Det er ikke en tilfældighed, at
PSA-gruppen med premium-mærket DS er regerende
Formel E mester, for fabrikken har en klar elektrisk
strategi: I 2025 skal alle DS biler være
elektrificerede, hvilket vil sige, at de skal kunne
køre mindst 50 kilometer på elektricitet alene. Det
er intet problem for den første elektriske DS – DS 3
Crossback E-Tense – for den kan køre 320 kilometer
på en fuld opladning.
DS 3 Crossback E-Tense er
nemlig intet mindre end verdens første elektriske
B-SUV, altså en SUV, hørende til i kompaktklassen
(det såkaldte B-segment), hvis man altså vælger at
kalde bilen en SUV. Men det gør man konsekvent hos
PSA, også hvad angår de øvrige af koncernens
halvhøje biler angår, selvom de ikke nødvendigvis
findes i firehjulstrukne udgaver. DS 3 Crossback
ligger som sådan på grænsen til at være en crossover
– men det bliver let en strid om ord.
For DS 3 Crossback har da også
en frihøjde på 17 cm, og det er næsten på millimeter
den samme i den elektriske udgave. Det giver mange
fordele, hvad de første internationale prøvekørsler
af den helt nye bil på ofte ujævne veje nordvest for
hjembyen Paris gav et klart indblik i.
Komfort på premium niveau
DS har nemlig udnyttet fordelen ved den store
frihøjde til at skabe en meget fin, komfortabel
affjedring, som er helt i harmoni med den
premium-følelse, der er en del af grundidéen bag
DS-mærket. Den fine affjedring understøtter den
lydløse køreoplevelse, som dels skyldes elmotorens
af natur lydsvage gang, dels hænger sammen med, at
DS målbevidst har sikret et meget lavt støjniveau i
kabinen gennem bl.a. god isolering, kraftigere
dørpaneler, tykkere ruder og en akustisk dæmpet
frontrude.Inden
spalterne hér ender i al for megen teknik, er det
vigtigt at fastslå, at DS-grundsjælen fuldt og helt
er genspejlet i DS 3 Crossback, og måske især i
E-Tense udgaven. Man ser det udvendigt, i kraft af
lækre farver, som ikke helt kommer til deres ret her
på siden, da vejrguderne kun iblandt ønskede at
understøtte fotograferingen (videoen er optaget før
solen overhovedet var kommet på himlen). Men særligt
inde i kabinen oplever man den luksus og den
premium-følelse, der forventes i en DS.
Haute couture på 4 hjul
Bilen er baseret på begrebet ”haute
couture”, som i Pariser-moden står for den fineste
skrædderkunst. Det gælder designet, som blinker og
stråler, som var det brillanter, og det er pakket
ind i lækre bløde skindpaneler og følger stringente
designlinjer, som har kendetegnet DS fra den spæde
start, for i øvrigt kun ganske få år siden.
DS er en ægte Pariser-bil, skabt på de parisiske
traditioner, og dernede er det tilladt såvel hankøn
som hunkøn at fremstå i elegant indpakning. Det
gælder modetøj – og altså også de biler, man iklæder
sig, når man skal et sted hen. Selvom der med
traditionelle danske øjne kan være en snært af
feminisme i DS’s udstråling, handler det nok ligeså
meget om generationsforskelle.
Bil for de unge - ligesom Formel E
Vi gætter på, at unge mænd såvel som kvinder i alle
aldre vil kunne trives i en DS 3 Crossback E-Tense,
på samme måde som det også er dem, der valfarter til
Formel E løbene. For den er en optimal kombination
af miljø-tænkning og køreegenskaber, der sikrer
fremkommelighed både i og udenfor byen.
Nogle
vil måske kategorisere den som en ideel pendlerbil,
og de går ikke helt ved siden af. Vel at mærke en
pendlerbil for dem, der sætter pris på
premium-transport – ind og ud af Paris, eller for
den sags skyld en hvilken som helst storby verden
over. Og oven i købet premium-transport, der er til
at betale.Da
specifikationerne er de samme, er der næppe den
store forskel på den elektriske drivline i DS 3
Crossback E-Tense og den elektriske udgave af den
helt nye Peugeot 208, og merprisen for DS’en er blot
50.000 kroner for de billigste versioner. Således
koster den lavest udstyrede DS 3 Crossback E-Tense
blot 280.000 kroner mod E-208’ens 230.000 kroner. Og
der er en verden til forskel på den kompakte ”lave”
208 og den 1,53 meter høje Crossback.
En helt anden bil
Sammenligner man E-Tense med den almindelige DS 3
Crossback, som vi godt nok i skrivende stund har
kørt, men ikke endnu for alvor har været under
lakken på, er det umiddelbare indtryk, at der er
tale om to vidt forskellige biler. En DS-tekniker
beskrev det ifm. præsentationen dog meget enkelt (så
der er nok noget om det): Forskellen på de to er
svær at se, men faktisk er der tale om to meget
forskellige biler. Også derfor kører de
væsensforskelligt. Og det er der mange gode grunde
til.En af dem er den
enkle, at fra samme øjeblik, man tænkte DS 3
Crossback, tænkte man også ”elektricitet”. Så bilen
er fra begyndelsen udviklet til, at kunne fremstå
både med en elektrisk og en konventionel drivline.
Allerede i fjor, i forbindelse med verdenspremieren
i Paris på den helt nye DS-Techeetah Formel E racer,
DS E-Tense FE19, blev sløret løftet for den nye DS
Crossback E-Tense, og vi havde lejlighed til at
komme dybere konceptet. ”Genial” er måske lige i
overkanten, men godt gennemtænk og vellykket er den
i hvert fald.
Link til
importøren |