I lighed med de fleste af
kollegerne i bilbranchen er også Peugeot ret aktiv
med ikke færre end fire elektrificerede biler, som
lanceres netop nu. Det handler om to fuldt
elektriske biler, baseret på den samme platform,
nemlig e-208 og e-2008, samt plug-ind hybrid
versioner af såvel 3008 som 508, hvor sidstnævnte
både kan fås som sedan og stationcar.
Samtidig lancerer PSA en helt
ny elektrisk platform, kaldet eVMP, som skal
håndtere de lidt større biler i de såkaldte C og
D-segmenter – men der går dog lige et par år, før de
munder ud i nye elbiler: Tidsplanen siger 2023. Men
de vil da også have rækkevidde på mellem 400 og 650
WLTP-kilometer baseret på batterier med kapacitet
fra 60 til 100 kWh.
I tråd dermed har satser
Interdan koncernen også på, populært sagt at blive
Danmarksmester i elbiler. Et ambitiøst mål, som
flere af kollegerne på hver deres måde også har
udtrykt. Alt andet lige tegner det godt for
elbils-markedet i Danmark – forudsat, naturligvis,
at politikerne tager deres ansvar og økonomisk
bakker om den grønne omstilling, som de rent faktisk
har gjort i år.
Vi har prøvekørt
Peugeot e-2008 har vi
allerede prøvekørt om end kun kort i forbindelse med
de første internationale testkørsler i Sydfrankrig
sidste år i december (læs
artiklen fra testkørslen hér >>> og se videoen
fra dengang også hér på siden). Den læner sig også
op ad den mere eksklusive søstermodel, DS 3
Crossback E-TENSE (se
prøvekørslen fra oktober 2019 hér >>>) og DS7
Crossback E-TENSE, som vi prøvekørte i sommer (læs
prøvekørslen af DS7 Crossback hér >>>), er også
udtryk for den teknologi, der allerede er i brug hos
PSA-koncernen.
Resten af bilerne må vi have
til gode, dem ser vi nærmere på hen over efteråret,
men hér skal kort skitseres de vigtigste data, som
de øvrige biler udtrykker:
”e”-modellerne
Peugeot e-208 er selvsagt den
lille af de fire og den udmærker sig bl.a, ved, at
pladsforholdene i elbilen ikke er væsensforskellige
fra pladsen i de konventionelle versioner. Motoren
er på 136 hk/260 Nm, batteriet præsterer 50 kWh,
rækkevidden er 340 kilometer og listeprisen er
240.000kroner.
Peugeot e-2008 kan der læses
om ifm. vores prøvekørsel, men listeprisen skal
nævnes hér: 300.000 kroner.
Plug-in’erne
3008 PHEV findes i to udgaver
med 225 hk henholdsvis 300 hk. Førstnævnte har en
180 hestes benzinmotor samt en 110 hestes elmotor,
mens sidstnævnte har 200 benzinheste samt to
elmotorer på 110 hk – som også giver den træk på
alle fire hjul. Litium-ion batteriet er på 13,2 kWh
og WLTP-rækkevidden 63 kilometer. Priserne begynder
ved 320.000 kroner.
508 og 508 SW har en 180
hestes benzinmotor og en 110 hestes elmotor samt et
11,8 kWh batteri, som giver en rækkevidde på 52-62
kilometer. Listepriserne begynder ved 320.000 kroner
for sedan-versionen og stationcar-udgaven koster
15.000 kroner mere.
Sidst men ikke mindst er
målsætningen klar: 20 procent af modellernes samlede
salg skal være elektrificerede. Redaktørens
tilføjelse er: Det kræver politikernes opbakning.
|