Der satses intensivt i disse
år på at forvandle personbilsparken fra de velkendte
benzin- eller dieseldrevne køretøjer til at de alle
fremover vil være elektrisk drevne. Forkromede
politiske målsætninger underbygger i stor stil
urealistisk lovgivning, der skader mere end den
gavner – og alt det er slet ikke nødvendigt.
Klimamålene kan nås, men der skal tænkes og handles
anderledes. Syntetisk benzin er en vigtig del af
vejen derhen.
Det er den komprimerede
udgave af de budskaber, som ikke mindst den tyske
virksomhed P1 Fuels forsøger at nå igennem med for
tiden. P1 Fuels har selv skabt løsningen, men
effekten deraf kræver, at man især på politisk
niveau tænker mere nuanceret og mindre snævert end
tilfældet hidtil har været.
Syntetisk benzin
P1 Fuels har udviklet og også
gennem nogen tid afprøvet syntetiske brændstoffer,
som mere mundret kan kaldes ”syntetisk benzin”.
Benzinen er fuldstændig fri for fossile
brændstoffer, altså ingen olie, ingen gas. Og den
CO2, der udledes, når den syntetiske benzin
forbrændes fx i helt konventionelle benzinmotorer,
er lig den CO2, der benyttes til fremstillingen af
den syntetiske benzin (kaldet ”CNF” = Carbon Neutral
Fuel, frit oversat til dansk: CO2 neutral benzin).
Eneste krav til det CO2
neutrale koncept er, at CNF’en fremstilles ved hjælp
af grøn energi, altså energi fra fx vindmøller eller
vandkraft.
Som bekendt er Jordens
beplantning en afgørende faktor, når det gælder om
ikke at destabilisere CO2 mængden i atmosfæren.
Planter af enhver slags, også de, der vokser i
verdenshavene, optager CO2 (og vand) og omdanner ved
hjælp af den såkaldte fotosyntese CO2 til ilt (og
glukose), som bl.a. vi mennesker indånder. Det er i
princippet det samme, der sker, når P1 Fuels
indfanger CO2 og benytter CO2’en til at skabe
flydende brændstof. Man kan sige det på den måde, at
CO2’en genbruges, men uden at blive slidt ned.
En nuanceret tilgang
”Det er vigtigt at forstå, at
vi hos P1 Fuels på ingen måde er modstandere af øget
elektrificering,” fortæller Benjamin Cuyt, der er
ansvarlig for salg og partner-relationer hos P1
Performance Fuels, som er det fulde navn på firmaet,
der har hovedsæde i Berlin. ”Men vi ser ikke verden
sort/hvidt og har en nuanceret tilgang til hele
spørgsmålet om energi-omformning og lagring. Vores
forretningsmodel går ud på at optimere udnyttelsen
af verdens energi ressourcer, og skabe bæredygtig
mobilitet – og samtidig at undgå at drive rovdrift
på andre af verdens begrænsede ressourcer.”
Af samme årsag benytter P1
Fuels ikke én enkelt produktionsmetode, men
tilpasser produktionen de muligheder, der eksisterer
rundt om i verden, dels givet af geografiske
forskelle, dels forskellig lovgivning. Eksempelvis
giver det god mening at benytte solenergi til
produktionen de steder, hvor man året rundt har
masser af sollys, og der er ligeså god mening i at
indvinde CO2 de steder, hvor CO2’en produceres, fx
direkte i store energiforbrugende industrielle
produktionsvirksomheder, der stadig er afhængige af
brændsel af den ene eller den anden slags.
Sidstnævnte er indtil videre
ikke tilladt i Europa, men kan fint lade sig gøre i
USA. Porsche, som også i nogen tid har arbejdet på
fremstilling af syntetisk såkaldt ”E-Fuel”, har lagt
ud med fabrikation i Chile. Siden skal den
syntetiske benzin imidlertid transporteres med skib
rundt i verden – det er næppe den mest klimavenlige
måde at distribuere energien på.
Banebrydende teknik
”Hos P1 Fuels arbejder vi for
tiden på et stort projekt, som inkluderer produktion
i det solrige Marokko. Hér er transportvejen til det
europæiske marked ret beskeden, men optimalt vil det
naturligvis være, hvis vi kunne opsamle CO2 på
europæiske produktionsvirksomheder, kraftværker
o.lign. så vi reducerer transportvejen til
slutkunden mest muligt”, siger Cuyt.
P1 Performance Fuels er
udsprunget af en medfødt interesse for motorsport og
teknologisk udvikling såvel som et dybtfølt
miljøansvar hos virksomhedens grundlægger, Martin
Popilka. Af samme årsag var det også nærliggende at
benytte motorsporten til de ultimative tests af P1’s
produkter, og deraf udspringer også
”Performance”-delen i virksomhedens navn.
Motorsporten har i hele dens eksistens gang på gang
vist sig at være banebrydende, hvad angår udvikling
af avanceret fremtidsrettet teknik, og det sker
altså også på dette område.
FIA og rally-VM er
partnere
”Vi har i 2022 haft et
samarbejde med det internationale bilforbund, FIA,
om levering af syntetisk benzin til
verdensmesterskabet i rally,” oplyser Benjamin Cuyt.
”Her er der tale om højt-ydende 400-hestes
1,6-liters turbobenzinmotorer som en del af en
plug-in hybrid drivline, og det virker helt
upåklageligt”. Helt aktuelt er verdensmesterskabet i
rally netop blevet vundet af Toyota med hybridbiler,
der kører 100 procent CO2 neutralt på P1 Fuels
syntetiske benzin.
Også den tidligere 4-dobbelte
Formel 1 verdensmester, Sebastian Vettel, medvirker
aktivt til såvel udvikling som promovering af den
avancerede benzin. ”Sebastian Vettel har personligt
kørt en Aston Martin Grand Prix racerbil, 100 år
gammel fra 1922, såvel som Nigel Mansells 30 år
gamle Williams-Renault Formel 1 racer fra 1992 med
den CO2 neutrale P1 benzin i tanken,” fortæller Coyt
og fastslår, at det var helt uproblematisk at køre
de to højt-ydende klassiske racerbiler med det
topmoderne brændstof. Efterfølgende utrykte Vettel i
øvrigt sin undren over, at man ikke i Formel 1 som i
rally-VM øjeblikkeligt skifter over til P1 Fuels.
Sebastian Vettel, flankeret
af Martin Popilka og Benjamin Coyt fra P1 Fuels,
klædt på til anledningen: Den første test af P1 CO2
neutral benzin i en Aston Martin Grand Prix racerbil
fra 1922.
Forklaringen er formentlig
politisk, for der er store økonomiske interesser i
Formel 1 hos virksomheder med stærk tilknytning til
olieindustrien, og de har ikke den helt store grund
til på den korte bane at foretage et radikalt
skifte, men det er vel ret beset kun et spørgsmål om
tid, før det sker.
Billigere i
stor-produktion
I øjeblikket er prisen på en
liter CNF 5 Euro (ca. 38 kroner) inklusive skatter
og afgifter. ”Men i samme øjeblik, vi iscenesætter
en omfattende global storproduktion af P1 CNF, vil
prisen falde drastisk,” fastslår Benjamin Coyt. ”Det
ville da også være kærkomment, hvis dele af de
kolossale tilskud til miljøforanstaltninger, som
mange lande yder til elektrificering af indbyggernes
mobilitet, ville kunne benyttes til reduktion af
prisen på syntetisk benzin. Det ville kunne gavne
den internationale indsats imod den eksplosive
inflation, der opleves for tiden, såvel som forsøget
på at reducere afhængigheden af energileverancer i
bred forstand.”
Som et kuriosum hat P1 Fuels så godt som ubemærket
allerede være i brug i Danmark. I forbindelse med
Copenhagen Historic Grand Prix tilbage i august
kørte en Aston Martin Vantage GT4 med den danske Le
Mans racerkører, Christoffer Nygaard, bag rattet publikumsrunder i
det såkaldte ”Race for Riget” til fordel for
Rigshospitalets Børne og Ungdomsafdeling. Bilen
kørte på P1 Performance Fuels.
Link til P1 Performance Fuels webside >>> |