Det er kun kort tid siden, at Peugeot præsenterede
den helt nye 208. Allerede nu er man klar med den
nye 2008, et resultat af udviklingen af den næsten
ligeså nye fælles platform, ”CMP”, som både kan
benyttes til konventionelle drivliner med
forbrændingsmotorer (kaldet ICE - Internal
Combustion Engine) og elmotorer.
I Danmark introduceres ICE versionerne dog et par
måneder før elbilen, nærmere bestemt sidst i
februar. Og med priser fra forventelig 185.000
kroner går 2008 målrettet efter den del af markedet,
som landsmændene fra Renault har sat sig på med
Captur modellen.
Drabeligt design viser tænder
Den nye 2008 er skabt i et næsten drabeligt design,
der underbygger det velkendte løve-symbol. Nu viser
en Peugeot virkelig tænder. Det har det forhøjede
SUV/crossover design muliggjort og det er helt i
overensstemmelse med ideen om, at lade 2008 vokse
med næsten 15 cm i længden i sammenligning med
forgængeren.
Det er nemlig det, der er sket. Nu er 2008 4,30
meter lang, og dermed begynder den så småt også at
udfordre den klasseledende Nissan Qashqai. Den
lægger også størrelsesmæssigt afstand til fx den
luksuøse søstermodel, DS 3 Crossback, der er næsten
20 cm kortere, men ellers er det nu ikke manglen på
luksus, der præger Peugeot 2008.
I-cockpit
Her præges indtrykket fra førerpladsen af det
populære i-Cockpit med dets lille rat og
instrumentering placeret tæt ved underkanten på
frontruden. Instrumenterne er let læselige, der er
en vis tredimensionel effekt (som mere har en
designmæssig end en praktisk betydning) ligesom man
oplever i den nye 208. Men nok så vigtigt i en bil,
med høj siddeposition, letter rat-positionen
indstigningen og under kørslen har man lettere ved,
at fastholde den ideelle siddestilling med sænkede
skuldre.
Om det så er det, der skal til, for at vinde
kunderne fra den nye og 9 cm kortere Captur samt
dens søstermodel Nissan Juke, må tiden vise. Men
spørgsmålet er, om det til syvende og sidst ikke
netop er designpræferencer, der afgør sagen i
forbindelse med hvert enkelt bilkøb. De tre biler
ser ganske enkelt vidt forskellige ud.
Gennemtænkt bid
Den nye 2008 har overtaget en del design features
fra 3008 og fremstår ligeså moderne indvendigt som
udvendigt. Der er med andre ord ligeså meget bid i
den nye bil indvendigt som udvendigt, for nu at sige
det populært, interiøret er elegant, det har pondus
og er gennemtænkt. Det er godt at se, at man har
bygget en bil uden nævneværdig ”kardantunnel”, for
som forhjuls-trækker har den i sagens natur ikke
brug for en kardantunnel. Det er dog en sandhed med
visse modifikationer.
Det viser
sig nemlig, at den elektriske e-2008 har en
”kardantunnel”. Den indeholder naturligvis ingen
kardanaksel, men man har forbundet den del af
batteripakken, der ligger under forsæderne med den
del, der ligger mellem bagsædets forkant og
bagaksel, via en forhøjning midt i fod-rummet foran
de bageste siddepladser. Egentlig ikke dårligt
tænkt, for det er med til at skabe en god
vægtbalance i den noget over 200 kg tungere
elektriske udgave. At det er muligt, at et andet
resultat af den fleksible platform.
Crossover
Den nye Peugeot 2008 kategoriseres af Peugeot som en
SUV. Det er lidt i overkanten, fordi en SUV typisk
vil have en noget større frihøjde end de 16 cm,
sådan lidt plus-minus afhængig af variant, som den
nye bil kan tilbyde. Den fås jo heller ikke med
firehjulstræk, men det velfungerende Grip-Control
system, som er en computerstyret off-road tilpasset
software, er en option, som dog ikke med sikkerhed
vil blive tilgængelig i Danmark.
Med en højde på 1,53 meter er Peugeot 2008 snarere
end crossover – men sandt at sige er betegnelsen vel
egentlig ligegyldig. Det handler jo om, hvad bilen
tilbyder.
Hvad funktionalitet i øvrigt angår, er
bagsædepladsen også bemærkelsesværdig og det
understøttes af et bagparti, hvor bagklappen
horisontalt midtvejs er vinklet bagud, hvorved man
har opnået flotte 434 liter bagageplads.
Bagagerummet kan niveau-inddeles, bagsæderyglænene
foldes ned og desuden er der fine
fralægningsmuligheder rund om i bilen.
Link til importøren
|