- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First
World Test drive: Peugeot 2008 og e-2008Dynamisk og alsidig - med benzin, diesel og elAf Søren
Clauding - december 2019
I forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af den
helt nye Peugeot 2008 lagde man hos Peugeot selv
vægt på alsidigheden og valgmulighederne. Den vil da
også både kunne købes med konventionelle
ICE-drivliner og en elektrisk drivline. Det er
umiddelbart kun småting, der adskiller varianterne,
men det er blot til man kikker und under lakken.
Vores første
køretur på de snoede og iblandt også ret ujævne
landeveje nord for Aix-en-Provence i Sydfrankrig
(on-board videoen i dieseludgaven her på siden)
vidnede om en fast affjedring med et godt greb og
præcise styreegenskaber og den var tilstrækkelig god
til at opfange især de lidt større ujævnheder. Den
4-cylindrede 1,5 liters dieselmotor yder 130
hestekræfter og et flot drejningsmoment på 300 Nm,
som gør det muligt at ramme 100 km/t på 9,3
sekunder. Det hele var forbavsende lydløst. 8-trins
EAT8 automatgearet fungerede upåklageligt, se
videoen og vurder selv.
Dieselmotoren leverer 130 lydløse hestekræfter.Diesel gør en forskel Vores anden
køretur var i udgaven med en 3-cylindret 155 hestes
turbobenzinmotor og et maksimalt drejningsmoment på
240 Nm. Den kunne i sagens natur bringe bilen
hurtigere op i fart, den var bestemt heller ikke
støjende og dens tilsvarende 8-trins EAT8 gearkasse
var ligeså effektiv. Men affjedringen gjorde en vis
forskel. Dieseludgaven var en GT-Line version med
17” fælge (215/60-17 dæk), alt imens benzinudgaven
var en GT med 215/55-18 hjul.
Den kraftigste motor til den nye Peugeot 2008 er
denne 3-cylindrede 155-hestes sag.
Alligevel var benzinudgaven mere
affjedringskomfortabel – til trods for dæk med
dimensionsmæssigt mindre affjedring i dæksiderne.
Vægtforskellen på de to varianter var beskedne 30
kg, så det må være i hele opsætningen af
undervognen, forskellen er at finde. Vi gætter på,
at dieseludgaven i kraft af bl.a. det noget større
drejningsmoment leverer kræfterne lidt mere brutalt,
og det har man kompenseret for gennem den mekaniske
affjedring, der kan modstå det større tryk. Med til
historien hører da også, at benzinudgaven
kørselsmæssigt var bedre i balance.
El slår ICE Men
el-udgaven slog begge de to ICE drivliner med mange
længder, hvad kørekomforten angik. Undertegnede var
forinden blevet informeret om, at opsætningen af
e-2008 ikke var forskellig fra DS 3 Crossback
E-Tense, og indrømmet, det var meget svært at mærke
nogen forskel, om nogen overhovedet. E-2008 er en
smule (også cirka 25 kg) tungere end E-Tense’n og
den større bil kunne fornemmes, men kun marginalt.
Største forskel oplever man som fører i den
sportslige siddeposition pga. i-Cockpittet.
Elektromotoren præsterer 136 hestekræfter.
El-bilen har samme drivline, men Peugeot har ikke
oplyst fartspecifikationer udover en topfart på 150
km/t, og så er rækkevidden 310 kilometer. Det er 20
kilometer kortere end søstermodellen, hvilket kan
tilskrives den lidt større vægt og en noget anden
aerodynamik. I øvrigt har Peugeot et intensivt
samarbejde med Michelin om udvikling af næste
generations dæk med lav rullemodstand, hvor det er
målet at opnå længere rækkevidde, uden tab af kurve-
eller bremseegenskaber.
e-2008 er også
udstyret med varmepumpe med automatisk temperatur
regulering i kabinen samt programmerbar varmestyring
og fjernbetjening via MyPeugeot app.
17" fælge på GT-Line og 18" på GT-udgaven gør i
praksis ikke den store forskel, for Peugeot
finjusterer affjedringen, så den passer til
motorernes karakteristik. Alsidigheden
rækker langt Man kan med
andre ord som 2008 køber vælge mellem forskellige
drivliner. Udstyrspaletten er også stor og viften af
muligheder meget bred. Som køber skal man dog
grundlæggende tage stilling til, om man vil nøjes
med en udgave, som kun har opnået fire stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten eller fem. Sidstnævnte
kræver tilkøb af en sikkerhedspakke, hvis
sammensætning altså giver bilen de nødvendige ekstra
points for at nå den sidste stjerne. Det handler
fortrinsvis om elektroniske hjælpemidler og
effektiviteten af de elektroniske hjælpemidler.
Læs mere:
Masser af bid i ny og større crossover/SUV >>> Vi har prøvekørt den helt nye Peugeot
2008 med en kraftfulde 130-hestes turbodiesel og
GT-Line udrustning. Den nye 2008 er meget anderledes
end forgængeren - ikke mindst er køreegenskaberne
markant bedre. Fuld HD.
Med elmotor er den nye Peugeot e-2008
klart den mest komfortable af de nye Peugeot 2008
versioner. Vi har prøvet den. Fuld HD.
Det er i detaljerne, bl.a. en anderledes grill, man
ser forskellen på den elektriske 2008 og
ICE-versionerne.
e-2008 udrustet var med 18" hjul.
Hurtige fakta om Peugeot 2008
Introduktion: Ultimo februar 2020
e-2008: Introduktion april2020 Drivliner: