- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive:
Peugeot 2008 og e-2008
Dynamisk og alsidig - med benzin, diesel og el
Af Søren Clauding - december 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye Peugeot 2008 lagde man hos Peugeot selv vægt på alsidigheden og valgmulighederne. Den vil da også både kunne købes med konventionelle ICE-drivliner og en elektrisk drivline. Det er umiddelbart kun småting, der adskiller varianterne, men det er blot til man kikker und under lakken.

Vores første køretur på de snoede og iblandt også ret ujævne landeveje nord for Aix-en-Provence i Sydfrankrig (on-board videoen i dieseludgaven her på siden) vidnede om en fast affjedring med et godt greb og præcise styreegenskaber og den var tilstrækkelig god til at opfange især de lidt større ujævnheder. Den 4-cylindrede 1,5 liters dieselmotor yder 130 hestekræfter og et flot drejningsmoment på 300 Nm, som gør det muligt at ramme 100 km/t på 9,3 sekunder. Det hele var forbavsende lydløst. 8-trins EAT8 automatgearet fungerede upåklageligt, se videoen og vurder selv.

Dieselmotoren leverer 130 lydløse hestekræfter.
Diesel gør en forskel

Vores anden køretur var i udgaven med en 3-cylindret 155 hestes turbobenzinmotor og et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm. Den kunne i sagens natur bringe bilen hurtigere op i fart, den var bestemt heller ikke støjende og dens tilsvarende 8-trins EAT8 gearkasse var ligeså effektiv. Men affjedringen gjorde en vis forskel. Dieseludgaven var en GT-Line version med 17” fælge (215/60-17 dæk), alt imens benzinudgaven var en GT med 215/55-18 hjul.

Den kraftigste motor til den nye Peugeot 2008 er denne 3-cylindrede 155-hestes sag.
Alligevel var benzinudgaven mere affjedringskomfortabel – til trods for dæk med dimensionsmæssigt mindre affjedring i dæksiderne. Vægtforskellen på de to varianter var beskedne 30 kg, så det må være i hele opsætningen af undervognen, forskellen er at finde. Vi gætter på, at dieseludgaven i kraft af bl.a. det noget større drejningsmoment leverer kræfterne lidt mere brutalt, og det har man kompenseret for gennem den mekaniske affjedring, der kan modstå det større tryk. Med til historien hører da også, at benzinudgaven kørselsmæssigt var bedre i balance.

El slår ICE
Men el-udgaven slog begge de to ICE drivliner med mange længder, hvad kørekomforten angik. Undertegnede var forinden blevet informeret om, at opsætningen af e-2008 ikke var forskellig fra DS 3 Crossback E-Tense, og indrømmet, det var meget svært at mærke nogen forskel, om nogen overhovedet. E-2008 er en smule (også cirka 25 kg) tungere end E-Tense’n og den større bil kunne fornemmes, men kun marginalt. Største forskel oplever man som fører i den sportslige siddeposition pga. i-Cockpittet.

Elektromotoren præsterer 136 hestekræfter.
El-bilen har samme drivline, men Peugeot har ikke oplyst fartspecifikationer udover en topfart på 150 km/t, og så er rækkevidden 310 kilometer. Det er 20 kilometer kortere end søstermodellen, hvilket kan tilskrives den lidt større vægt og en noget anden aerodynamik. I øvrigt har Peugeot et intensivt samarbejde med Michelin om udvikling af næste generations dæk med lav rullemodstand, hvor det er målet at opnå længere rækkevidde, uden tab af kurve- eller bremseegenskaber.

e-2008 er også udstyret med varmepumpe med automatisk temperatur regulering i kabinen samt programmerbar varmestyring og fjernbetjening via MyPeugeot app.

17" fælge på GT-Line og 18" på GT-udgaven gør i praksis ikke den store forskel, for Peugeot finjusterer affjedringen, så den passer til motorernes karakteristik.

Alsidigheden rækker langt
Man kan med andre ord som 2008 køber vælge mellem forskellige drivliner. Udstyrspaletten er også stor og viften af muligheder meget bred. Som køber skal man dog grundlæggende tage stilling til, om man vil nøjes med en udgave, som kun har opnået fire stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten eller fem. Sidstnævnte kræver tilkøb af en sikkerhedspakke, hvis sammensætning altså giver bilen de nødvendige ekstra points for at nå den sidste stjerne. Det handler fortrinsvis om elektroniske hjælpemidler og effektiviteten af de elektroniske hjælpemidler.

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem her >>>

Læs mere:
Masser af bid i ny og større crossover/SUV >>>

Vi har prøvekørt den helt nye Peugeot 2008 med en kraftfulde 130-hestes turbodiesel og GT-Line udrustning. Den nye 2008 er meget anderledes end forgængeren - ikke mindst er køreegenskaberne markant bedre. Fuld HD.


Med elmotor er den nye Peugeot e-2008 klart den mest komfortable af de nye Peugeot 2008 versioner. Vi har prøvet den. Fuld HD.

Det er i detaljerne, bl.a. en anderledes grill, man ser forskellen på den elektriske 2008 og ICE-versionerne.




e-2008 udrustet var med 18" hjul.

Hurtige fakta om Peugeot 2008
Introduktion: Ultimo februar 2020
e-2008: Introduktion april2020


Drivliner:

Benzin:
PureTech 100 M/T: 3 cyl. 1,2. 100 hk. 205 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 10,9 sek. 188 km/t. 17,9 km/l (WLTP).

PureTech 130 M/T: 3 cyl. 1,2. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 8,9 sek. 198 km/t. 17,2 km/l (WLTP).

PureTech 130 EAT8: 3 cyl. 1,2. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 9,1 sek. 198 km/t. 16,4 km/l (WLTP).

PureTech 155 EAT8: 3 cyl. 1,2. 155 hk. 240 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 8,2 sek. 208 km/t. 16,1 km/l (WLTP).


Diesel:
BlueHDi 100 M/T: 4 cyl. 1,5. 100 hk. 250 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 11,4 sek. 180 km/t. 21,7 km/l (WLTP).

BlueHDi 130 EAT8: 4 cyl. 1,5. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 9,3 sek. 195 km/t. 20,4 km/l (WLTP).


Elektricitet:
Synkron permanent magnet el-motor. 100 kW (136 hk)/3673-10.000 omdr./min, 260 Nm/300-3673 omdr./min. 0-100 km/t: Ikke oplyst. 150 km/t. Rækkevidde: 310 km (WLTP).Batterikapacitet: 50 kWh. Hurtigopladning: 100 kW.

Længde: 4,30 meter.
Højde: 1,53 meter.
Frihøjde: 160 mm.
Akselafstand: 2,605 m.

Bagagekapacitet 2008: 434-1467 liter.
Bagagekapacitet e-2008: 405-1438 liter.
Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt