- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Le Mans racerkøreren Christoffer Nygaard kørte en Aston Martin Vantage GT4 med syntetisk benzin fra P1 Fuel i tanken i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix i august i år. Foto: Jokum Tord Larsen.


Fossilt brændstof er problemet – ikke motorerne

Elbiler er ikke den eneste løsning


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der satses intensivt i disse år på at forvandle personbilsparken fra de velkendte benzin- eller dieseldrevne køretøjer til at de alle fremover vil være elektrisk drevne. Forkromede politiske målsætninger underbygger i stor stil urealistisk lovgivning, der skader mere end den gavner – og alt det er slet ikke nødvendigt. Klimamålene kan nås, men der skal tænkes og handles anderledes. Syntetisk benzin er en vigtig del af vejen derhen.

 

Det er den komprimerede udgave af de budskaber, som ikke mindst den tyske virksomhed P1 Fuels forsøger at nå igennem med for tiden. P1 Fuels har selv skabt løsningen, men effekten deraf kræver, at man især på politisk niveau tænker mere nuanceret og mindre snævert end tilfældet hidtil har været.

 

Syntetisk benzin

P1 Fuels har udviklet og også gennem nogen tid afprøvet syntetiske brændstoffer, som mere mundret kan kaldes ”syntetisk benzin”. Benzinen er fuldstændig fri for fossile brændstoffer, altså ingen olie, ingen gas. Og den CO2, der udledes, når den syntetiske benzin forbrændes fx i helt konventionelle benzinmotorer, er lig den CO2, der benyttes til fremstillingen af den syntetiske benzin (kaldet ”CNF” = Carbon Neutral Fuel, frit oversat til dansk: CO2 neutral benzin).

 

Eneste krav til det CO2 neutrale koncept er, at CNF’en fremstilles ved hjælp af grøn energi, altså energi fra fx vindmøller eller vandkraft.

 

Som bekendt er Jordens beplantning en afgørende faktor, når det gælder om ikke at destabilisere CO2 mængden i atmosfæren. Planter af enhver slags, også de, der vokser i verdenshavene, optager CO2 (og vand) og omdanner ved hjælp af den såkaldte fotosyntese CO2 til ilt (og glukose), som bl.a. vi mennesker indånder. Det er i princippet det samme, der sker, når P1 Fuels indfanger CO2 og benytter CO2’en til at skabe flydende brændstof. Man kan sige det på den måde, at CO2’en genbruges, men uden at blive slidt ned.

 

En nuanceret tilgang

”Det er vigtigt at forstå, at vi hos P1 Fuels på ingen måde er modstandere af øget elektrificering,” fortæller Benjamin Cuyt, der er ansvarlig for salg og partner-relationer hos P1 Performance Fuels, som er det fulde navn på firmaet, der har hovedsæde i Berlin. ”Men vi ser ikke verden sort/hvidt og har en nuanceret tilgang til hele spørgsmålet om energi-omformning og lagring. Vores forretningsmodel går ud på at optimere udnyttelsen af verdens energi ressourcer, og skabe bæredygtig mobilitet – og samtidig at undgå at drive rovdrift på andre af verdens begrænsede ressourcer.”

 

Af samme årsag benytter P1 Fuels ikke én enkelt produktionsmetode, men tilpasser produktionen de muligheder, der eksisterer rundt om i verden, dels givet af geografiske forskelle, dels forskellig lovgivning. Eksempelvis giver det god mening at benytte solenergi til produktionen de steder, hvor man året rundt har masser af sollys, og der er ligeså god mening i at indvinde CO2 de steder, hvor CO2’en produceres, fx direkte i store energiforbrugende industrielle produktionsvirksomheder, der stadig er afhængige af brændsel af den ene eller den anden slags.

 

Sidstnævnte er indtil videre ikke tilladt i Europa, men kan fint lade sig gøre i USA. Porsche, som også i nogen tid har arbejdet på fremstilling af syntetisk såkaldt ”E-Fuel”, har lagt ud med fabrikation i Chile. Siden skal den syntetiske benzin imidlertid transporteres med skib rundt i verden – det er næppe den mest klimavenlige måde at distribuere energien på.

 

Banebrydende teknik

”Hos P1 Fuels arbejder vi for tiden på et stort projekt, som inkluderer produktion i det solrige Marokko. Hér er transportvejen til det europæiske marked ret beskeden, men optimalt vil det naturligvis være, hvis vi kunne opsamle CO2 på europæiske produktionsvirksomheder, kraftværker o.lign. så vi reducerer transportvejen til slutkunden mest muligt”, siger Cuyt.

 

P1 Performance Fuels er udsprunget af en medfødt interesse for motorsport og teknologisk udvikling såvel som et dybtfølt miljøansvar hos virksomhedens grundlægger, Martin Popilka. Af samme årsag var det også nærliggende at benytte motorsporten til de ultimative tests af P1’s produkter, og deraf udspringer også ”Performance”-delen i virksomhedens navn. Motorsporten har i hele dens eksistens gang på gang vist sig at være banebrydende, hvad angår udvikling af avanceret fremtidsrettet teknik, og det sker altså også på dette område.

 

FIA og rally-VM er partnere

”Vi har i 2022 haft et samarbejde med det internationale bilforbund, FIA, om levering af syntetisk benzin til verdensmesterskabet i rally,” oplyser Benjamin Cuyt. ”Her er der tale om højt-ydende 400-hestes 1,6-liters turbobenzinmotorer som en del af en plug-in hybrid drivline, og det virker helt upåklageligt”. Helt aktuelt er verdensmesterskabet i rally netop blevet vundet af Toyota med hybridbiler, der kører 100 procent CO2 neutralt på P1 Fuels syntetiske benzin.

 

Også den tidligere 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Sebastian Vettel, medvirker aktivt til såvel udvikling som promovering af den avancerede benzin. ”Sebastian Vettel har personligt kørt en Aston Martin Grand Prix racerbil, 100 år gammel fra 1922, såvel som Nigel Mansells 30 år gamle Williams-Renault Formel 1 racer fra 1992 med den CO2 neutrale P1 benzin i tanken,” fortæller Coyt og fastslår, at det var helt uproblematisk at køre de to højt-ydende klassiske racerbiler med det topmoderne brændstof. Efterfølgende utrykte Vettel i øvrigt sin undren over, at man ikke i Formel 1 som i rally-VM øjeblikkeligt skifter over til P1 Fuels.


Sebastian Vettel, flankeret af Martin Popilka og Benjamin Coyt fra P1 Fuels, klædt på til anledningen: Den første test af P1 CO2 neutral benzin i en Aston Martin Grand Prix racerbil fra 1922.


Forklaringen er formentlig politisk, for der er store økonomiske interesser i Formel 1 hos virksomheder med stærk tilknytning til olieindustrien, og de har ikke den helt store grund til på den korte bane at foretage et radikalt skifte, men det er vel ret beset kun et spørgsmål om tid, før det sker.

 

Billigere i stor-produktion

I øjeblikket er prisen på en liter CNF 5 Euro (ca. 38 kroner) inklusive skatter og afgifter. ”Men i samme øjeblik, vi iscenesætter en omfattende global storproduktion af P1 CNF, vil prisen falde drastisk,” fastslår Benjamin Coyt. ”Det ville da også være kærkomment, hvis dele af de kolossale tilskud til miljøforanstaltninger, som mange lande yder til elektrificering af indbyggernes mobilitet, ville kunne benyttes til reduktion af prisen på syntetisk benzin. Det ville kunne gavne den internationale indsats imod den eksplosive inflation, der opleves for tiden, såvel som forsøget på at reducere afhængigheden af energileverancer i bred forstand.”

 

Som et kuriosum hat P1 Fuels så godt som ubemærket allerede være i brug i Danmark. I forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix tilbage i august kørte en Aston Martin Vantage GT4 med den danske Le Mans racerkører, Christoffer Nygaard, bag rattet publikumsrunder i det såkaldte ”Race for Riget” til fordel for Rigshospitalets Børne og Ungdomsafdeling. Bilen kørte på P1 Performance Fuels.
Link til P1 Performance Fuels webside >>>

MINI Podcast:

Snak på engelsk med Benjamin Coyt, Sales and partnerships Representative, P1 Performance Fuels GmbH

Benjamin Coyt fortæller om baggrunden for P1 Fuels, perspektiverne og processerne bag virksomhedens unikke CO2 neutrale fossilfrie benzin.

Introduktion på dansk


Den redaktionelle tilgang
til artiklens indhold

Motorsiden.dk's redaktør og udgiver, Søren Clauding, har i en årrække været dansk kommentator på Discovery og Eurosports transmission af verdensmesterskabet i rally - World Rally Championship.

Hér fik jeg for første gang øjnene op for den banebrydende teknologi, der helt uden udledning af CO2 grundliggende ikke bare vil kunne holde liv i de milliarder af benzindrevne biler, der findes rundt om i verden, men også vil kunne sikre en fremtid for en teknik som er kendt og velfungerende. Dertil kommer såvel en vel etableret infrastruktur med et omfattende net af tankstationer og en stærk uafhængighed af eksisterende leverancer af fossile brændstoffer.

Ved indgangen til 2022 blev et nyt reglement taget i brug. Allerede i september 2021 løftede vi på Motorsiden.dk og Formel E.dk sløret for den nye teknik (Læs mere derom hér >>>). Rallybilerne er i 2022 kort fortalt baseret på en plug-in hybrid teknik, hvor 400-hestes 1,6 liters turbo-benzinmotorer samarbejder med 100 kW elmotorer, som dermed tilsammen leverer over 500 hestekræfter. Benzinmotorerne drives af CNF, hvilket har fungeret helt problemløst. Og helt aktuelt har Toyota netop som den første producent nogensinde vundet verdensmesterskabet i rally i en 100 procent CO2 neutral plug-in hybrid rallybil.

Syntetisk benzin til alle og enhver
Vigtigst er det imidlertid, i hvilket omfang CNF kan benyttes som erstatning for konventionel fossil benzin i konventionelle serieproducerede forbrændingsmotorer, som der kører 1,6 milliarder af rundt om på jordkloden, gamle som nye.

Med det udgangspunkt besøgte vi P1 Performance Fuels, der har hovedsæde i Berlin, for dybere at forstå filosofien og drivkraften bag udviklen af de banebrydende nye brændstoffer. Og ikke mindst at få indsigt i de praktiske forhold, som inden for en overskuelig årrække, faktisk ret hurtigt, hvis man vil, vil kunne gøre syntetisk benzin til det klimarigtige alternativ til fossile brændstoffer som fx olie-baseret benzin og gas.

I den nærmeste fremtid vil vi med flere artikler, publiceret på vores to sites, gå dybere i perspektiverne for den nye teknologi og ikke mindst den globale såvel som den danske mobilitet.

Martin Popilka er manden bag P1 Performance Fuels. Han præsenterede allerede i efteråret i München den banebrydende CO2 neutrale syntetiske benzin i forbindelse med FIA's præsentation af det ligeså banebrydende nye reglement for Verdensmesterskabet i Rally.


Jari-Matti Latvala understøttede som nybagt teamchef for Toyotas VM-rallyteam anvendelsen af P1 Performance Fuels, og Toyota har netop som den første bilfabrik nogensinde vundet et Verdensmesterskabet i rally med en 100 procent fossilfri og CO2 neutral plug-in hybrid rallybil.


Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle Rovanperä er den første motorsportsudøver nogensinde, der har vundet et VM i en fuldstændig CO2 neutral racerbil, en Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid. Rovanperä er rally-verdensmester i 2022 og eksponent for en ny ung generation, der i den grad tager udfordringen omkring Jordens klimaforandringer og den globale forurening alvorligt.

P1 Fuels inkluderer flere alternative produktionsmetoder i fremstillingen af de fossilfri CO2 neutrale brændstoffer. Eksempelvis indgår affaldshåndtering som en del af produktionsprocessen, hvor det giver mening. Dermed slår man flere fluer med ét smæk og bidrager samlet til en reduktion af de menneskeskabte klimaforandringer. Kilde: F1 Performance Fuels.


Martin Popilka og Benjamin Coyt har begge en passion for motorsport, og det var også grundlaget for grundlæggelsen af P1 Performance Fuels. Men det er de globale perspektiver der betyder mest i den målsætning, man i dag har og iøvrigt samarbejder med en række af de store bilfabrikker om at nå: CO2 neutral kørsel i enhver personbil, verden over, uanset drivline.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt