Når verdens førende hybridbilsproducent bringer en i
Danmark helt ny bil på markedet, er der grund til at
være ekstra opmærksom. Lovgiverne har herhjemme
muliggjort, at en opladningshybrid nu er økonomisk
konkurrencedygtig. Det har øget salget af den type
biler i de seneste måneder og er vel det tiltag, som
i de seneste mange år har haft størst effekt i
retning af, at gøre danskerne parate til elbiler.
I teknisk forstand er en Prius Plug-in da også en
elbil, fordi den som udgangspunkt fortrinsvis kører
på elektricitet, når der er strøm nok på batteriet.
Den er dog udrustet med en økonomisk 4-cylindret 1,8
liters 99-hestes benzinmotor uden turbolader. Den
assisteres fortrinsvis af en 72-hestes synkron
vekselstrøms elektromotor samt en tilsvarende
31-hestes elmotor, som mest har til opgave, at
igangsætte bilen fra stilstand og supplere den
kraftigere elmotor, når der er brug for ekstra meget
kraft. Desuden fungerer den som generator, der
opsamler energi fra deceleration (altså når bilen
sænker farten) og oplader det nye 8,8 kWh litium-ion
batteri.
Optimal energi udnyttelse
Systemeffekten er imidlertid via et sindrigt
energistyresystem begrænset til 122 hestekræfter.
Hvad der leverer den aktuelle effekt under kørslen,
har man som fører ingen indsigt i, det klarer
systemet ud fra en lang række parametre, så man
opnår den optimale udnyttelse af energien.
Som fører kan man dog vælge, at køre på elektricitet
alene, at oplade ekstra meget strøm ved
deceleration, eller fortrinsvis at benytte sig af
benzinmotoren. I princippet kan man også oplade
batteriet vha. benzinmotoren under kørslen, hvilket
dog energimæssigt er uøkonomisk. Det har alene til
formål, at kunne sikre fuld elektrisk kørsel fx i
miljø-zoner, som vi dog indtil videre ikke har nogle
af i Danmark.
Oplades hvor som helst
Som udgangspunkt behøver man som fører ikke at gøre
andet end lade bilen op, når lejlighed byder sig,
det kan foregå på en ladestander/vægboks hjemme
(hvis man altså ikke bor i lejlighedsbyggeri), på en
offentlig ladestander eller hvor som helst, hvor der
er adgang til 220 Volt via et såkaldt ”mormor-kabel”
(dvs. et kabel som man populært sagt kan benytte,
når man er på besøg hos mormor, der da forudsættes
at bo i stue-plan). Det er ligeså let som at
tilslutte en støvsuger eller en hårtørre.
Prius Plug-in kan accelerere fra 0-100 km/t på 11,1
sekunder og køre 162 km/t på toppen. Det skal
bemærkes, at det er 0,5 sekund og 18 km/t ringere
end i Prius hybrid, men nok til at leve med under
danske kørselsforhold.
Dynamisk og komfortabel
Køreoplevelsen er på én gang dynamisk og yderst
komfortabel. Bilen er i fremragende balance,
affjedringen er tilgivende og støjniveauet er meget
lavt. I praksis vil man kunne køre helt op til 135
km/t på elektricitet alene – det er med til at
underbygge den store komfort.
Det officielle rækkevidde-tal for kørsel på
elektricitet alene er 63 kilometer. Tallet varierer
med kørselsmønstret og temperaturen. Det officielle
forbrugstal er 83,3 km/l – men det er et meget
teoretisk tal, fordi det helt afhænger af
fordelingen mellem el-kørsel og benzin-kørsel, og
det inkluderer i økonomisk forstand ikke udgiften
til elektricitet.
Da vi ikke har prøvekørt den nye Prius Plug-in
tilstrækkelig meget til, at kunne vurdere forbruget
i praksis, må det indtil videre stå lidt hen i det
uvisse. Med stor risiko for fejlskøn virker det dog
som om, at kilometerprisen for kørsel på el er nede
i nærheden af 31 øre (kWh pris på kr. 2,25). Og
tilsvarende vil kilometerprisen for kørsel på benzin
alene nok være omkring 44 øre (literpris: kr.
10,90). Med et Clever abonnement til 299 kr./mdr.
for fri opladning, vil prisen kunne komme endnu
længere ned, dog afhængig af forbrugsmønster.
Meget bil for pengene
Men den nye Prius Plug-in er meget mere end blot en
ret effektiv og komfortable premium hybridbil til en
ret fordelagtig pris. Det med prisen har nemlig
meget at gøre med, hvad man får for pengene.
Udstyret er omfattende, sikkerhedsniveauet er højt,
og inkluderer bl.a. vognbaneassistent,
skiltegenkendelse, automatisk fjernlys, nødbremse,
adaptiv fartpilot og ikke mindst Fuld LED forlygter
af Matrix typen, hvor 36 enkelt lyselementer (8 i
hver af de to inderste lys-kubus og én i hver af de
to yderste) sikrer, at lyset oplyser kørebanen
alle andre steder end dér, hvor en anden trafikant
befinder sig.
Udstyret kan suppleres med en varmepumpe, i
princippet af den slags, som kan opvarme en bolig.
Den drives af elektricitet, og hvis den er i
funktion til forvarmning af kabinen, mens bilen er
koblet til et opladningspunkt, bruger den ikke af
strømmen på batteriet. Den er udviklet i et
samarbejde mellem Toyota og Denso. Det burde borge
for kvaliteten.
Ned til 20 minusgrader
Toyota har desuden udviklet et elektrisk
varmeapparat, der kan øge batteritemperaturen, så
batteriets effektivitet bliver bedre. Det gør det
muligt, at køre ved temperaturer ned til 20
minusgrader uden nævneværdig tab af
batterieffektiviteten – og ligesom varmepumpen, forbruges
bilens opladede strøm ikke til opvarmning, når den
er tilkoblet et ladestik.
De oplyste opladningstider er i øvrigt 2 timer (fra
nul til fuld opladning) ved brug af et såkaldt Type
II Mode III ladestik (det er sådan et, man benytter
ved en ladestander) respektive 3 timer og 15
minutter fra et almindeligt husholdningsstik.
Link til importøren |