- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive:
Peugeot 2008 og e-2008

Masser af bid i ny og større Crossover/SUV
Af Søren Clauding - december 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun kort tid siden, at Peugeot præsenterede den helt nye 208. Allerede nu er man klar med den nye 2008, et resultat af udviklingen af den næsten ligeså nye fælles platform, ”CMP”, som både kan benyttes til konventionelle drivliner med forbrændingsmotorer (kaldet ICE - Internal Combustion Engine) og elmotorer.

I Danmark introduceres ICE versionerne dog et par måneder før elbilen, nærmere bestemt sidst i februar. Og med priser fra forventelig 185.000 kroner går 2008 målrettet efter den del af markedet, som landsmændene fra Renault har sat sig på med Captur modellen.

Drabeligt design viser tænder
Den nye 2008 er skabt i et næsten drabeligt design, der underbygger det velkendte løve-symbol. Nu viser en Peugeot virkelig tænder. Det har det forhøjede SUV/crossover design muliggjort og det er helt i overensstemmelse med ideen om, at lade 2008 vokse med næsten 15 cm i længden i sammenligning med forgængeren.

Det er nemlig det, der er sket. Nu er 2008 4,30 meter lang, og dermed begynder den så småt også at udfordre den klasseledende Nissan Qashqai. Den lægger også størrelsesmæssigt afstand til fx den luksuøse søstermodel, DS 3 Crossback, der er næsten 20 cm kortere, men ellers er det nu ikke manglen på luksus, der præger Peugeot 2008. 

I-cockpit
Her præges indtrykket fra førerpladsen af det populære i-Cockpit med dets lille rat og instrumentering placeret tæt ved underkanten på frontruden. Instrumenterne er let læselige, der er en vis tredimensionel effekt (som mere har en designmæssig end en praktisk betydning) ligesom man oplever i den nye 208. Men nok så vigtigt i en bil, med høj siddeposition, letter rat-positionen indstigningen og under kørslen har man lettere ved, at fastholde den ideelle siddestilling med sænkede skuldre.



Om det så er det, der skal til, for at vinde kunderne fra den nye og 9 cm kortere Captur samt dens søstermodel Nissan Juke, må tiden vise. Men spørgsmålet er, om det til syvende og sidst ikke netop er designpræferencer, der afgør sagen i forbindelse med hvert enkelt bilkøb. De tre biler ser ganske enkelt vidt forskellige ud.

Gennemtænkt bid
Den nye 2008 har overtaget en del design features fra 3008 og fremstår ligeså moderne indvendigt som udvendigt. Der er med andre ord ligeså meget bid i den nye bil indvendigt som udvendigt, for nu at sige det populært, interiøret er elegant, det har pondus og er gennemtænkt. Det er godt at se, at man har bygget en bil uden nævneværdig ”kardantunnel”, for som forhjuls-trækker har den i sagens natur ikke brug for en kardantunnel. Det er dog en sandhed med visse modifikationer.

Det viser sig nemlig, at den elektriske e-2008 har en ”kardantunnel”. Den indeholder naturligvis ingen kardanaksel, men man har forbundet den del af batteripakken, der ligger under forsæderne med den del, der ligger mellem bagsædets forkant og bagaksel, via en forhøjning midt i fod-rummet foran de bageste siddepladser. Egentlig ikke dårligt tænkt, for det er med til at skabe en god vægtbalance i den noget over 200 kg tungere elektriske udgave. At det er muligt, at et andet resultat af den fleksible platform.

Crossover
Den nye Peugeot 2008 kategoriseres af Peugeot som en SUV. Det er lidt i overkanten, fordi en SUV typisk vil have en noget større frihøjde end de 16 cm, sådan lidt plus-minus afhængig af variant, som den nye bil kan tilbyde. Den fås jo heller ikke med firehjulstræk, men det velfungerende Grip-Control system, som er en computerstyret off-road tilpasset software, er en option, som dog ikke med sikkerhed vil blive tilgængelig i Danmark.

Med en højde på 1,53 meter er Peugeot 2008 snarere end crossover – men sandt at sige er betegnelsen vel egentlig ligegyldig. Det handler jo om, hvad bilen tilbyder.

Hvad funktionalitet i øvrigt angår, er bagsædepladsen også bemærkelsesværdig og det understøttes af et bagparti, hvor bagklappen horisontalt midtvejs er vinklet bagud, hvorved man har opnået flotte 434 liter bagageplads. Bagagerummet kan niveau-inddeles, bagsæderyglænene foldes ned og desuden er der fine fralægningsmuligheder rund om i bilen.
Link til importøren


Andre Peugeot prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Dynamisk og alsidig med benzin, diesel og el >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Peugeot 2008 med en kraftfulde 130-hestes turbodiesel og GT-Line udrustning. Den nye 2008 er meget anderledes end forgængeren - ikke mindst er køreegenskaberne markant bedre. Fuld HD.


Med elmotor er den nye Peugeot e-2008 klart den mest komfortable af de nye Peugeot 2008 versioner. Vi har prøvet den. Fuld HD.

Der er en lidt større "kardantunnel" ved bagsæderne i e-2008 end i de konventionelt drevne biler.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt