De vil gerne præsentere det seneste skud på stammen
af hybridbiler, men er man dansker, skal man ikke
gøre sig de store forhåbninger: Toyota har nemlig
ikke tænkt sig at markedsføre den nye Prius Plug-in
Hybrid på det danske marked. Årsagen? Den bliver for
dyr.
Ikke mindre end 568.000 kroner har Toyota kalkuleret
sig frem til at den vil koste, påmonteret danske
nummerplader. En bil, der helt og aldeles lever op
til intensionerne bag den klimakonference, ikke
mindst danske politikere gik ind til med stor ildhu
for mindre end 3 år siden. Den kan officielt, iflg.
de international vedtagne beregningsregler for den
type af biler, køre ikke mindre end 47,6 kilometer på en liter benzin
og slipper ved samme lejlighed kun 49 g CO2 ud i
atmosfæren.
Miljø-ubevidste ministre
Det skulle vel kunne få enhver miljøbevidst minister
til at hoppe på taburetten af glæde. Men ikke i
Danmark. Den nye Prius Plug-in Hybrid vil få en
afgiftsbesparelse på i alt 115.000 kroner qua det
danske system, som giver en afgiftsrabat på 4000
kroner for hver kilometer over 16, den er i stand
til at køre på literen. Men det beløb rækker altså
ikke til at få prisen længere ned end tæt ved
600.000 kroner. Tankevækkende, ikke mindst når man
ved, at bilens basispris er 222.000 kroner og
registreringsafgiften beløber sig til 300.000 kroner
fratrukket rabatten.
Det er der for så vidt intet nyt og overraskende i,
for Opel har med Ampera og sportsvognsfirmaet Fisker
har med Fisker Karma også forsøgt at overbevise de
danske politikere om at der er noget galt, hvis man
mener det med klimaet alvorligt. Foreløbig uden
resultat og det er synd, for alle tre har virkelig
grebet fat om miljønælden ved dens rod, forholdt sig
til den virkelige verden og skabt biler, der her og
nu og også i mange år frem i tiden vil reducere ikke
mindst CO2 belastningen, hvis man fra politisk hånd
ville hjælpe med til at det kunne ske.
Ord er gratis – det er afgiftsreduktion ikke
Det gør man i mange andre lande, alt imens man i
Danmark fortrinsvis favoriserer producenterne af
biler, der alene drives af elektromotorer, opladet
fra lysnettet – en ikke særlig konstruktiv måde at
tænke ud over by-pendlernes kørselsbehov på. Men
sandt at sige tør ingen politiker nok løbe risikoen
og hjælpe plug-in bilerne på vej, for sæt nu de blev
en succes. Så ville der komme til at mangle penge i
statskassen. Så hellere nøjes med at udtrykke deres
intensioner i ord, for de er som bekendt gratis.
Hvordan kan det være, at ordet hykleri pludselig
dukkede op i undertegnedes tanker?
Hvad er sådan en plug-in hybrid, og hvordan fungerer
den i praksis? Det blev der givet mulighed for at
opleve under de første globale testkørsler af den
nye Toyota Prius variant. Testkørsler, der virkelig
har et globalt sigte, for verden over har man taget
hybrid-teknologien til sig og i de 15 år, Toyota har
bygget hybridbiler, er der blevet solgt 4,2
millioner af dem. Og i 2012 vil omkring 15 procent
af alle Toyota’er solgt af verdens største bilfabrik
være baseret på hybrid-teknologi.
Valgfrihed mellem hybrid og el-drift
Jo, en plug-in hybrid er i bund og grund en såkaldt
fuld-hybrid Prius, hvor en del af batteriet
imidlertid kan oplades fra en almindelig 220 Volts
stikkontakt. Under kørslen kan man anvende bilen som
en almindelig fuld-hybrid, hvor en computer klarer
det hele, regulerer energitilførslen og afgør
hvornår der køres på elektricitet eller benzin. Det
betyder dog i praksis, at batteriet aldrig bliver
hel afladet.
I en plug-in hybrid er systemet udbygget, så føreren
kan vælge, om han vil benytte fuld-hybrid
indstillingen eller selv afgøre, hvornår han vil
køre på elektricitet.
Det indebærer f.eks., at har man brug for at køre en
strækning på op til de 25 kilometer, som batteriet
kan holde til, inden der kan oplades på ny, behøver
man ikke benytte benzinmotoren overhovedet. Og
benzin er som bekendt både en mere kostbar og en
mere forurenende energikilde – i hvert fald så længe
at elektriciteten fra lysnettet er fremstillet
miljørigtigt.
Økonomisk også i fuld-hybrid mode
Forsøg med prototyper har vist, at de aller fleste
bilejere til dagligt kører under 25 kilometer mellem
hver opladningsmulighed. Men når de for brug for at
køre længere, skifter bilen automatisk over i
fuld-hybrid indstillingen og så kører man 27
kilometer pr. liter benzin.
Præcis det forhold adskiller Toyota Prius Plug-in
hybrid fra f.eks. Opel Ampera, der er forholdsvis
benzinforslugen, når den skal til selv at producere
strøm. Den hurtige tekniske forklaring er, at Ampera
drives af el-motoren og benzinmotoren alene bliver
benyttet til at drive en generator som genoplader
batteriet, når man er ved køre tør for strøm.
Hvorimod el-motoren i Prius Plug-in driver bilen
direkte, så længde den alene kører på elektricitet,
hvorimod det er den velkendte fuld-hybrid
kombination af benzinmotor og el-motor, der via en
til dels konventionel automatgearkasse driver bilen,
når der ikke er mere strøm på batteriet.
Link til importøren
|