verdensmesterskab. Det var Toyotas andet konstruktør-VM i træk og det sjette ialt. Hvor det i de fleste motorsportsmesterskaber er kørernes VM, der scorer den største opmærksomhed, har konstruktør-VM traditionelt en mindst ligeså høj status i rallysporten. Det svarer lidt til den status, der er forbundet med en sejr i 24-timers Le Mans. VM titlerne blev opnået på et strategisk godt tidspunkt, for det spanske rally var sæsonens næstsidste og finalen finder sted om små tre uger i Japan, altså Toyotas hjemmebane. Det var den afgående og 8-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, der vandt det spanske rally - hvilket samtidig var hans 55. VM-rallysejr og den første i den nye generation af hybrid rallybiler. Nr. 2 i Det spanske Rally blev Thierry Neuville i Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid og på 3. pladsen fulgte den nybagte verdensmester i sin Toyota GR yaris Rally 1 Hybrid.

...og oven i Rally VM triumferne har Toyota Hilux køreren Nasser Al-Attiyah også i denne weekend vundet det første officielle VM i Rally Raid.

2. oktober 2022
WRC: Rovanperä vinder Rally-VM i Toyota
Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle Rovanperä, har sikret sig Rally-VM-titlen i år, selvom der resterer to VM-rallyes i indeværende sæson. Rovanperä vandt i overlegen stil det New zealanske Rally, årets 11. og tredjesidste VM-afdeling i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. Dermed skrev han sig ind i motorsportshistorien, både som den yngste rallyverdensmester nogensinde og som den første rally verdensmester i de højtydende CO2 neutrale Rally 1 plug-ind hybrid rallybiler, der kører på syntetisk benzin og elektricitet. Nr. 2 i New Zealand blev den afgående rally-verdensmester, Sebastien Ogier, også i en Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1, mens Hyundais Ott Tänak blev nr. 3. Med 1-2 triumfen til Toyota, der også er regerende konstruktør verdensmester, nærmer den japanske hybridbils-specialist sig endnu en VM-titel, som man vil kunne vinde allerede om tre uger i det spanske rally. Som et kuriosum skal det tilføjes at den hidtil yngste rallyverdensmester var Colin McRae, der var 27 år, da han vandt VM i 1995.
Den 8-dobbelte og nu afgående rallyverdensmester, Sébastien Ogier, flankeret af de to nye verdensmestre, Kalle Rovanperä til højre på billedet og hans co-driver, Jonne Halttunen til venstre. Alle tre kører Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. 
10. juli 2022
EXTREME.E på Sardinien: Rosberg X racing:
Op og ned og stadig på toppen

For første gang i EXTREME.E historien – som trods alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to løb i samme terræn og lige i træk. Og for det dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned. Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen af 2022 sæsonen er gennemført.
Læs mere på Formel E.dk >>>

Der blev kørt hårdt på Sardinien - spørg bare Carlos Sainz.
26. juni 2022
Safari Rally: Toyota besejrer alt og alle
Toyota er i den grad inde i en stime af succes'er i international motorsport for tiden. Der var fire Toyota GR Yaris Rally1 hybrid rallybiler med i dette års Safari Rally, der også var 6. afdeling af World Rally Championship - det officielle rally-VM. Og de fire biler besatte de første fire placeringer i det ektremt udfordrende og hårde rally i det kenyanske vildnis, 100 km nordvest for hovedstaden Nairobi. Den 21-årige finske stjerne, Kalle Rovanperä, kørte sin Yaris til overlegen sejr, trods skiftende vejrlig fra ekstremt tørt og finkornet sand, til brutale grusveje og og mudder efter sporadiske regnskyl. Finnen vandt over Elfyn Evans, alt imens Takamoto Katsuta scorede 3. pladsen foran den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, der var på gæstevisit i det berømte rally. Bedst af resten var Hyundais Thierry Neuville på 5. pladsen fulgt af Craig Breen i Ford Puma Rally1. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, der ligesom den 8-dobbelte verdensmester, Ogier, også var på gæstevisit, vandt rallyets første reelle hastighedsprøve, for siden at udgå, da der gik ild i motoren i hans Ford Puma. Efter triumfen i Kenya er Rovanperäs VM-score udbygget til 135 points. De to Hyundai-kørere, Neuville og Ott Tänak, har på de efterfølgende placeringer hhv. 80 og 62 points.

12. juni 2022
Toyota vinder Le Mans for 5. gang i træk
Rekorder er der mange af i 24-timers Le Mans, og det med at vinde fleste mulige sejre i træk ligger mindst et par år ud i fremtiden for årets sejrende bilmærke. Men Toyota er nu godt på vej ved nu at have vundet den femte Le Mans-sejr i træk. Porsche vandt tilbage i 1987 den syvende sejr i træk, i 1965 vandt Ferrari sin sjette og i to epoker 2004-2008 samt 2010-2014 var det Audi, der triumferede i verdens hårdeste sportsvognsløb. I de seneste år har ingen andre af verdens store bilfabrikker forsøgt at slå Toyota af tronen, selv Peugeot valgte at udskyde deres debut i langdistance-VM til efter Le Mans, hvilket har den ikke uvæsentlige reglementsmæssige fordel, at hvor Toyota ikke må forny deres bilers design i de næste tre år, lægger Peugeot ud med et helt nyt design senere i år - som de så er låst fast til i fem år, hvis de vælger at fortsætte i World Endurance Championship. Men derved kan den franske bilfabrik træne og udvikle bilen inden næste års 24-timers Le Mans, hvor Toyota da reelt deltager med tre år gamle biler. Årets 24-timers løb var for de ialt 11 deltagende danske racerkørere ikke alle en let sag. Marco Sørensen var dog på vinderholdet i en Aston Martin Vantage i LM GTE-Am, Nicki Thiim fik 3. pladsen i en tilsvarende bil i samme klasse. I LM P2 blev Oliver Rasmussen i en Oreca nr. 3. Michael Christensen i Porsche LM GTE-Pro blev nr. 4 efter længe at have ført løbet, og samme placering opnåede Nicklas Nielsen i LMP2 Pro/Am.

Toyota førte fra start til mål. Vinderbilen blev kørt af Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa.
Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt