- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Dacia Spring Electric

Den er hvad den er...


Af Søren Clauding – 5. maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...og det er slet ikke dårligt, for prisen skal altid tages i betragtning. Og når Dacias nye elbil springer ind på markedet midt på efteråret er den ganske enkelt Danmarks billigste. Dacia Spring Electric lanceres til 129.000 kroner og lægger man 11.000 kroner oven i, får man udstyrs varianten ”Comfort Plus”, og det skal man gøre, hvis man kan.

 

MEN: Det med at kunne – eller ville – er en afgørende faktor, når det handler om et hvilken som helst bilkøb, høje priser såvel som lave. Hvad nytter det, at der er en idé i at betale 11.000 kroner ekstra, hvis man ikke har pengene, eller ikke vil bruge dem på fx et bakkamera, reservehjul og navigation. Og egentlig er ligeglad med om bilen har metallak eller ej.

 

Energibesparende privatsfære

Et faktum er det, at man for de 129.000 kroner får en fabriksny elbil, en bil, der oven i købet er ret besparende hvad angår strømforbrug, og som egner sig godt til det, den er skabt som: En kompakt bil til bykørsel, med mange funktionelle muligheder og som et måske ekstra kærkomment transportmiddel i en tid, hvor der er ekstra megen fokus på at disponere over i sin privatsfære, også når man er undervejs.

 

Og så sikrer den, at man kommer tørskoet frem, hvad de første prøvekørsler af bilen understregede: De fandt sted i silende regn den dag, fabrikken var forbi København med en håndfuld mere eller mindre preproducerede eksemplarer af den nye forårsbebuder. I Corona tider er det jo løsningen, at fabrikken rejser rundt i Europa med bilerne – selvom det normalt er billigere, at bringe journalisterne hen hvor bilerne er.

 

Prisen er afgørende

Prisen er den afgørende faktor bag valget af en hvilken som helst Dacia bil. Vil man have mere udstyr, flere designfinesser, større sikkerhed, bedre køreegenskaber og mere prestige er Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen også leveringsdygtig, men det koster.

 

Det er givet vis også årsagen til, at Dacia er blevet yderst populær på de europæiske markeder blandt helt almindelige mennesker, der ikke kan fratrække bil-udgifter på selvangivelsen eller ønsker at betale ekstra for, hvert tredje år at få skiftet bilen ud med en ny. En Dacia køber man og beholder til den ikke kan mere, sådan cirka.

 

20 kroner pr. 100 kilometer

Den nye Dacia Spring er en kompaktbil i det såkaldte A-segment. Den er fuldt elektrisk og med et 27,4 kWh batteri anbragt under bagsædet har man iht. WLTP, når det er fuldt opladet, strøm nok til 230 kilometers kørsel eller over 300 kilometers bykørsel. Da bilen absolut gør sig bedst i bymiljøet, hvor den som alle andre elbiler også giver mest mening, indebærer det, at elforbruget falder fra de gennemsnitlige 13,9 kWh/100 km til under 10 kWh/100 km.

 

Dermed koster det typisk under 20 kroner at køre 100 kilometer. Ingen bus- tog- eller metrobillet kan hamle op med det – og man kan oven i købet være fire personer i en Dacia Spring, som man mange steder i landet, ikke mindst i hjertet af hovedstaden kan parkere gratis ved de fleste offentlige kantstene.

 

God plads

En Dacia Spring Electric er 3,73 meter lang, 1,77 meter bred og 1,52 meter høj. Dens bagagerum er på 290 liter, som kan øges til 620 liter, når bagsæderyglænene foldes fremad. Benpladsen på bagsædet er beskeden som i alle A-segment biler, men der er pæne paneler overalt og berøringsskærm i midterkonsollen. Der varmes ikke op vha. en (kostbar) varmepumpe, hvorved opvarmning forbruger mere energi. Det kompenseres der så lidt ved gennem vægtbesparelse og bedre køreegenskaber, for motoren er placeret dybt i motorrummet.



Den er da heller ikke særlig stor og yder beskedne 44 hestekræfter. Fartpræstationerne er derefter: 0-100 km/h på 19,1 sekunder og 125 km/t på toppen. Men dels er Spring Electric ikke skabt til motorvejskørsel, dels er drejningsmomentet på 125 Nm og så når man alligevel 50 km/t på 5,8 sekunder, hvilket i almindelig bytrafik er mere end rigeligt. Centralt er det, at Spring er forhjulstrukken – en teknik som flere af elbils-kollegerne har fravalgt. Det giver god stabilitet i den korte bil, som alligevel, takket være den lille motor, har en rigtig by-venderadius på blot 4,8 meter. Den er med andre ord let at komme omkring hjørner med og let at parkere.



Affjedringskomfortabel

Affjedringskomforten er overraskende god, hvilket man til dels fornemmer i on-board videoen her på siden, og ikke meget forskellig fra andre A-segment biler. Man benytter den lidt forøgede frihøjde på 15,1 cm til at absorbere ujævnhederne og selv på ondulerende brosten (se videoen) er affjedringskomforten rimelig. Det skyldes givet vis mervægten fra batteriet, om end den er forholdsmæssigt beskedne 186 kg (bilens egenvægt er 970 kg). Støjniveauet er højt, ikke fra drivlinen, men fra omgivelserne og hjulophæng. Holder man sig fra brostenene er støjniveauet acceptabelt og fornemmes i hvert fald lavere end fx i en bybus.

 

Som altid er en by-elbils udfordring opladningsmulighederne. Men hvis kørselsbehovet ikke er alt for stort, kan man måske klare sig med offentlige ladestandere, hvis der er en i nærheden. Lithium-ion batteriet er ikke et højspændingsbatteri, hvilket på en måde synes betryggende, men på 240 Volt. Fra 0-100 procent tager opladningen 8,5 timer fra en énfaset 3,7 kW vægboks og i sagens natur det halve, hvis der benyttes en 7 kW trefaset opladning. 0-80 procent 30 kW DC hurtigopladning klares på knap en time, men det fordrer tilkøb til 5000 kroner og gælder kun Comfort Plus versionen.

 

Igen skal opladningsmulighederne ses i lyset af, at energiforbruget er fordelagtigt ved bykørsel. Har man adgang til opladning på bopælen, vil man typisk ikke have udfordringer hvad det angår.

 

En supplerende faktuel opsummering:

Dacia Spring Electric er bygget i Kina på CMF-A platformen fra Renault-Nissan. 6 airbags er standard og det samme er AEBS nødbremsesystem. Tagbøjler følger også med. I Comfort Plus versionen, som koster 11.000 mere end basis-udgaven, Comfort, er metallak standard. Det samme er bakkamera, baksensor, 7” touch screen med Apple Carplay, Android Auto og navigation.

 

Bilen lanceres i Danmark i september/oktober 2021, men kan allerede nu bestilles hos de danske Dacia forhandlere. Listepris, Comfort: kr. 128.990. Comfort Plus: kr. 139.990.

Andre Dacia prøvekørsler - find dem hér >>>
First Videotest: Dacia Spring Electric
Vi har prøvekørt den helt nye elektriske Dacia bybil, som lanceres i Danmark til efteråret. Regnen silede ned, brostenene var hårde. Hvordan Danmarks til den tid billigste elbil klarede skærene ses i on-board videoen.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt