Det er 21 år siden, at Toyota lancerede den første
hybridbil. Den japanske bilgigant er verdens absolut
førende producent af hybridbiler, men først nu
dukker der en såkaldt plug-in hybrid
(opladningshybrid kan man også kalde den) op på
markedet – i hvert fald det danske, for allerede i
2012 kunne vi prøvekøre den første Prius Plug-in (læs
vores første test af den dengang helt nye Toyota
Prius Plug-in Hybrid hér >>>).
I mellemtiden er der kommet en helt ny generation af
den avancerede hybridbil, hvor Toyota har brugt al
deres erfaring og knowhow, opbygget gennem de mange
år med hybridbiler. Den nye Prius Plug-in blev
lanceret internationalt sidste år, men det var
først, da reglerne for afgiftsberegning af plug-in
hybridbiler blev ændret, at det blev realistisk for
Toyota at introducere Prius Plug-in i Danmark.
State-of-the-art
Prius Plug-in er ”state-of-the art”, intet mindre.
Det vidste vi på forhånd, for allerede den mere
konventionelle hybrid version af Prius, som har
eksisteret også i Danmark i lidt under et par år,
har gjort et særdeles godt indtryk. Det gjorde den
bl.a., fordi Toyota har anvendt den nye globale
arkitektur og skabt et unikt baghjulsophæng, som i
den grad forfiner køreegenskaberne, hvad vi bl.a.
konstaterede på en højfartstur på tyske autobahns (læs
vores prøvekørsel af Prius Hybrid hér >>>).
Men når det så er sagt, er Prius Plug-in på mange
måder anderledes end Prius Hybrid. Fronten er ny,
bagpartiet er nyt, og for at det større 120 kg tunge
batteri ikke skulle reducere bagagepladsen for
meget, har man også forlænget bilen med godt 10 cm.
Og så er teknikken langt hen ad vejen naturligvis
også anderledes.
Sådan kører Prius Plug-in
Toyota Prius Plug-in lander på det danske marked
netop nu. Og ét af de spørgsmål, vi i sammenligning
med hybrid-versionen var meget interesserede i at få
besvaret, var: Hvordan kører Plug-in versionen, som
jo er blevet noget tungere end hybrid-udgaven.
Svaret giver vi i aktivt i on-board videoen her på
siden, men kort fortalt kører den i virkeligheden
endnu bedre. Det hænger sammen med, at det store
batteri er placeret delvis under bagsædet, delvis
under bagagerummet – altså lavt og bagude. Derved er
tyngdepunktet blevet skubbet bagud og nedad.
Kulfiber bagklap
Den globale arkitektur understøtter det lave
tyngdepunkt, og som om det ikke var nok, er den
tophængslede bagklap skabt i kulfiber, som både er
meget stærkt, meget stift og ikke mindst meget let,
hvorved bagklappen også skubbe tyngdepunktet nedad.
Sådan en ikke uvæsentlig detalje medvirker sammen
med en lang række andre finesser til fremragende
balance og vejbeliggenhed, som har haft den unikke
fordel, at Toyota ikke har behøvet at gå på
kompromis med kørselskomforten for at opnå en vis
grad af køredynamik.
Sidstnævnte har de gjort så godt, så Toyota med den
nye Prius Plug-in ikke længere ligger på kanten til
premium-klassen. Nu er man blevet fuldgyldigt
medlem. Og det har man opnået til priser, der bør få
konkurrenterne til at spærre øjnene op: 334.000
kroner koster den billigste Prius Plug-in, og det
vel at mærke med det såkaldte H3 udstyr, som
inkluderer masser af luksus, som man normalt skal
betale meget mere for.
Luksusudstyr
Skudt i flæng: 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
bakkamera, el-sideruder både for og bag, unikke LED
matrix forlygter med 32 lyselementer i alt, adaptiv
fartpilot, nøglefri adgang og start og meget, meget
mere.
H4 niveauet løfter prisen 20.000 kroner og tilfører
bilen et JBL premium lydsystem, parkeringsassistent
og trådløs opladning af Qi kompatible
mobiltelefoner.
Eneste synlige minusser er, at Plug-in hybrid
udgaven ikke må køre med anhænger, og så er
bagagerumskapaciteten reduceret med 142 liter i
forhold til hybrid-udgaven til 360 liter.
Link til importøren
|