- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First
World Testdrive: DS 3 Crossback E-Tense
Formel E teknik i serieproduktionAf Søren Clauding –
25. oktober 2019
I sagens natur er der stor forskel på de DS
Techeetah E-Tense Formel E racerbiler, der også i
Paris E-Prix i det centrale Paris hvert år er med
til, at udbrede miljø-mobilitetsbudskabet, og de
elektrificerede biler, som den helt nye DS 3
Crossback E-Tense, der nu er på vej i
serieproduktion. Men udover grundidéen er der også
central teknologi inkorporeret i den
serieproducerede E-Tense, som er hentet direkte fra
Formel E.
Også af den grund fylder Formel E meget i
markedsføringen af verdens første elektriske
kompakt-SUV/crossover. Konstant henvises der til
succesen i Formel E, hvor DS både tog sejren i
kørernes mesterskab og i team-mesterskabet i sidste
sæson, og med rette. For DS har været dygtig til, at
benytte Formel E deltagelsen til at skabe viden og
ekspertise, og også at forvandle den dynamik, der
opleves i verdens mest innovative motorsport, til et
brugbart mobilt hverdagsredskab, vel at mærke af de
mere luksuøse af slagsen.
Regenerering fra Formel E
Helt konkret stammer regenererings-teknikken
(opsamling af energi fortrinsvis fra nedbremsning og
overførsel af den til bilens batteri) direkte fra
Formel E. Naturligvis i en civiliseret udgave, hvor
man som fører ikke behøver at skænke det en tanke.
Man kan vælge mellem tre køreindstillinger: Eco,
Normal og Sport og kombinere dem med en B-funktion,
hvor der regenereres så meget energi, når speederen
slippes, at man kun undtagelsesvis behøver at
benytte bremsepedalen. Det er dog brugsmæssigt en
løsning, som DS ikke er ene om.
Indpakningen er derimod ret unik. Fremover vil alle
elektriske DS’er, præcis som Formel E-racerbilerne,
kunne kendes på tilnavnet E-Tense. DS 3 Crossback
E-Tense er da også skabt som en elbil, lige fra
begyndelsen, omend der er meget teknik og
design-lighed med de konventionelle varianter. Det
indebærer, at der i motorrummet ligger en 136 hestes
elmotor, der desuden leverer et drejningsmoment på
260 Nm. 0-100 km/t nås på 9 sekunder og topfarten er
150 km/t.
Optimal
rækkevidde
DS har imidlertid valgt, IKKE at udstyre bilen med
et kæmpe-batteri for at skabe ultralang rækkevidde.
E-Tense udgaven har et mellemstort litium-ion
batteri på 50 kWh, som rækker til at køre 320
kilometer (realistisk WLTP tal) ud fra den
betragtning, at bruges bilen til fx at pendle mellem
omegnen af en storby til bymidten, har man næppe
brug for at lade op mere end et par gange om ugen.
Typisk vil man da kunne klare sig med, at lade op
derhjemme. Og har man behov for lidt ekstra strøm
undervejs, er det blot med at finde en hurtiglader
på 100 kW – så kan man opnå 250 ekstra kilometer på
en halv time.
100 kW
ladestandere finder man ikke endnu på ethvert
gadehjørne. Udbygningen af den del af
infrastrukturen er mange steder i Europa er godt i
gang, men Danmark er ikke præcis foregangsland på
det punkt. Til gengæld har vi ikke så store
afstande, men herhjemme er det nok vægboksen på
villavæggen, der mest vil blive benyttet.
Fremadrettet tænkning
En DS 3 Crossback er 4,12 meter lang. Den har en
frihøjde på 17 cm og måler i alt 1,53 meter i
højden. E-Tense versionen har samme dimensioner,
oven i købet er bagagerummet på 350 liter præcis så
stort som i den konventionelle DS3 Crossback og her
kommer den fremadrettede tænkning i startfasen for
alvor ind i billedet.
Batteriet vejer i sig selv 300 kg, men den samlede
drivline gør kun E-Tense 255 kg tungere end bilerne
med forbrændingsmotor. Det skyldes at el-drivlinen
er lettere. Batterivægten er ikke voldsom, men man
har taget hensyn til den, såvel som batteriet
størrelse.
Man har derfor montere
batteriet lavt i bilen for at holde tyngdepunktet
nede (det er ganske almindeligt), men det er også
”skubbet” bagud. For at skabe plads til det, har man
givet E-Tense et andet, mere kompakt og lidt dyrere
baghjulsophæng med stræbearme og Panhard-stang end
den torsionsbagaksel, de konventionelle udgaver
benytter. Og så kunne man også bevare bagagerums
størrelsen.Perfekt balance Da el-motoren er lettere og trykker
mindre på forhjulene, har man i forening med
batteriets placering yderligere den fordel, at
vægtfordelingen på hjulene bliver næsten 50:50,
hvilket er godt for en bils køreegenskaber. Det
samme er det avancerede baghjulsophæng. Og den øgede
frihøjde samt den ekstra plads i forhold til fx
koncernens egen Peugeot E-208, er brugt til på én
gang at gøre affjedringen mere tilgivende og på at
reducere krængningen, så man har opnået en meget
velkørende, velafbalanceret bil.
Batteri-kabinettet indgår desuden i chassis-delen,
og medvirker til at afstive bilen. Da bagenden også
er ekstra vridningsstabil, er styringen blevet
ekstra præcis. DS-ingeniørerne har med andre ord
optimeret bilens grund konstruktion og kompenseret
for den større vægt ved at lege med vægtfordelingen
og hjulophæng, præcis som man gør i Formel E.
Resultatet er blevet et komfortabelt køretøj, helt i
harmoni med den premium-følelse, der er en af
grundpillerne i en DS-filosofien.
DS 3 Crossback E-Tense er
hurtig, men den er ingen racerbil. Hurtigheden
bruges til, at gøre bilen smidig ved bykørsel, og de
gode køreegenskaber gør kørslen meget sikker, også
hvis man træder speederen i bund i ”sport-mode”.
Sidst men ikke mindst har det ikke alt for voldsomme
batteri betydet, at man har kunnet holde prisen i
skak – fordi batterierne er klart de dyreste
enkelt-komponenter i en moderne elbil. 280.000
kroner for den billigste version, når DS 3 Crosback
E-Tense lander på det danske marked i 1. kvartal
2020 er en ganske attraktiv pris, og den bliver ikke
påvirket af den ændrede danske lovgivning, der pr.
1. januar øger registreringsafgiften fra 20 til 40
procent for biler, der i princippet koster over
400.000 kroner.Link til
importøren
Elegancen genfindes helt ud i motorrummet, hvor
"E-Tense" i krom-lignende, skinnende bogstaver
sender et klart signal om el-bilens
premium-karakter.
Batteriets placering (den blå kasse) er med til at
sikre de gode komfortable køreegenskaber. Bilen er
også forsynet med varmepumpe, der både benyttes til
at varme batteriet op, og dermed fastholde
rækkevidden, men også kan bruges til at forvarme
kabinen, så den er behagelig er opholde sig i fra
allerførste kørte kilometer på en kold vinterdag.Hurtige fakta om DS 3 Crossback E-Tense:
Introduktion i Danmark: 1. kvartal 2020. Drivline og
præstationer: Permanent
magnet synkron elmotor, 136 hk, 260 Nm. 1 A/T.
Litium-ion batteri, 50 kWh. Rækkevidde. 320 km.
Energiforbrug: 147 Wh/km. 0-100 km/t: 9,0 sek.
Topfart: 150 km/t.