Det har været længe undervejs, men resultatet er
ambitiøst: Rally verdensmesterskabet introducerer
nyt reglement for 2022, som inkluderer højtydende
plug-in hybridteknologi, men endnu vigtigere: de
første skridt tages også i retning af, at anvende
syntetisk brændstof, som er CO2 neutralt og dermed
vil bidrage væsentligt til at overvinde de
udfordringer, som til stadighed står i vejen for
effektiv og brugbar fuld elektrisk mobilitet.
El-biler har helt klart mange fordele:
Ingen udstødning, ingen udledning af CO2, hvis
elektriciteten er skabt uden anvendelse af fossile
brændstoffer, lavt støjniveau og høj udnyttelsesgrad
af energien. Men
der er fortsat mange uløste problemer.
El-bilernes udfordringer
Ord som ”rækkevidde” og ”opladningstid” er blevet en
del af hverdagssproget og udfordringer, der er
bundet direkte op på elbiler. Dertil kommer
uforholdsmæssig stor vægt, voldsomt forbrug af
begrænsede ressourcer som eksempelvis vigtige
grundstoffer som litium og kobolt til
batteriproduktionen, fulgt af affaldsproblematikker,
som ingen for alvor har løst endnu. Selvantændte
bilbrænde har dokumenteret, at det ikke er helt uden
risiko at køre elektrisk.
Belastningen af
el-nettet er en anden faktor. Og hele spørgsmålet om
påvirkningen af menneskekroppene og naturen i bred
forstand ved at etablere stadig flere kraftige
”mobile magnetfelter”, der i stadig stigende grad
vil bevæge sig rundt i landskabet, er heller ikke
indgående belyst. Der
arbejdes målrettet og intensivt på at løse de
elektriske problemstillinger, men udenfor
”el-branchen” arbejdes der også på at løse
miljøproblemerne på ganske andre måder.
Med
udgangspunkt i klimaforandringerne og den globale
opvarmning er CO2 fra fossile afbrændinger, herunder
bilmotorer, en af synderne. Naturen har hidtil kunne
klare udledningen af CO2 bl.a. via planternes
optagelse deraf i form af fotosyntese. Hvis man
ligesom planterne teknisk optager den CO2, der
udledes, inden den påvirker atmosfæren, og siden
genanvender den i syntetiske brændstoffer til at
skabe mobilitet, vil klimaforandringerne blive
reduceret.
Her kommer rallysporten
ikke mindst ind i billedet.
Syntetisk CO2 neutralt brændstofI
forbindelse med IAA i München, først i september,
offentliggjorde det internationale bilforbund (FIA)
og WRC Promoter (der ejer rallyverdensmesterskabets
kommercielle rettigheder) en ambitiøs og konkret
plan, der inkluderer anvendelsen af 100 procent CO2
neutralt brændstof.
Hvad det sidste angår, er
der indgået et samarbejde mellem virksomhederne P1
Racing Fuels og Aramco om at forsyne WRC med
syntetisk flydende brændstof (der svarer til fossile
brændstoffer som benzin og dieselolie). Målsætningen
er inden 2030 at opnå CO2 neutral motorsport. De
nye bæredygtige brændstoffer fra P1 Racing Fuels er
en blanding af syntetisk og bioudvundet komponenter.
Anvendes der energi fra vedvarende energikilder –
vindmøller, solceller osv. – til
fremstillingsprocessen og tilrettelægges
distribueringen af brændstoffer ud fra miljøoptimal
tænkning, er målsætningen både realistisk og
indenfor rækkevidde.
I sagens
natur kan erfaringerne fra rallysporten også
overføres til produktionen af almindelige biler. Problemet
med opladningstiden af elbiler er løst, hvis man i
stedet for at sende elektriciteten direkte ind i
elbilerne, benytter den til at skabe CO2 neutrale
brændstoffer, der i princippet kan anvendes i biler
med forbrændingsmotorer, som kan tankes op ligeså
hurtigt som man i dag tanker benzin.
Introduktion i 2022
Ting tager tid, og tidshorisonten er noget ud i
fremtiden. Men allerede i 2022 introduceres
hybrid-teknologien i rallysporten, samtidig med at
kongeklassen for de nuværende ”WRC-rallybiler”
bliver omdøbt til ”Rally1” og baseres på et nyt
reglement, der er første fase i
transformations-processen frem imod 2030. I
2022 vil der blive benyttet rallybiler med de
nuværende 1,6 liters turbobenzinmotorer, der yder
omkring 400 hestekræfter. Efter planen skal de køre
på CO2 neutralt syntetisk brændstof.
De
udstyres desuden med en hybrid-teknologi, der
tilfører yderligere 100 kW (ca. 135 hk) topeffekt,
og foruden bilens selvopladende hybridsystem kan
batterierne også plug-in-oplades fra el-nettet. Mereffekten
kompenserer for bilernes mervægt og kan anvendes i
særlige situationer. Man opererer med tre
basisindstillinger: Fuldt elektrisk (hvor bilerne fx
kan køre forureningsfrit gennem bymiljøer),
Stage-start (hvor man disponerer over den samlede
systemeffekt) og ikke mindst Stage-mode, hvor man
individuelt kan afgøre, hvor og hvordan kræfterne
skal leveres.
Banebrydende reglement
Hybrid-delen af de kommende års rallykørsel er ny,
men har været synlig i nogen tid og man er allerede
i gang med at teste bilerne. Det helt nye er
udmeldingen om anvendelsen af syntetisk CO2 neutralt
brændstof.
Netop på grund af det
banebrydende nye reglement, og muligheden for at
opnå nye erfaringer på allerhøjeste niveau indenfor
et hidtil kun let betrådt område, har de indtil
videre tre storspillere i Rally VM (World Rally
Championship), Toyota, Hyundai og Ford, da også
givet tilsagn om at fortsætte deres deltagelse i WRC
mindst til og med 2024. Og alle tre teams er hver
især i gang med at teste Rally1 bilerne for 2022,
hvor det i bil-modelmæssig sammenhæng bl.a. er
interessant, at Ford skifter model fra Fiesta til
Puma.
Yves Matton er den FIA ansvarlige for Rally
Verdensmesterskabet og har været omdrejningspunkt
for udviklingen af det nye banebrydende reglement. |
|
|
|